Frank v. Startet 22.Juli.2006 Del på Facebook Startet 22.Juli.2006 Heisann.. Har en bmw 180 hk turbodiesel som jeg har et spørsmål om? På dieselpumpa er det en kaldstartordning,stilling forover og bakover.. Har kikka i instuksjonsboka og sett på bilder av tilsvarende motorer på nettet.. Alle bilder jeg har sett viser denne kaldstartordningen i stilling framover. Saken er den at hvis jeg har den stående i stilling framover,slik det tydeligvis er meningen den skal stå,da ryker motoren noe helt for jævlig. Setter jeg den bakover så ryker motoren ikke i det hele tatt,kan nesten ikke se eksos i det hele tatt...Men synes den da knatrer noe mer enn når den står framover.. Er det slik at denne kaldstartordningen slår seg av av seg selv etterhvert?Eller kan det være dieselpumpa som ikke er helt som den skal være? Er det noen som har en formening om hva som er riktig vei på denne kaldstartordningen,begynner jammen å lure selv.. Håper noen har gode svar å komme med frank v. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 22.Juli.2006 Del på Facebook Svart 22.Juli.2006 (redigert) Kaldstart ordning er vel noe man bruker om vinteren Kanskje vanskelig å teste nå på sommeren ???? Selv ville jeg valg den posisjonen der det ryker minst, men det er bare synsing Snakk med mercruiser eller noen som har peiling på BMW. Tror det står noe om det i Emneoversikten Redigert 22.Juli.2006 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 (redigert) Jeg har hendelen bakover ved oppstart. Motoren min ryker ikke når den er varm, så derfor pleier jeg å slå av kaldstarten når motoren nærmer seg driftstemperatur. Hender av og til at jeg glemmer det, men merker ikke noe forskjell på motoren om jeg går med kaldstarten på. Hendelen slår seg ikke av automatisk hos meg, så jeg vil legge opp en wire til vinteren der jeg kan styre hendelen fra førerposisjon. Er litt mye styr å rive vekk puter og motordeksel hver gang jeg skal slå av kaldstarten. Har du sjekket dysene Frank v? Fikk mine kontrollert tidligere i vår, og det gjorde underverk med tanke på røyk. Ble kvitt det Volvo-aktige sløret som hele tiden lå bak båten Redigert 23.Juli.2006 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
kringeland Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 Tett intercooler førte til dette problemet på min motor. Oljedamp tettet passasjen for luft gjennom kjøleren. Demonterte og vasket så god som ny. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 På min GM er der en kaldstartfunksjon. Denne er koblet til tempgiver, som gjør at den kobles vekk etter en viss temperatur. Jeg bruker ikke denne funksjonen i det hele tatt nå på sommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank v. Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Heisann.. Har en bmw 180 hk turbodiesel som jeg har et spørsmål om? På dieselpumpa er det en kaldstartordning,stilling forover og bakover.. Har kikka i instuksjonsboka og sett på bilder av tilsvarende motorer på nettet.. Alle bilder jeg har sett viser denne kaldstartordningen i stilling framover. Saken er den at hvis jeg har den stående i stilling framover,slik det tydeligvis er meningen den skal stå,da ryker motoren noe helt for jævlig. Setter jeg den bakover så ryker motoren ikke i det hele tatt,kan nesten ikke se eksos i det hele tatt...Men synes den da knatrer noe mer enn når den står framover.. Er det slik at denne kaldstartordningen slår seg av av seg selv etterhvert?Eller kan det være dieselpumpa som ikke er helt som den skal være? Er det noen som har en formening om hva som er riktig vei på denne kaldstartordningen,begynner jammen å lure selv.. Håper noen har gode svar å komme med frank v. Heisann..... Da har jeg finne ut feilen med rykingen på motoren min.. Da jeg ringte rundt til forskjellige dieselverksteder for å innhente pris på overhaling av dieselpumpa,kom jeg til slutt til sandvik diesel i kr.sand.Der fikk jeg prate med en veldig service innstilt kar,som så fort jeg fortalte hva som skjedde med motoren min,hadde svaret med en gang... Vri pumpa di med klokka fikk jeg beskjed om,og det gjorde jeg,var som å høre en ny motor :) Så nå står kaldstartordningen av,og motoren ryker ikke i det hele tatt lenger.......... frank v. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haggen Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Jeg har helt samme opplevelse med røyk ved oppstart hvis hendelen står i av posisjon, så dette har jeg også lyst å prøve, hvor mye stilte du da? Til det slutta å ryke ? Er det sikrest å få justert dette av mekaniker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bamse 815 Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Sliter med det samme jeg også, ser du motoren bakfra når du vrir pumpa med klokka? Garda Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank v. Svart 7.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2006 Heisann.. Står foran motoren når jeg vrir pumpa(der impelleren er) Dette er noe du fint kan gjøre selv,er ikke mange skruene å løsne..Jeg vridde pumpa ganske mye,er mulig jeg må vri den litt tilbake igjen og,men ble fornøyd slik det ble... lykke til.. frank v. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
asunde Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Har samme motor D636, men fikk ikke helt klarhet i når den kaldstart anordningen skal brukes, visste ikke engang at motoren har en kaldstart anordning. Jeg må kinne motoren lenge for å få gang på den når den har stått en stund, men har ikke noe røyk. Bør jeg prøve den kaldstart anordningen når motor ikke har vært i gang på en stund? (Har skiftet glødeplugger men det hjalp ikke) Arild Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bamse 815 Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Takk for justeringstips Frank v. asunde. Min motor starter mye lettere med kaldstarten på + at den går mye jevnere. Uten kaldstarten på går den litt ujevnt det første minuttet. Garda Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank v. Svart 9.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2006 Har samme motor D636, men fikk ikke helt klarhet i når den kaldstart anordningen skal brukes, visste ikke engang at motoren har en kaldstart anordning. Jeg må kinne motoren lenge for å få gang på den når den har stått en stund, men har ikke noe røyk. Bør jeg prøve den kaldstart anordningen når motor ikke har vært i gang på en stund? (Har skiftet glødeplugger men det hjalp ikke) Arild Da ville jeg prøvd å bruke kaldstart ordningen,skyv den fra deg når du står foran motoren,og prøv da...Er nesten sikker på at det vil hjelpe.. Min er veldig lettstartet,starter på første forsøk nesten hver gang.. frank v. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
asunde Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 Takk. OK skal prøve den i helgen, håper den starter lettere. Ellers starter den helt fint hvis den har vært startet i løpet av de siste 3-4 dagene. Dumt at den ikke kan styres fra styreposisjon. Starter motor lettere med kaldstart så for jeg eventuelt lage til en mekanisme som kan slå den av og på. Hilsen Arild Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 (redigert) Hei asunde! Jeg har nå lagt opp wire, så jeg kan fjernstyre kaldstartsanordningen på min motor. Ble mye enklere å betjene den. Før glemte jeg å slå den av noen ganger, men nå er ikke det noe problem lenger. Brukte forøvrig vanlig stoppwire fra Maritim, måtte bare lage et vinkelfeste for å feste strømpen til braketten ved dieselpumpen. Redigert 10.November.2006 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.