Jump to content

Lage wakeboard/kneeboard


Sinten

Recommended Posts

Hei

 

Eg har leikt litt med tanken å bygge eit wakeboard i isopor kledd med glassfiber utom på, er det noko som har prøvt dette eller er det så latterlig dumt at det ikkje vil la seg gjere :wink: ?

 

Eg har ikkje tenkt å lage noko "proff" greie med bindingar og slikt, det er vel eigentleg ikkje rett å kalle det verken wakeboard eller kneeboard, for det eg ser for meg er eit stort surfebrett lignande ting som ein skal ligge på magen på. Eg veit ikkje kva dette heiter, eller om det i det heiletatt er oppfunne :lol: .

 

Er det nokon som har prøvd dette eller som har teikning?

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Finn deg et gammeldags akebrett med sete (og to bremsespaker) - forsterk fronten slik at brettet tåler draget fra vannskitauet.

Du må nok ha ganske tykk isopor for å få brettet til å tåle slagene fra sjøen.

 

Et alternativ er kanskje et par gamle hoppski med en isoporbit på midten.

Link to post
Share on other sites

Hvis det skal trekkes etter båten kan det meste brukes, bare fantasien setter grensen her.

Seilbrett, finerplate, bordplate, dørblad etc...

 

Bittelitens forslag fikk meg til å tenke litt, noen som har prøvd Stiga Snowracer på sjøen?

(Må evnt. forsynes med en isoporbit under setet slik at den ikke synker)

Link to post
Share on other sites

For å forsterke akebrettet tenkte jeg på f.eks en plankebit som skrus godt fast. Først og fremst for å unngå at hullene dras i stykker. Tror også det kan være en fordel å lage festene litt langt nedpå "baugen" for å hindre at det hele graver seg ned

 

En gammel nabo testet ut dette for et par hundre år siden. De hadde mye morro med dette.

Link to post
Share on other sites

Vet om flere som har prøvd med kryssfinerplater, bilpanser osv. Mulig å få mye rart til å plane =))

Har også prøvd å lage kneeboard, det funket dårlig da vi ikke hadde helt for oss hvordan det burde utformes. Har også prøvd å stå på hjemmelagde vannski, det var slett ikke enkelt, med påspikrede gummistøvler til bindinger :lol:

 

Hvis du skal støpe selv, så er vel divinycell bedre å bruke enn isopor, den skal visstnok løse seg opp i kontakt med uherdet polyester.

Link to post
Share on other sites

Vi lagde wakeboard for 15 år siden av to kryssfiner plater som vi limte sammen for å få en "rocker". Satte på en finne av metall og bindinger av fotstropper til seilbrett og sykkelslanger bak hælen. Fungerte omtrent som riva eller kandahar bindinger på ski.

 

Spørsmålet er om du skal bruke dette eller bare lage det for moroskyld? Skal du bruke det, så la være.

 

Er redd dette er både bedre og billigere enn det man får til hjemme;

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...7252&pos=21

 

Skal du ligge på magen ville jeg bare kjøpt et gammelt seilbrett. Helst et lite bølgebrett som er laget for raske manøvre. Har forsøkt dette noen ganger, tror du vil oppdage at det er mye mer moro med wakeboard.

 

For brukte seilbrettbrett:

http://www.windsurferen.no/

Redigert av KEO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bittelitens forslag fikk meg til å tenke litt, noen som har prøvd Stiga Snowracer på sjøen?

(Må evnt. forsynes med en isoporbit under setet slik at den ikke synker)

Jeg har testet Stiga Snowracer på vannet, både etter båt, og etter snøscooter..

Begge deler er å anbefale, men snøscootervarianten er skummel!

 

Det kan være vanskelig å trekke den opp, avhengig av hvordan man fester tauet, det må IKKE festes i skia foran!

Link to post
Share on other sites

Har kjørt wakeboard etter MOB-båten med lokket til motorkassa som brett.

Overstyrmannen blei steingæern.

Veit ikke om han blei sint fordi vi lekte med MOB-båten, eller om det var fordi vi borra to hull i lokket til motorkassa for å få noe å feste tau i.

 

Håkkesom.

 

- Snik deg inn på tomta til en som resirkulerer hvitevarer. (Hysj, stille).

- Rapp isolasjonen i et gammalt kjøleskap eller fryseboks. Kan jeg si sånt her?

- Løp derfra.

- Form brettet til med rotterumpe og Nr. 40 sandpapir.

- Laminer det inn med 3 lag 600 g. CSM.

- Sparkl med Biltema Finsparkel og puss.

- Lån et trikkerbor og bor gjennom brettet på tvers forut.

- Bank inn et trikkerrør med epoksy. Til slepetau.

- Dekorer og lakk.

- Ut på vannet med resirkulert kjøleskap.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...