Jump to content

Førstehjelp dersom påhengsmotor har vært under vann...


fredde1972

Recommended Posts

Var vitne til en liten kantring av en gummibåt med 6 HK i går. Guttungen i båten kom fint fra det men skjønte ikke helt at motoren ikke ville starte etter å ha gått til den stoppet under vann :diving:

 

Så til saken, hva gjør man får å få en neddykket motor igang igjen? Kan man bare spyle over den med ferskvann, tømme forgasser og sylinder, pøse på med olje, tørke den og forsøke å starte den igjen? Eller må det mere arbeid til?

Link to post
Share on other sites

Har den vært under i saltvann må hele motoren spyles godt ( utvendig og innvendig )med rent ferskvann, alt må gjøres fortest mulig, hvis en ikke har tid kan motoren tilnød senkes ned i en ferskvanns tank ( har bedre av å ligge under vann en å stå til tørk på land ) .

 

Når alt salt er fjernet, må forgasser/bensinpumpe/slanger tømmes og blåses rent eller skylles i noe fukt utdrivende ( bensin, rødsprit, white sprit +++)

 

Spray deretter hele motoren med et fukt utdrivende middes ( CRC 5-56, 3-36 eller lignende), spessielt viktig rundt tennings deler, spray også godt inn i motore ( plugghull , innsug )dra motoren rundt noen gange så du er 100% sikker på at alt vann er ute ( selvsagt uten plugger )

 

Er det snakk om en 4-takt motor må du også bytte olje + oljefilter ( helst flere ganger )

 

Full tilslutt på NY bensin ( med olje hvis 2-takt ) pumpe dette inn i systemet , ha også litt på ei sprayflaske som du bruker til å spraye inn i sylinderene ( drei motoren noen ganger ), hvis du har gnist kan du prøve å starte, hvis motoren starter må du la deg gå seg gjennom varm .

 

Hvis motoren har vært i kontakt med bunn ELLER om du mistenker noe sand,slam,andre fremmedmidler har kommet inn i motoren bør den levers på verksted for sjekk, FØR den startes.

Det samme gjelder hvis motore gikk da den havnet i vannet ( vann er hard å komprimere , kan skade veiv og råder ++)

 

Uansett vask motoren , spray på med fuktdrivende middel MED EN GANG , kan være forsent i morgen, etter ei uke uten hjelp er den skrap.

 

Lykke til

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 16 år senere...

Hei, jeg har lest alle 3 innleggene ang. "førstehjelp ved motor under vann" og fikk med meg at man må spyle motoren innvendig for å fjerne saltvannet. Det har jeg nå gjort på min Yamaha 30hk 2 takter.

Det jeg lurer på er hvordan man skal få vannet ut av motoren igjen. Jeg antar at når motoren står oppreist så vil vannet samle seg på laveste punkt inne i sylinderen/drivakselen.

Må ikke motoren være helt tør før jeg koble på rensete forgassern og ny bensin? Fordampingen igjennom de 2 tennplugghullene vil jeg tro ta veldig lang tid.

Er det noen som har noen gode råd for å få alt vann ut av motoren igjen og få tørket den?

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke være helt tørr. Få ut vann fra sylindrene, fyll på ny bensin (gjerne med 4-5% olje) og start opp. La den gå seg god og varm så ting tøker opp både inn og utvendig. Dette bør gjøres innen et par timer etter at motoren er tatt opp av vannet. Ting ruster fort i luft...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...