Jump to content

Dobbel jording??


Slagskibet

Recommended Posts

Skal koble opp en elektronikk boks i båten som har 3 ledninger.2 av dem er helt kurante,1 til + og en til - på det elektriske anlegget.

Den 3dje ledning er beskrevet slik:Ship`s ground:Yellow/Green.

Forsåvidt greit nok,men hva i hule er "ship`s ground"?

Kan jeg jorde den til f.eks motoren eller trenger jeg en av disse jordings platene-eller kan jeg bare overse denne ledningen? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke overse ledningen. Var jeg deg, ville jeg koblet den til minus, for minus er vel igjen koblet til motoren, som igjen er koblet til jordingsplaten....om du har en.

 

Om du da har et minusjordet elektrisk anlegg.  :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei,

Dette er jo et gammelt innlegg men det fortjener et svar.

Separat jordledning skal kobles til minus på batteriet som andre også skriver, men hvorfor?

Aparatets tilførselsledninger går det strøm igjennom, det igjen gjør at det blir spenningsfall i disse. Om denne minusledningen hadde vært koblet til apparatjord ville denne variert med spenningsfallet til minusledningen.

 

En separat jordledning skal det ikke gå strøm gjennom om alt er i orden, med andre ord ingen spenningsforskjell mellom de forskjellige apparatene, og derav mindre støy.

 

VHF, Radar og Ekkolodd bør ha egen jordledning, Det kan være en fordel på GPS også men da denne trekker så lite strøm blir det skjelden problemer.

 

 

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...