Jump to content

ser etter et 12-15ft prosjekt/utgangspunkt


enis

Recommended Posts

heisan, jeg har bestemt meg for å sprøve å skaffe meg et nyt prosjekt ! jeg skal begynne med en ganske normal båt å bygge den totalt om :) det skal rett og slett bli et leketøy, tengte å ta utganspunkt i en 12 - 15 fot båt , men hvilken båt ? tengte på en beeCraft 16 men de er store dyre og de som er til salgs er i for god stand til at jeg har penger :( den båten jeg trenger må ha en DYP v- bunn og ikke noen stygge falske borganger. båten skal få et over bygg som dekker ca. en tredde del båtens front, den skal ha en vind skjerm såm på en beecraft, den skal ha en ratt sal,den bør være smal, det som jeg beskrev nå er ikke hvordan utgangspunkte skal være men ossen det skal bli!........har jeg bestemt meg for å begynne på noe umulig ? kan noen si meg hvilken båt som kan passe for mine planer ???

har laget et bilde men fikk det ikke med desverre, kan noen legge det ut her for meg ?

 

 

på forhånd TAKK !!

Link to post
Share on other sites

har sett litt på salco, for eksempel denne http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...7823&pos=37 selco er billige og har en rett side linje uten stygge borganger og denslaks :P men fronten ser helt j***** ut så hviss jeg skal bygge om en selco så må jeg skjære vekk fronten å støpe en ny, jeg har en del erfaering med å støpe glassfober så det skal nok gå greit. men åssen ser en selco ut under ? er den flat eller har den en dyp v-bunn noen som hvet det ?

Redigert av enis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva med en Skibsplast 14 sportsmann? du sier du har erfaring med glassfiber, så du kan fjerne dekket i baugen og lage et nytt lengre ett uten de store vingene på sidene... legger ved et bilde så duy kan se på denne...

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10624/5_-395775311_thumb.jpg

ser du planen min?

Redigert av Selleri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

så jo grei ut den skipsplasten , men de jeg fant på internett var litt dyre. jeg trenger egentlig er vrak til en billig penge :) takk for bilde Droll, selco`n hadde en skuffende bunn den er jo nærmest flat :( slikt blir det jo ikke noe særlig god speed-båt av. så med andre ord hviss jeg skal ombygge en selco så må jeg skjære vekk den gamle bunnen å støpe en ny som har LITT mere v - bunn.

selco selsport er jo også en murlighet.........flere forslag ??

Link to post
Share on other sites

Skrog/overbygg ja, dette er tomt.

Må nok ta bunnen i båten, der er det vel flyteskum som har trekt vann.

 

Jeg treffer han kanskje i kveld, pris aner jeg ikke desverre.

Mora hans er lei båten, og sjøl får han aldri begynt på den så jeg er blitt bedt om og få han på bedre tanker hehe...

 

Undersøker litt i kveld jeg

Link to post
Share on other sites

haha!.... hviss han vil selge den så er det greit for meg, men kommer jo an på¨hva han skal ha da, hvilken stand er båten i ? årsmodell ? følger det med ratt og styre greier ? hva veier båten ?

Jeg fikk ikke tak i han på telefon, men sendte han en mail.

Overbygget er pusset ned for noen år siden, han skulle ha lakkert men det har ikke blitt gjort da.

Må nok sparkles litt her og der, men ellers tror jeg det er ok.

Tror ikke det følger med noe særlig, han mangler det aller meste.

 

Jeg og en til klarte såvidt og bære den noen få meter, men det kommer nok av at skum og finer har trekt vann.

 

Ligger en lik båt her Finn.no

Link to post
Share on other sites

fant båten for deg...en alicraft 1, prøvde å finne liknende på finn, men fant igen...den har dyp v- bunn og klarte over 20 knop med 10 hk...ben burde klare en 60-70 hk...så den er nok båten for deg, den er billig, han sier 5000 men dette er en pussig skrue så han selger sikkert for 2-3... bare si ifra, så skal du få et nummer av meg...så kan dere snakke sammen...båten ligger i søgne(vest-agder)

Link to post
Share on other sites

fant båten for meg sier du ? kjempe fint ! fant en del alicraft på autodb og tinde.no men ingen som het "1"... hvor stor er båten? hvilken stand ? har du bilder av båten ? ser det ur som en speed båt eller en åpen jolle eller hvordan ser den egentlig ut ? ble lit interesert nå :)

Link to post
Share on other sites

har du form er det ikke veldig vanskelig, pappa gjorde dette engang og brukte vevd matte og forsterket baug, bunn og hekk...da ble det båt, den var ikke så tung men du verden så sterk den ble...da han slogte den hadde han 8 hk, den ble senre oppsporet med 40 hk(10 fots Gimle)...det gikk visst oppimot 40 knop og det var ingen tegn til at noe skulle ryke...

Link to post
Share on other sites

hadde vel egentlig ombestemt meg angående den shakespearen men 50 hk og 30 knop ? det er elendig på en 14 foter ....

Altså, dyp v-bunn=treg båt..

Men, en Shakespeare 12,5 med 50hk gjør nok vesentlig mer enn 30 knop, den dro bra i fra jolla jeg hadde (10 fot, enkelt skrog, helt flat under, og med 25hk på hekken..)

 

Tipper på et sted rundt 40-45, jeg.. Men mer fart tåler den ikke heller, blir ustabil ved full gass med 50hk.

Link to post
Share on other sites

Altså, dyp v-bunn=treg båt..

Den var ny for meg :eek:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

alle moderne farts båter har v-bunn. en ti fot jolle med 15 hester som er nesten flat under ( feks. with ) vill gå fortere enn en ti fot jolle som har dyyyp v-bunn med tilsvarende motor, men bytter du til 30 hk på begge båtene vill båten med v-bunn gå mye fortere....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...