Jump to content

Batteri


BK

Recommended Posts

Mulig dette tema har vert oppe flere ganger før  :lipssealed

Har 24 V startstrøm i båten, jeg målte syrevekten på samtlige celler til "28 ett eller annet" dette skal være bra vet jeg, alikevell syntest jeg spenningen lå lavt (husker ikke spenningen) og motoren var treg på starten.

Spørsmålet blir da: kan syrevekten være bra og spenningen lav ??

(Vet batteriene nermer seg grava)

:lol:

Link to post
Share on other sites

Tør faktisk ikke å svare helt kategorisk på spørsmålet, men stiller heller et motspørsmål. Hvor nøyaktig er syremåleren og voltmeteret ditt? Kanskje syrevekten ikke var 1,28++, men lavere på Biltema(!?) måleren, og kanskje spenningen ikke var så lav som du målte? Hadde batteriet vært frakoblet et par døgn etter lading for å stabilisere seg før du målte?

 

Hvordan vet du at batteriene nærmer seg "grava"? Er de bare gamle, eller merker du at du ikke kan bruke strøm så lenge i uthavnen som før?

 

At motoren nok er mer tungstartet nå på denne tiden av året, regner jeg med at du tenker på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

For å få en måling som sier noe må du belaste batteriene endel mens du måler. Et helt utgått batteri kan ha både høy syrevekt og riktig spenning. Det kan imidlertid være bare en liten del av "blyplatene" som er aktive. For å teste dette setter du på masse lys, varme  og vifter i 3-4 minutter og måler. Hvis batteriet er dårlig vil normalt spenningen ha falt ganske mye. Et sprekt batteri vil ha nesten samme spenning etter 3-4 minutter med belastning som det har rett etter at belastningen er satt på.

Mons

Link to post
Share on other sites

Det kan like gjerne være en litt dårlig forbindelse i kablene til startmotoren eller utslitte børster/børstefjærer i startmotoren som gjør den "litt treg".

 

Hadde en kompis som styrte på noe voldsomt med nye og tykkere kabler til starteren, nye batterier +++ men motoren var likevel treg å starte. Jeg fant ut at det var en fjær på ene børsten som var rustet nesten av slik at børsten ikke hadde tilstrekkelig trykk mot kommutatoren. En ny fjær til et par kroner og motoren startet som et skudd......

 

Du kunne jo prøve å måle spenningen direkte på startmotoren under et startforsøk. Vet ikke helt hva spenningen bør være, men noe rundt 19-20V ville jeg tro var normalt. Lavere spenning tyder på dårlig batteri/kabler/koblinger og høyere kanskje dårlig startmotor!?!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har syrevektmåler ombord. Denne viser høgt når batteriet er toppladda, men går svært raskt ned når batteriet blir belasta. Forstår det slik at dette er eit dårleg teikn... Lurer likevel på om her er nokon som kan forklare litt meir kring syrevekt og best mogleg bruk av målaren - på dette feltet (også?) føler eg meg på tynn is.

Er bruken av syrevektmålar basert på erfaring, eller er det knep som enkelt kan lærast?

Link to post
Share on other sites

Du sier noe Svein!

 

Opplevde også dette, ut fra symptomene var jeg skråsikker på at batteriet hadde gjort sitt.

Gjorde også målinger av spenningsfallet, men som deg var jeg også usikker på hva som er normalt, det vil jo alltid være et visst spenningsfall her. Byttet kabler og diverse...

Men det var utslitte børster i starteren... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fant en publikasjon fra Sønnak som sier ganske mye om batterier. Skal scanne den inn og legge den ut i morgen eller så.

 

Der står det blandt annet om syrevekt og batteriets ladetilstand for startformål:

[table]

[td]Syrevekt[/td]

[td]+20 grader[/td]

[td]-18 grader[/td]

[td]1,280[/td]

[td]100%[/td]

[td]100%[/td]

[td]1,250[/td]

[td]75%[/td]

[td]50%[/td]

[td]1,220[/td]

[td]50%[/td]

[td]svak[/td]

[td]1,190[/td]

[td]25%[/td]

[td] [/td]

[td]1,160[/td]

[td]svak[/td]

[td] [/td]

[td]1,130[/td]

[td]utladet[/td]

[td] [/td]

[/table]

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Startproblemer, en annen mulig årsak: Om du har batterivelger-bryter og strømmen til starteren går via denne, kan du ha et potensielt problem der.

 

Installerte nytt startbatteri i min "nye" bruktbåt i fjor. Sønnac av råeste sort (og pris), gir 1900 A startstrøm ved 20 grader. Startet som et skudd i starten, men fikk etterhvert problemer. (starter dro dårlig rundt, tidvis ikke i det hele tatt). Akkurat det samme skjedde i forrige båt. Årsaken ligger i at batterivelgeren ikke er dimmensjonert for slike strømstyrker. Det danner seg glødeskall på kontaktflatene antar jeg.

 

Til våren blir det kabel fra startbatteri og direkte til starter, + til vinsj og b-prop. Har funnet on/off bryter som skal monteres i denne serie, og den er dimmensjonert for 2500 A. Den "beste" batterivelger (1,2, 1+2) jeg har funnet (og som jeg faktisk har i dag) tåler kun 450 A.

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme problemet på en bil jeg hadde. Skiftet batteri, skiftet jordkabel, rengjorde alle kontakter m.m. Men startmotoren fikk ikke nok turtall til å starte motoren. Årsaken viste seg til slutt å være slitte lagre i startmotoren, slik at den "subbet" borti og ikke fikk farten skikkelig opp. Så dette kan jo også være en årsak...

Link to post
Share on other sites


Lars H.: Tør faktisk ikke å svare helt kategorisk på spørsmålet, men stiller heller et motspørsmål. Hvor nøyaktig er syremåleren og voltmeteret ditt? Kanskje syrevekten ikke var 1,28++, men lavere på Biltema(!?) måleren, og kanskje spenningen ikke var så lav som du målte? Hadde batteriet vært frakoblet et par døgn etter lading for å stabilisere seg før du målte?

 

Hvordan vet du at batteriene nærmer seg "grava"? Er de bare gamle, eller merker du at du ikke kan bruke strøm så lenge i uthavnen som før?

 

At motoren nok er mer tungstartet nå på denne tiden av året, regner jeg med at du tenker på.


 

Syremåleren er levert av Sønnac, multimeteret er levert av Biltema (viser korekt).  :wink:

Jeg må påpeke at jeg ikke husker korekt spenning.

Motoren er selvsagt tregere på denne årstiden.

Jeg koblet på Ladac laderen, og etter ett døgn var det en helt annen låt på starteren en forige gang.

Dårlige børster og kontakter kan ses bort fra i dette tilfelle.

Batteriene vet jeg har hatt en hard oppvekst, di var flate for strøm i nermere ett år og har tendenser til å få seller med plater som går fra hverandre, men satser på at disse varer HELT til di er døde  :wink:

Ser noen har utalt at batteriene kan ha bra syrevekt og alikeveld ha delvis ødelagte plater (mindre optak og avlevering av strøm) mulig det kan være det som feiler mine batterier ??

Satte forøvrig inn 2x235Ah Sønnac batterier i fast paralellkobling  og en 105 A dynamo her i vår (12V Forbruk) dette gir bra dekning på den siden ihvertfall

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites


sailor: Hei.

1900 A....??  Forklar litt om batteriparken din, gjerne også om kostnad!!!


 

Om jeg ikke husker feil heter batteriet Sønnak (tudor) HDX heavyline. 185Ah. Beste egenskap skal være kaldstart. Det betyr ekstrem høy startstrøm. Ved minus 20 grader skal den være 1150 A, og altså ca. 1900A ved +20. Mye strøm er en fordel ikke bare for start, baugpropellen liker å få mye mat.

 

Prisen er ca. NOK 3.600,- Husk at denne prisen er villedende. Mange firmaer/båtforeninger får store rabatter, jeg fikk borti 50%.

 

 

Et par negative saker i tillegg til minuspolen  :wink:

Saken veier 50 Kg, og det kan merkes det i ryggen.

Hos meg står batteriene noe vanskelig til, dermed er det faktisk lett å glippe med verktøyet når kabler skal monteres. I tillegg sitter begge poler på samme side. Bruker isolert fastnøkkel, å kortslutte dette batteriet blir rene bomben.

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei

Jeg vil tro at såkalte vedlikeholdsfrie batterier er best å ha

når man har dem i motor rummet.

Dette p.gr.a. varmen som kommer fra motorene og øker fordampningen

av syren.

Jeg er klar over at det er mange erfaringer rundt dette, men jeg vil

gjerne dele andres erfaringer.

Man trenger ikke finne opp hjulet hver gang men trenger noe. :seeya::wink:

 

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Vedlikeholdsfrie batterier har noen fordeler: Man trenger ikke etterfylle vann, og noen av dem lekker ikke syre. Men det koster! Selv ville jeg ALDRI har valgt slike batterier. Jeg ville ha kjøpt de billigste batteriene jeg fant. Fra Biltema og andre.

 

:nono:

Link to post
Share on other sites

En test som NAF gjorde for en tid tilbake på bilbatteries viste vel at Biltema var best og billigst.

NAF testet vel "startevnen" (STOR strøm over kort tid? Greit nok for startbatteriet, men hva med den andre kretsen der det tappes laaangsomt neeedover til det nesten ikke er Ah igjen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Biltema fritidsbatterier. Prisen er under 7 kroner pr. Ah. Det er ikke rimelig, det er billig. Nå er de 3 år. Etter tilstanden å dømme, blir de kanskje 5-6 år. De har fått godt stell, men er av ganske middels kvalitet. Syrevekten er noe lavere enn det som er vanlig og blyplatene er tydeligvis laget av et slags presset blypulver som raskere går i oppløsning. Alt får et grått belegg og syren blir grumsete. Har også et dyrere Exide/Sønnak batteri. Det er like godt som nytt og holder nok svært lenge, men prisen var det dobbelte av Biltema.

 

Tror jeg ville satset på et godt tilbud på Exide Sønnak neste gang.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg trenger nytt starbatteri og nye hvilebatterier.

Er det noen som kan gi noen gode råd om hvilket merke

som er best, og til hvilken pris de kan kjøpes for.

Hadde Caterpillar i seilbåten, og hadde aldri strømproblemer.

 

mvh

giver  

Kjøpte Lyac batterier hos Torshov Bilrekvisita for to år siden. Disse er på 115 Ah. Bruker 3 stk til forbruk og et til start. Husker ikke hva de kostet, men de var billige og har fungert utmerket!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et sted at (mener det var boka strøm ombord) det var en fordel og bruke start batterier som forbruk!

Dette skulle visstnok gi hurtigere oppladning i og med at det var start batterier!

Noen som har erfaring med dette?

Svar ønskes da investering av batterier står for tur!

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Tror det var i Practical Boatowner for noen måneder tilbake at en fagperson (artikkel, ikke leserinnlegg) skrev at startbatterier for lastebiler etterhvert har samme egenskaper som forbruksbatterier fordi lastebilene idag har et bruksmønster for strøm som ligner det på en fritidsbåt.

 

(Med all forbehold at jeg husker rett....)

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et sted at (mener det var boka strøm ombord) det var en fordel og bruke start batterier som forbruk!

Dette skulle visstnok gi hurtigere oppladning i og med at det var start batterier!

Noen som har erfaring med dette?

Svar ønskes da investering av batterier står for tur!

 

Per Chr.

Startbatterier kan absolutt brukes på forbruksbanken og som du sier får man hurtigere opplading siden startbatteriet er designet for å kunne avgi mye strøm hurtig og derav også kan oppta strømmen hurtigere enn et fritidsbatteri. Det er en god ting.

 

På minussiden kommer det faktum at det tåler dype utladinger dårlig og fullstendige utladinger er drepen for et startbatteri.  Så med kombinasjone langsom og dyp utlading (mer enn 50%) så mener de fleste at fritidsbatteriet fortsatt er det beste valget for forbruksstrøm i båt.

 

Bildet blir litt mer nyansert hvis man går fra åpne bly/syre til lukkede gel og agm batterier. En gul eller blå optima er f.eks. et glimrende valg også for fritidsbanken, men ikke for lommeboka.

 

Du får batterier for enhver smak. Det koker ned til et spørsmål om penger, kapasitet, levetid og lademottagelighet som de viktigste faktorene. I stor grad får du det du betaler for.

 

Lotus

 

Hva er lurest? Rimelige batterier som varer i 4 år eller dyre batterier som varer i 8 år? Kommer an på prisen sa du? Helt korrekt. Så hva ble valget? Og det er du helt sikker på?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...