Jump to content

Batteri


BK

Recommended Posts

115A batterier og 115Ah dynamoer finnes ikke.  Svaret på hvorfor er uhyre enkelt.  :smiley:

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er som musikk i mine ører.

 

Det er ingen som maler med kost heller. Da bruker de pensel. De som feier bruker kost.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

De som feier bruker kost.

<{POST_SNAPBACK}>

Men når fortauet er fullt av sand om våren, hva gjør en da for å få det pent?

Feier det med en kost?

Feier det med en feiekost?

Feier det med en sopelime?

Koster det med . . .?

Soper det med en . . .?

Jeg soper fortauet med en pissavasakost, men er ingen soper(!) for det! :blush::headbang::lol::lol:

 

Lars H.

Men et batteri har en kapasitet på et antal Ah, mens en dynamo kan levere strøm i Amperé (A)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men når fortauet er fullt av sand om våren, hva gjør en da for å få det pent?

Feier det med en kost?

Feier det med en feiekost?

Feier det med en sopelime?

Koster det med . . .?

Soper det med en . . .?

Jeg soper fortauet med en pissavasakost, men er ingen soper(!) for det!  :blush:  :headbang:  :lol:  :lol:

 

Lars H.

Men et batteri har en kapasitet på et antal Ah, mens en dynamo kan levere strøm i Amperé (A)

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det er ikke så greit, men dette er vi i alle fall enige i. Et batteri har en kapasitet på et antal Ah, mens en dynamo kan levere strøm i Amperé

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Stakkars dere nå er jeg tilbake igjen med div spørsmål ang strømmen ombord igen. Fått lånt meg en svær batterilader og satt igang , men fant fort ut at her var det mye galt (det viste vi jo da men hva, hvor ) Forbruk side er med to stk 110 amp (et år gammle ) batterier som ikke vil opp i syrevekt og blir fort tomme for strøm også så klart da .Tar av + og - på begge batteriene og starter litt måling rundt om . Har Stereo ,wc , vhf og webasto rett på + pol på batteriet . Ledning fra stereo til + pol på batt , måler med multimeter mellom den kabelen og jord i båt = 1.2 volt , måler på samme måten wc ,webasto og vhf'n ikke noe utslag , så da var det greit trudde jeg . Måler minus kabel som skal til batteriet (den tykke minus kabelen), mellom den og jord i båt 0.50 v . Tar av kabler på start siden og måler mellom kabler og jord i båt , alt ser ok ut ikke noe utslag på noen ting , så den siden ser helt ok ut . Kun på forbruk siden det er krøll . Og det er jo der problemet har vært også d men og få opp syrevekta . Så nå sjønner ikke jeg stort etter en laaaang dag og kveld ombord , så hva er galt , eller hvor skal jeg starte , eller har dere svaret her oh nuh ? Er trøtt og sliten men litt glad for har jo funnet problemet trur jeg , er bare og finne feilen nå . Hadde det bare vært + kabel fra stereo til batt pol så , men er jo fra litt ( 0.50 v) på minus kabelen til batteriet også (den tykke) . Har lest igjennom dette et par ganger , akurat nå så klarer jeg ikke noe bedre forklaring , håper dere sjønner hva jeg mener . Vis ikke håper jeg dere spør meg . Nå er jeg vel nærmere en løsning her håper jeg :confused:

Er dere dritt lei maset så sjønner jeg det men håper på litt hjælp her da

 

Vennlig hilsen

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tar av + og - på begge batteriene og starter litt måling rundt om . Har Stereo ,wc , vhf og webasto rett på + pol på batteriet . Ledning fra stereo til + pol på batt , måler med multimeter mellom den kabelen og jord i båt = 1.2 volt , måler på samme måten wc ,webasto og vhf'n ikke noe utslag , så da var det greit trudde jeg . Måler minus kabel som skal til batteriet (den tykke minus kabelen), mellom den og jord i båt 0.50 v .

 

Litt uklart. La oss konsentrere oss om stereoen. Er strømtilførselen til stereoen kuttet (både + og -), og allikevl måler du 1,2V mellom + (tilførsels)ledningen på stereoen og jord på båten? Og som om ikke det var nok, måler du 0,5V mellom minusledningen til steroen og jord på båten?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

 

Litt uklart. La oss konsentrere oss om stereoen.  Er strømtilførselen til stereoen kuttet (både + og -), og allikevl måler du 1,2V mellom + (tilførsels)ledningen på stereoen og jord på båten? Og som om ikke det var nok, måler du 0,5V mellom minusledningen til steroen og jord på båten?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei stereo er jorda til båt . Da er det 1.2 v mellom + stereo (tilførsels)ledning og jord båt . 0.5 v er mellom jordkabel fra den tykke til batteriet til gods i båt, da er det jo jording fra start sia da batterivelger står på start .Kansje ta av alt av strøm + og - på alle batterier og ta ett og et ? Ikke lett og forklare detta kansje ,kunne prøvd en tegning kansje men fixer ikke og legge inn bilder her .

Det blei seint igår , var ikke hjemme fra båten før 23.00 tia , var innom årsmøte i havna også . Drar ned i båten snart og prøver en måle og sjekker litt ,kansje litt lettere og konse idag med bedre lys og som sagt prøve en og en ? Sjønte du noe nå ? Tar med kamera og knipser bilder , så kan jeg maile dem til en eller annen her som kan legge dem inn vis jeg ikke klarer .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sjønte du noe nå ? Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Nei.

 

Jeg antar at du mener at noen av brukerene dine lader ut batteriene, selv om de ikke er i bruk, på grunn av en eller annen feil. Den beste måten å finne ut av det på må vel være å koble ut allt, for deretter å koble inn en og en ting (avslått) via et ampéremeter, for å se når det begynner å gå en strøm som ikke skal gå der?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Sjønner godt du ikke er med her . Ikke beste forklaring kansje og heller ikke lett og sjønne hva som kan være feil heller da . Og enda lettere er det for meg som ikke har mye peil på strøm eller lommebok til en trikker . Så er bare og prøve seg fram her ,pleier og få til det meste da . Kan jo komme mange flotte gloser , men er rimlig folketomt på brygga . Men sola skinner så kansje det er et godt tegn i dag .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ta deg 10 min. og les denne artikkelen her http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...light=0,Batteri Den gir deg gode råd og en trøst opp i frustrasjonen. Her er det kun tolmodighet og systematikk som hjelper. Prosedyren sem her beskrives er myntet på feilsøking av appareter som ikke virker. Prinsippene er de samme for å finne ut om apparater lekker/bruker strøm når de er avslått. Får ikke håpe at det står så dårlig til som du frykter, men det er viktig å komme til bunns i dette.

 

Et godt råd til slutt - sjekk at hvilespenningen på batteriene ikke går under 12,3V. Det er best å måle hvilespenningen dagen etter at du sist brukte båten.

 

Lykke til.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ikke for at jeg skal presentere meg som ekspert, det er jeg jo, bare ikke på strøm og batterier :lol: Men ut fra mine egne til tider bitre erfaringer med den mystiske årsakssammenhengen mellom bly, syre, vann og strøm, så kan det nesten høres ut som om batteriene er dårlige?? Sagt på en enklere måte, hvis batteriene av en eller annen grunn er kaputt, så holder de ikke lading.

 

Lykke til med feilsøkingen, i alle fall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei. Du har ikke tilfeldigvis en Blaupunkt radio / spiller vel? Vet at det har vært en del problemer med dem ang. tapping av batteri. Du må og huske at de fleste radioene har 2 plussledninger til batteri, en som skal ha fast strøm hele tiden for å holde på minne. Dette vil ligge å trekke strøm hele tiden!!

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Du styrer i vei og måler en volt her og en halv volt der. Kobler fra og kobler til.

 

La meg spørre deg. Problemet ditt er fortsatt at du ikke klarer å lade opp batteriene dine? Ikke noen stor utredning nå. Et enkelt ja eller nei holder.

 

Hvis ja, så har du et problem med batteriet eller et ladeproblem. Flere atternativer finnes ikke.

Hvis nei. Du må forklare hva problemet ditt er slik at vi kan skjønne det.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei. Du har ikke tilfeldigvis en Blaupunkt radio / spiller vel? Vet at det har vært en del problemer med dem ang. tapping av batteri. Du må og huske at de fleste radioene har 2 plussledninger til batteri, en som skal ha fast strøm hele tiden for å holde på minne. Dette vil ligge å trekke strøm hele tiden!!

 

mvh

Sirius

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan , joda har en Blaupunkt men ikke i båten lengere .Dem med med kort inni tåler ikke sjøen etter en kort tid sier folk som har hatt det ,men ikke derfor jeg har bytta.

 

Ok over til morro'a . Ikke veit jeg hva forige eier har gjort , men stereo hadde en kabel jeg ikke klarte og finne andre enden på , målte og surra rundt i båten i hele dag .Fant ut at den var selvsagt sjøta langt inni hæ%#¤¤# men fant den .Den gikk til + på batteri sammen med + til stereon inni hæ¤#"¤% . Fikk fjerna den og lagt opp strøm til stereo på nytt ,da blei det en anna lyd gitt , masse guffe i annlegget trudde jeg hadde fått nytt . Men den har jo på en måte liggi til + i stereo'n og til gods.Hvorfor ikke sikkringer har gått eller hvorfor detta har funka i det hele tatt sjønner ikke jeg mye av , men nå sjønner ikke jeg så mye strøm enyway :wink:

Nå er alt nesten helt topp syra på vei opp , knall lyd i annlegget alt funker unntatt . Det er fremmdeles 0.4 v mellom - minus på batteriet og jord i båt ,regner med at det skal være null men kansje ikke lett i et gammel virrvarr . Men skal ned i båten igjen nå så kansje jeg finner ut av det også . Takk til alle sammen for hjelpen , jeg får leite etter den siste feilen kansje ikke lett og finne den tipper jeg .........

 

God helg Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg fant to nautilus excide sønnak 115 AH batterier på en gjennvinningsstasjon. De så helt nye ut, så jeg tok dem med meg. Målte 12,67 volt på dem før jeg tok dem med. Hadde ikke syremåler. ladet de en hel natt, og syrevekta kom opp på grønn.13,3 volt spenning. Så satte jeg på 10 A belasting i et par timer. Da var spenningen nede i 12,0 V. Noen som forstår dette?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...