Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Batteri


  • Logg inn for svare
190 svar på dette emnet

#21 Lotus Ikke pålogget Postet 24.06.03 23:41 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.918
  • Registrert: 25.01.03
  • Aktiv: 16.08.09
Jeg har Biltema fritidsbatterier. Prisen er under 7 kroner pr. Ah. Det er ikke rimelig, det er billig. Nå er de 3 år. Etter tilstanden å dømme, blir de kanskje 5-6 år. De har fått godt stell, men er av ganske middels kvalitet. Syrevekten er noe lavere enn det som er vanlig og blyplatene er tydeligvis laget av et slags presset blypulver som raskere går i oppløsning. Alt får et grått belegg og syren blir grumsete. Har også et dyrere Exide/Sønnak batteri. Det er like godt som nytt og holder nok svært lenge, men prisen var det dobbelte av Biltema. Tror jeg ville satset på et godt tilbud på Exide Sønnak neste gang. Lotus

#22 Al-Tec Ikke pålogget Postet 25.06.03 00:25 

  • Medlem
  • Innlegg: 267
  • Registrert: 18.09.02
  • Aktiv: 10.10.14

Hei
Jeg trenger nytt starbatteri og nye hvilebatterier.
Er det noen som kan gi noen gode råd om hvilket merke
som er best, og til hvilken pris de kan kjøpes for.
Hadde Caterpillar i seilbåten, og hadde aldri strømproblemer.

mvh
giver  


Kjøpte Lyac batterier hos Torshov Bilrekvisita for to år siden. Disse er på 115 Ah. Bruker 3 stk til forbruk og et til start. Husker ikke hva de kostet, men de var billige og har fungert utmerket!

Jon_P

#23 M/S Bastard Ikke pålogget Postet 25.06.03 11:17 

  • Reder

  • Medlem
  • Innlegg: 9.146
  • Registrert: 12.12.02
  • Aktiv: I dag 23:03
Jeg leste et sted at (mener det var boka strøm ombord) det var en fordel og bruke start batterier som forbruk! Dette skulle visstnok gi hurtigere oppladning i og med at det var start batterier! Noen som har erfaring med dette? Svar ønskes da investering av batterier står for tur! Per Chr.

#24 OT-flyktning Ikke pålogget Postet 25.06.03 11:43 

  • Snart medlem
  • Innlegg: 4.937
  • Registrert: 18.09.02
Tror det var i Practical Boatowner for noen måneder tilbake at en fagperson (artikkel, ikke leserinnlegg) skrev at startbatterier for lastebiler etterhvert har samme egenskaper som forbruksbatterier fordi lastebilene idag har et bruksmønster for strøm som ligner det på en fritidsbåt. (Med all forbehold at jeg husker rett....)

#25 Lotus Ikke pålogget Postet 25.06.03 12:29 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.918
  • Registrert: 25.01.03
  • Aktiv: 16.08.09

Jeg leste et sted at (mener det var boka strøm ombord) det var en fordel og bruke start batterier som forbruk!
Dette skulle visstnok gi hurtigere oppladning i og med at det var start batterier!
Noen som har erfaring med dette?
Svar ønskes da investering av batterier står for tur!

Per Chr.

Startbatterier kan absolutt brukes på forbruksbanken og som du sier får man hurtigere opplading siden startbatteriet er designet for å kunne avgi mye strøm hurtig og derav også kan oppta strømmen hurtigere enn et fritidsbatteri. Det er en god ting.

På minussiden kommer det faktum at det tåler dype utladinger dårlig og fullstendige utladinger er drepen for et startbatteri.  Så med kombinasjone langsom og dyp utlading (mer enn 50%) så mener de fleste at fritidsbatteriet fortsatt er det beste valget for forbruksstrøm i båt.

Bildet blir litt mer nyansert hvis man går fra åpne bly/syre til lukkede gel og agm batterier. En gul eller blå optima er f.eks. et glimrende valg også for fritidsbanken, men ikke for lommeboka.

Du får batterier for enhver smak. Det koker ned til et spørsmål om penger, kapasitet, levetid og lademottagelighet som de viktigste faktorene. I stor grad får du det du betaler for.

Lotus

Hva er lurest? Rimelige batterier som varer i 4 år eller dyre batterier som varer i 8 år? Kommer an på prisen sa du? Helt korrekt. Så hva ble valget? Og det er du helt sikker på?

#26 BEG Ikke pålogget Postet 25.06.03 22:46 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.041
  • Registrert: 19.09.02
  • Aktiv: 11.03.14
Poenget med et startbatteri er som tidligere nevnt; Evnen til å gi masse strøm/effekt på kortest mulig tid. Antall Ah er faktisk av mindre betydning, fordi batteriet brukes i korte perioder ad gangen mellom hver opplading. Dette er også viktig om du har en baugpropell, denne egenskapen gir mye bedre effekt. Her er det store forskjeller mellom batterier.

Selv bruker jeg Sønnak HDX Heavyline, som jeg mener har ganske "ekstreme" ytelser. Om jeg ikke husker feil, gir mitt 185ah 1450 Ampere ved minus 20 grader, ved + 20 grader bortimot 1900 ampere. Her er det altså en potensiell bombe man sitter på om man skulle komme til å kortslutte batteripolene. Mer om disse batteriene finner du på http://www.sonnak.com/index.html.

Husk imidlertid en ting; Når du starter motoren, vil det bli tilnærmet kortslutting i startmotoren. Altså stor strøm. Har ikke funnet noen batterivelger av typen 1, 2, 1+2 som tåler noe slikt, resultatet kan lett bli brente kontaktflater og derav motstand og startproblemer. Det finnes ordinære marine on/off brytere som tåler opptil 2500 ampere. (Hella??)

Prisen er høy for disse batteriene, men kjenner du noen som handler med leverandøren regelmessig, har disse ofte opptil 50% rabatt. (Noen båtforeninger har slike avtaler tror jeg).

En annen hadde gode erfaringer med batterier fra Torshov Bilrekvisita. Jeg har motsatt erfaring. Bare søpla, byttet etter 1 år på reklamasjon og opplevde igjen at batteriene gikk i stykker. Om det var samme produktet, vet jeg ikke.

Mvh. BEG

#27 Festina Lente IV Ikke pålogget Postet 26.06.03 09:50 

  • D5LA, 2008

  • Medlem
  • Innlegg: 1.530
  • Registrert: 18.10.02
  • Aktiv: I dag 13:20
Jeg kan anbefale deg å ta kontakt med Reginol, sjekk denne linken:

http://www.reginol.no/index.shtml


Se batteripriser under "Tilbud"


Reginol selger i tillegg til vanvittig bra olje til båtmotoren til 19,25 pr liter i 20 liters kanner(samme olje som Hydro/Texaco selger som olje til tunge dieselmotorer,  API CG), også batterier.  Jeg har kjøpt batterier der i mange år, og er svært fornøyd.  Med dette utsagnet kan det høres ut som høyfrekvent bytting av batterier, men jeg har i tillegg til båten, hvor det er 8 X 110 AH batterier, også fire biler (firma).  

Så bor du i Oslo området, er etter mitt syn valget enkelt.  :confused:

#28 Ingar Ikke pålogget Postet 26.06.03 23:37 

  • Teknisk
  • Innlegg: 10.708
  • Registrert: 24.08.02

Her er det altså en potensiell bombe man sitter på om man skulle komme til å kortslutte batteripolene.

Minner meg på en episode der en venn av meg var uheldig å miste en fastnøkkel ned på dynamoen slik at batteriet kortsluttet.  Med den følge at en god del av ledningsnettet "forsvant".
Da han ringte forsikringsselskapet spurte kundebehandleren om det hadde vært åpen flamme.
Han hadde jo ikke lyst til å gjøre det verre en det var så han opplyste som sant var at det kun hadde vært røyk.
Og sorry, forsikringen dekker ikke svi-skader, det må være synlig flamme.... :fishing:

#29 TMe Ikke pålogget Postet 27.06.03 15:19 

  • Medlem
  • Innlegg: 2.572
  • Registrert: 22.09.02
  • Aktiv: I dag 18:34
Batterier til bruk i båt bør være av HD-typen (heavy duty) Litt dyrere, men holder lenger. De har en langt bedre innfesting av platene og er utstyrt med såkalte lommeseparatorer. De tåler mye bedre vibrasjoner. De tåler langt flere cycler enn std. batterier og er bedre egnet der de tappes langt ned. Har litt mindre startkapasitet, men det er uten praktisk betydning i båt. De er like gode til start som til forbruk. De fleste seriøse leverandører av batterier har HD Kjøp batterier med sentralutlufting med mulighet for lufteslange og skikkelige bærehåndtak. Skikkelig batterivedlikehold og korrekt lading er helt avgjørende om man ønsker å få god levetid på batteriene.

#30 hasse Ikke pålogget Postet 24.09.03 15:09 

  • Medlem
  • Innlegg: 98
  • Registrert: 01.11.02
  • Aktiv: 07.03.12
Hei! Det er sikkert noen som kan førlklare meg varfør start battriet får14.4 V mens forbruks batteriet får bare 14.3 V under kørning. Har 2 stk 115 batteri med skille relè. Har lest her på Båtplassen at det er viktigt med at man kommer opp i 14.4 V. Hilsen Hasse :rolleyes:  

#31 Ingar Ikke pålogget Postet 24.09.03 15:16 

  • Teknisk
  • Innlegg: 10.708
  • Registrert: 24.08.02
Har du regulator som føler på batteriet? Isåfall er det viktig at denne samt dynamo er koblet til forbruksbatteriet, og at startbatt. forsynes via releet. Kan høres ut som det er omvendt hos deg.

#32 hasse Ikke pålogget Postet 24.09.03 15:33 

  • Medlem
  • Innlegg: 98
  • Registrert: 01.11.02
  • Aktiv: 07.03.12
Hei! Takkar for svar så sjappt. Jeg har en yanmar LHA-DTP med orginal ladde rele`. Tror ikke det føler på batteriet :rolleyes: Er for tiden ut i nordsjøn får kontrolere når jeg kommer hjem. Hilsen Hasse :smiley:

#33 will Ikke pålogget Postet 24.09.03 15:41 

  • Medlem
  • Innlegg: 301
  • Registrert: 13.11.02
  • Aktiv: 20.03.14
Hva med spenningsfall over ledningene (er de like lange og med samme kvadrat?)eller over klemmene/koblingene?

#34 Lotus Ikke pålogget Postet 24.09.03 22:52 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.918
  • Registrert: 25.01.03
  • Aktiv: 16.08.09
Hitachi-dynamoen på 4LHA-DTP har ingen senseledning. Her er i utgangspunktet intet laderele og ingen dioder. Begge batteribanker er fulladede? Ladeledningene til forbruksbanken er ikke lengre enn til startbanken? Voltmeteret du måler med har mer enn et siffer etter komma? Lotus

#35 Tine IV Ikke pålogget Postet 11.03.04 02:34 

  • Medlem
  • Innlegg: 3.589
  • Registrert: 04.10.03
  • Aktiv: 13.08.11
Heisann alle sammen .Har noen spørsmål ang bytte av batterier .Har i dag 3 stk 115 amp ,et til start og to til forbruk .Kan jeg bare bytte dem to jeg har til forbruk ? Og er det mye forskjell på 110 og 120 amp  ? Tenkte på Biltema batterier , dem er jo endel billigere , har hørt dem er helt ok jeg . Prisen også . Forslag og evt erfaringer med disse ?

Bruker foresten en Sleipner (trur jeg) 20 amp vedlikeholdslader . Er den bra nok til og lade opp batteriene  ,eller må jeg bruke en vanlig lader til og toppe dem ?

Hilsen Kaptein på Tine II

#36 Festina Lente IV Ikke pålogget Postet 11.03.04 07:57 

  • D5LA, 2008

  • Medlem
  • Innlegg: 1.530
  • Registrert: 18.10.02
  • Aktiv: I dag 13:20
Så lenge du har et ordnet system på hvordan batteriene kobles sammen kan du trygt bytte bare forbruksbatteriene.  Det gjør ingenting om batterienne er koblet sammen så lenge det tilføres ladestrøm, men når du fjerner den drivende spenningen til lading må batteribankene ikke ha kontakt med hverandre. Om du ikke har dette i orden allerede, ordner du det lett med en hovedbryter/vender, eller en skillediode/relé.  Sleipner laderen er sikkert ok så lenge den er i orden.  Mål ladespenningen i de forskjellige stadier av ladingen såm ser du det.  En god lader gir konstant strøm når batteriene er utladet.  Denne strømmen fortsetter å gå mens ladepenningen øker opp til 14,4V.   Så holdes ladespenningen konstant mens strømmen vil avta intil laderen går over i vedlikeholdslading.  da droppes ladespenningen til ca 12,7V, og der blir den intil du skrur av laderen.  Når laderen går over i vedlikeholdslading tar det tildels lang tid å "toppe" batteribanken.  Dette kan du sikrest kontrollere med en syrevektmåler.  Når batterier er fullladet er syrevekten 1,28. Når det gjelder Biltemas batterier har jeg ingen erfaringer.  Jeg kjøper alle mine batterier, oljer og frostvæske hos Reginol Trading                          http://www.reginol.no/index.shtml og sparer masse penger hvert år på det. Oljeskift på to motorer i båten, nesten 30 liter olje, og forbruk av frostvæske ved vinterklargjøring er 20 liter.  Batteriene de leverer er fra ledende fabrikanter, og alle typer batterier leveres til svært gunstige priser såvidt jeg har bragt i erfaring. :seeya:

#37 Reidar67 Ikke pålogget Postet 11.03.04 08:45 

  • Medlem
  • Innlegg: 131
  • Registrert: 27.02.04
  • Aktiv: 21.12.04
Hvilke Biltema batterier tenker du å bruke? Husk, det er stor forskjell på egenskapene til STARTBATTERIER og FORBRUKSBATTERIER. Startbatteriene til Biltema er ok, og billige. Jeg har ikke helt klart for meg om de i det hele tatt har forbruksbatterier (også kalt "fritidsbatteri").

#38 atletico1 Ikke pålogget Postet 11.03.04 09:46 

  • Medlem
  • Innlegg: 586
  • Registrert: 01.07.03
  • Aktiv: 06.10.14

Hvilke Biltema batterier tenker du å bruke? Husk, det er stor forskjell på egenskapene til STARTBATTERIER og FORBRUKSBATTERIER.

Startbatteriene til Biltema er ok, og billige. Jeg har ikke helt klart for meg om de i det hele tatt har forbruksbatterier (også kalt "fritidsbatteri").


Joda Biltema har fritidsbatterier, men kvaliteten på disse har jeg ikke sett noen test på.
NAF/Motor  testet for 4 år siden STARTBATTERIER og her kom Biltemas startbatterier best ut. Men da gjaldt det vel å gi mest mulig strøm i et kort øyeblikk ved kuldegrader.

#39 atletico1 Ikke pålogget Postet 11.03.04 10:30 

  • Medlem
  • Innlegg: 586
  • Registrert: 01.07.03
  • Aktiv: 06.10.14

 Dette kan du sikrest kontrollere med en syrevektmåler.  Når batterier er fullladet er syrevekten 1,28.

På mitt  2-3 år gamle Sønnak/Excide Freeline 115Ah fritidsbatteri måler syrevekten 1.30-1.31. Dette var tidligere koblet sammen med et 6år gammelt 100Ah batteri av ukjent Italiensk merke (og dette hadde syrevekt rundt 1.28). Er det syrevekten som er unøyaktig eller er det kanskje helt på for sterk syreblanding (batteriet har ikke vært etterfylt med vann da dette ikke har vært nødvendig). Tror Freeline batteriene skal være vedlikeholdsfrie.  
Batteriene står hele tiden på 13.6V vedlikeholdslading. Har nå hevet ut det gamle 100Ah batteriet og satt inn ett ubrukt  (men ett år gammelt) 115Ah Sønnak Excide Freeline batteri. Er ikke av samme produksjonsserie, men fikk det billig (500 kr med ett års garanti) da det var en overligger på bensinstasjon. Det var trolig lagret med syre på i ett år og sannsynligvis ikke blitt ladet opp underveis. Dette batteriet hadde noe høyere syrenivå enn de anbefalte 15mm og syrevekten var omkring 1.26-1.28 etter opplading på bensinstasjon. Begge står nå på vedlikeholdslading og jeg får se når jeg sjekker neste gang i båten hva syrevekten har blitt - kanskje har den jevnet seg ut?
Flere hevder jo at om man parallell-kobler sammen to batterier vil det beste av de to bli dårligere ( http://baatplassen.n...091885;start=39 ).
Jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere av diskusjonen i overnente tråd, men har for sikkerhetskyld en 3 punkts lader lader tilkoblet forbruksbanken og en svakere l 3-punktslader tilkoblet startbatteriet.

#40 Hulda Ikke pålogget Postet 11.03.04 13:08 

  • Medlem
  • Innlegg: 7.463
  • Registrert: 17.12.03
  • Aktiv: I dag 22:23
Mye bra fra Pirus. Biltema-batterier: Har brukt batteriene fra Biltema over siste 15 år, i tre biler og tre båter. Sylfiden, som ble solgt for en del år siden, hadde Biltema-batterier montert da båten forlot oss. Batteriene var da 9 år gamle. Her var to av batteriene koplet sammen som forbruksbatterier. Batteriene har lang levetid, har aldri gitt meg problemer. Jeg har alltid brukt startbatterier hele veien. På Hulda blir det mye mer elektrisk enn hva jeg har hatt tidligere. Mesteparten av forbrukerne er elektromotorer, bruker derfor fremdeles startbatterier ettersom det er anbefalt (Sleipner). Generelt om sammenkopling så skal batteriene være så like som mulig. Helst med fortløpende produksjonsnummere. Jeg har aldri eid noen superlader, gir batteriene et piff en gang i blant med gammeldags ladetrafo som gir 15 volt.






Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.