Jump to content

Batteri


BK

Recommended Posts

8kW aggregat !! Har du oppvaskmaskin-vaskemaskin og tørketrommel ? :cheers:

For å være pinlig nøyaktig så kan jeg trekke 6,5 kW kontinuerlig. Admiralen nekter plent å ha åpen varme ombord. Derfor blir det vanlig elektrisk opplegg som i et hus. Det eneste som er godkjent er Refleks med sentralfyr-opplegg. Noen ganger må man bare si: "Javel kjære", for å få lov til å strekke familieøkonomien litt i overkant. Og la for mye for lite fritid gå til båt....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte Biltema 75Ah fritidsbatterier. De var gode i 2 sesonger, halvgode den tredje. Kunne kanskje benyttet dem titt av kommende sesong, men bytter i stede til Nautilus Freeline 115Ah.

 

Et 75Ah Biltema veier 17 kg. Det gir 226g batteri pr. Ah

Et 115Ah Freeline veier 29 kg. Det gir 252g batteri pr. Ah.

 

Kapasiteten til åpne bly/syre batterier  henger i meget stor grad sammen med batteriets vekt.

 

Batteriene har sentral utlufting. Koble på en slange og du er kvitt knallgassproblemet.

De er for det meste på tilbud til under tusenlappen.

 

Biltemas 90, 110 og 120Ah batterier ser helt annerledes ut og kommer kanskje fra en annen produsent? Uansett. et 120Ah Biltema koster 899 kroner. Da er du omtrent på tilbudsprisen til Exide/Sønnak Freeline.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Biltema 60 Ah til kr 349, og kobler sammen 2 stk på hver sin hoved hoved bryter. Skifter nå ut 120Ah Sønnak av den gamle sorten med bakelittkasse som er 13 år så jeg skal ikke klage, men det har skrantet en god del de siste årene. Et 60 Ah Biltema som er 12 år fungerer fortsatt utmerket. 60 Ah batterier er mye lette å håntere enn 120Ah, spesielt i vaklende stiger.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 2 stk nye batt på 110 amp (fritidsbatt) hos Maritim i Arendal for 2 dager siden . Var det beste og billigaste jeg fant

Kombinasjonen best og billigst klaffer sjeldent i batteriverdenen. Spesielt ikke i batteriverdenen. Men koster de 30% mindre enn konkurrenten og varer 20% kortere, så er du likevel på pluss hvis vi ser bort fra bryderiet med å kjøp/montering/demontering.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Fordelen med Biltema-batterier er at de står lagret tørre helt til de selges til kunde. Først da fylles det på syre. Da er jo batteriene faktisk helt nye når man tar de med hjem. (Bare pass på at sommervikarene på Biltema fyller på nok syre).

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er hos Maritim, men jeg har selv kjøpt batterier på bensinstasjon for mange år siden. Det var 2 Varta 110AH fritidsbatterier som var på tilbud. Den gang visste jeg ingenting om batterier, men visste at Varta var et bra merke. Godt kjøp trodde jeg, men batteriene har nok stått lenge lagret med syre. De varte knapt en sesong før de måtte byttes ut.

 

I dag har vi 2 vanlige 65AH Biltema batterier til start og 2 Biltema 110AH fritidsbatterier til forbruk (alt i 24 volt). Batteriene ble installert i 1999 og virker bra ennå og burde virke bra i mange år til. Men jeg vil være forsiktig med å anbefale noe.

Link to post
Share on other sites

Kjøp aldri annet enn batterier som har stått lagret tørre hos forhandleren.

 

Sørge for at de er nyoppfyllte ved levering.

 

Påse at alle celler har eksakt nivå og at ev. ujevnheter korrigeres med syre.

 

Dersom du tar i bruk et nytt batteri som er slurvete og unøyaktig syrefyllt ved at ikke alle celler er like mye oppfyllt og senere justerer dette med vann vil den cellen som var lite oppfyllt få syra uttynnet. Nye batterier suger ikke like mye fra celle til celle og syrestanden må derfor finjusteres før det korkes igjen og leveres kunde.

 

Selv om batteriet er såkalt  tørrladet bør det alltid lades natten over for å få en god start i livet.

 

I mitt forrige liv solgte jeg adskillige tusener av batterier over 13 år og erfarte at overnevnte var meget viktig. I følge vår leverandør var vi den forhandleren i landet som hadde desidert minst reklamasjoner. Jeg vil også legge til at vi var veldig fokusert på at kunden hadde korrekt ladespenning.

 

Til båtbruk bør man kun kjøpe Heavy Duty batterier. Litt dyrere, men varer mye lenger.

Link to post
Share on other sites

Sønnak/Exide Nautilus Freeline leveres kun med syre ferdig påfylt. Antar at det har med batteritoppens sentralutluftingsmulighet.  Tørrladede batterier holder seg lenge, men er veldig følsomme for fuktighet. Fuktighet finnes i luften. Derfor må tørrladede batterier alltid forsegles. Sånn sett er det en fordel å fylle batterien opp med syre i utgangspunktet. Problemet starter hvis batteriene så lagres for varmt og/eller for lenge før de tas i bruk. Slike batterier gjør man klokt i å kjøpe hos en forhandler med stor omsetning eller få de bestilt direkte fra leverandøren. Overliggere av slike batterierkan nok brukes, men du må få de MEGET rimelig. Det er ikke lenger prima vare.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har jobba ca 15 år på Sønnak i Horten , og av alle dem batteria vi leverte ut (tørrladet) blei fylt opp med vann. Tviler på at noen butikker fyller syre på dem der dem står og heller på batteria bak disken .......

 

Tine II

 

????????????????

Link to post
Share on other sites

Har jobba ca 15 år på Sønnak i Horten , og av alle dem batteria vi leverte ut (tørrladet) blei fylt opp med vann. Tviler på at noen butikker fyller syre på dem der dem står og heller på batteria bak disken .......

 

Tine II

Hallo !

 

Her forteller du nok eventyr er jeg redd.

Link to post
Share on other sites

Mulig du mener det .Men i butikken hos Maritim og på Sønnak fylte vi batteriene opp med destilert vann og satt dem til lading litt vis vi hadde tid .Samme når du er og kjøper et bilbatteri også det .Sett flere som setter batteriet på disken og fyller opp .Kan jo huske feil jeg , mange år sia jeg jobba der men .Var nå vann som vi fylte på med .

Men men gidder ikke lage noe mer av dette jeg . God helg ,her skinner sola så nå drar jeg  utpå og koser meg .

 

Hilsen Tine II

Link to post
Share on other sites

Mulig du mener det .Men i butikken hos Maritim og på Sønnak fylte vi batteriene opp med destilert vann og satt dem til lading litt vis vi hadde tid .Samme når du er og kjøper et bilbatteri også det .Sett flere som setter batteriet på disken og fyller opp .Kan jo huske feil jeg , mange år sia jeg jobba der men .Var nå vann som vi fylte på med .

Men men gidder ikke lage noe mer av dette jeg . God helg ,her skinner sola så nå drar jeg  utpå og koser meg .

 

Hilsen Tine II

Ja, du husker nok feil, du har helt rett i det......

 

Bombastiske uttaleleser bør unngås når du ikke er sikker på at du husker...

Link to post
Share on other sites

..... Hulda standardiserer nå på Biltema type 80-66061 som er 160 Ah. De er tunge som bly og koster 1500 kroner stykket. Før ferien skal jeg ha inn tre slike til...

Er det en spesiell grunn til at du har planer om å bruke 3 stk lastebil startbatteri som forbruksbank? De har jo ikke spesielt gode dyputladingsegenskaper. Men du lader dem kanskje ikke særlig mye ut?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er det en spesiell grunn til at du har planer om å bruke 3 stk lastebil startbatteri som forbruksbank? De har jo ikke spesielt gode dyputladingsegenskaper. Men du lader dem kanskje ikke særlig mye ut?

 

Lotus

Da jeg for et par år siden skulle kjøpe tre nye forbruksbatterier hos Excide Sønnak, ble jeg tilbudt  3x130ah startbatterier.  Begrunnelsen var at det ikke lenger var spesielt stor forskjell lenger på oppbyggingen av start- og forbuks/fritidsbatterier og følgelig forskjeller i egenskaper. Andre forhandlere jeg har snakket med er ikke enig, og sier at forskjellen ved lik bruk som forbruksbatterier er 2-3 års levetid (5 vs 8?)

For sikkerhets skyld sørger jeg for å ikke foreta dype utladninger, men lader til topps med aut. tre trinns lader ved enhver anledning. Foreløpig virker det bra.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har utvidet batteribanken og trenger 3 stk 130 Ah forbruksbatterier. Biltemas batteriformater synes å være noe ukurrant og vil ikke passe i min båt. Ilerød, som har vært min batterileverandør tidligere synes å ha mistet interessere for batterier.

 

Er det noen som har kommet over noe bra batteritilbud i osloområdet og kan gi meg et tips?

Link to post
Share on other sites

har noen prøvd di store batteriene på Biltema? 220 amper?

Disse er vel meir gunstig enn mindre batteri dersom dei er like bra?

Problemene med Biltemas batterier slik jeg ser det er at de ikke overensstemmer med vanlig batteristandard mhp. LxBxH. Dermed passer de ikke inn i vanlige batterikasser/rom ombord i båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...