Jump to content

Batteri


BK

Recommended Posts

Hva med å handle direkte hos Sønnak? Det gjorde jeg sist, kvalitetsbatterier og god rabatt som medlem i båtforening.

 

Lars H.

Vel Lars H, synes å huske å ha lest en plass at du har hatt batteriene dine endel år.... Firmaet har skiftet navn til Exide Sønnak for nogle år siden... Antar, men vet ikke, at de selger Exide batterier nå??  Adressen er forøvrig Brobekkveien ca 100 på Alnabru, Oslo

 

...fra en som fortsatt ligger på land... :flag: :flag:

Link to post
Share on other sites

Ringte Exide Sønnak just nå og sjekket prisen:

 

Exide Nautilus Freeline (beregnet for båtbruk etc..) på 115 Ah (ved 20 grad) koster 995,- (750 + 20 + mva) tilbud i alle fall ut denne måneden. Forutsatt riktig behandling regner de med ca 7 års levetid iflg web'ben.. Dyrt eller ikke vet jeg ikke, men det var i alle fall prisen.

 

-fredriksen

som skrevet: Fortsatt på land...

Link to post
Share on other sites

Fortsatt ikke 130Ah batterier Fredriksen. Jeg ønsker å utnytte plassen i batterikassa mi optimalt, derfor 130Ah.

Kom nylig over Europower som selger 130 timers batterier til 1050,-

Tlf 48139088.

Han leverer fra bil, hvor som helst i osloområdet.  Plukker opp 3stk ikveld kl 1800 på Sjølyst

God helg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da jeg for et par år siden skulle kjøpe tre nye forbruksbatterier hos Excide Sønnak, ble jeg tilbudt  3x130ah startbatterier.  Begrunnelsen var at det ikke lenger var spesielt stor forskjell lenger på oppbyggingen av start- og forbuks/fritidsbatterier og følgelig forskjeller i egenskaper.

Jeg driver selv og fisker rundt batterier om dagen. Skal kjøpe nytt både startbatteri og forbruksbatteri. Ser ut som jeg kan klemme inn 2 stk 115Ah batterier under fotplattformen ved førerplass. En lokal leverandør hvor jeg kan få rabatt på Sønnak batterier foreslår å kjøpe 2 stk. forbruksbatterier og bruke det ene som startbatteri. Dette for å da ha et forbruksbatteri i reserve som kan brukes i nødsfall. Vedkommende er båteier selv og har selv denne varianten i båten sin. Jeg synes ikke dette høres så dumt ut. Det er sikkert ikke all verdens krav som stilles til start av en 18Hk Yanmar diesel som ikke skal startes i kuldegrader. Høres dette fornuftig ut?

 

Og så lurte jeg på en ting i forbindelse med lufting av batteriene. I dag har jeg en skroggjennomføring for lufting av dieseltanken for Eberspächeren. Om mulig, kunne jeg tenke meg å hekte meg på den samme gjennomføringen med lufting av batteriene. Men jeg er litt i tvil. Batteriene blir stående høyere enn dieseltanken. I mitt stille sinn ser jeg for meg at det da kan komme gass opp lufteslangen fra batteriene, på grunn av fall ned til dieseltanken, følger gassen så lufteslangen ned til dieseltanken, hvor den så på mystisk vis blir sugd opp av pumpa for Eber'n, for så å ende i Eber'n hvor den skremmer vettet av alle ombord ved å eksplodere med en gigantisk eksplosjon :headbang:. Regner dette for å være veldig lite sannsynlig, men er dette noe i det hele tatt å tenke på, eller er det kurrant å hekte sammen disse to formene for lufting?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke dette høres så dumt ut. Det er sikkert ikke all verdens krav som stilles til start av en 18Hk Yanmar diesel som ikke skal startes i kuldegrader. Høres dette fornuftig ut?

Å starte en motor tar som kjent kun etpar ampere-timer. Da høres det ikke fornuftig ut å kjøre rundt med et 115A kun for dette. Spes hvis det går på tilsvarende bekostning av forbruks-banken.

Koble dem heller i parallelell og kjøp et rimelig 50-60A start-batteri i tillegg for start.

 

Å koble sammen de luftingene ville ikke jeg tatt sjansen på...  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Å starte en motor tar som kjent kun etpar ampere-timer. Da høres det ikke fornuftig ut å kjøre rundt med et 115A kun for dette. Spes hvis det går på tilsvarende bekostning av forbruks-banken. Koble dem heller i parallelell og kjøp et rimelig 50-60A start-batteri i tillegg for start.

Hmm. Vet ikke hvor mange batterier jeg skal ta meg plass til. Er redd jeg snart må bruke jolla for å i det hele tatt ha igjen stueplass :headbang:. Sannsynligvis vil ikke det ene batteriet bli kun et startbatteri på 115Ah, regner med at det vil kunne bli brukt ganske ofte som en liten reserve når forbruk 1 er tomt. Men jeg har ikke den fulle og hele oversikten over alle momentene rundt dette med batterier ennå. Det er godt mulig du har rett.

 

I forbindelse med parallellkobling av batterier, leste jeg i en annen tråd at noen kun anbefalte at batterier var parallellkoblet under lading og at de ikke var sammenkoblet under bruk. Forutsetter at det er snakk om to like batterier som er like nye/gamle. Det er da ikke noe problem å ha de sammenkoblet hele tiden da?

 

Dette bringer meg inn på en ting til: Har planlagt installasjon av et battmeter. Hvis man kjører med flere batterier som kobles inn etter behov - blir det vel kaos med å holde styr på hvor mye strøm det er igjen på hvert enkelt batteri - blir det ikke det? I et slik tilfelle er det vel greiest at de er sammenkoblet hele tiden slik at battmeteret kun trenger å regne antall amper inn og ut på hele batteribanken?

 

Men hvordan er dette med parallellkobling sett opp imot levetiden på batteriene? Jeg tenker da på dette med grad av utladning kontra levetid. Husker ikke i farten hva som er mest gunstig for levetiden, men tipper kanskje batteriet har best av mest mulig utladning, men ikke over grensen for dyputlading, istedenfor kladdlading. Sjansen for at man bruker opp tilgjengelig kapasitet er mindre når flere batterier er sammenkoblet og kapasiteten er større. Er det mer gunstig for levetiden å "slite" på hvert enkelt batteri av gangen, slik at man lader det mest mulig ut før det kobles over til neste batteri og opplading av det forrige startes? Mulig jeg kompliserer det mer enn nødvendig her, men jeg vet det er mange med mye teorier om batterier i forumet og det kunne vært interessant og hørt hva som regnes for å være mest optimalt, ihvertfall i teorien.

 

Hvis svarene på spørsmålene mine er slik jeg tror, kan det se ut som at en bra løsning for mitt bruk er: 2 x 115Ah forbruksbatterier. Sammenkoblet hele tiden. Forbruk på disse to måles med battmeter. I tillegg et mindre dedikert startbatteri, som også går via hovedbryter/batterivelger slik at det enkelt kan kobles inn som forbruk i nødstilfeller (Bare overse den siste setningen med batterivelger, Ingar. Vet du er like glad i dette som mange limte tråder i Åpent forum... :headbang:)

Link to post
Share on other sites

Å benytte startbatteriet "delvis" til forbruk er en løsning jeg neppe tror du vil være komfortabel med.

Ikke lett å avgjøre hvor mye det kan tappes. Kjedelig hvis motoren ikke starter når man skal hjem etter helgen...

 

Som du sier, å ha flere forbruks-banker er ikke noe optimal løsning. Har hatt det frem til nå, men fra denne sesongen blir det paralell-kobling.

Dette fordi mitt forsøk viste at de påståtte problemer ifm parallell-kobling ikke eksisterer i praksis:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...7648426;start=6

 

Det ville vært intr. om flere kunne testet dette, kanskje det er mulig å komme til en konklusjon.....?

Alle som har et multimeter kan gjøre dette, kan gjerne beskrive hvordan hvis noen har lyst til å prøve.

 

Jeg ville vært mer bekymret over forbruket til det batt-meteret med LED's...  :wink:

Link to post
Share on other sites

Ok, det var lite. Men hvorfor de ikke valgte LCD i en slik applikasjon er ikke lett å forstå. Gjør at jeg stiller meg noe tvilede til dette produktet.... :yesnod:

Men Xantrex Battery Monitor har faktisk LCD display. Og forbruket er 8mA ved 12V spenning. Lavere kommer man neppe.

 

Og med 0,3% nøyaktighet på spenning og 0,4% nøyaktighet på strøm, er det bedre enn de fleste vanlige digitale multimetre.

 

Og når man så kan programmere inn omlag 15 forskjellige styringsparametere tilpasset den enkelte batteribank dynamo og landstrømslader, både når det gjelder virkningsgrad, temperaturkorrigering, ladetap osv. mange verdier kan settes som øyeblikksverdier eller gjennomsnittsverdier. Gjennomsnittsverdiene kan settes fra små tidsintervall til meget store. F.eks kan beregning av gjenværende batterikapasitet beregnes ut fra det aktuelle forbruk akkurat der og da, siste minutt, flere minutter eller mange minutter (opp til 12) Det kan tilpasses hva du anser for fullt bank, hva spenningen da skal være etter så og så lang hvile, hvor liten delta endring i ladestrøm skal være før meterets automatikk setter fyllingsgraden til 100%. Du har overspenningsalarmer, underspenningsalarmer, programmering av alarmgrenser, logging osv, osv.

 

Og instrumentet viser forøvrig  et titalls historiske data som f.eks. gjennomsnittlig utladingsgrad, dypeste utladingsgrad, antall sykluser, automatisk kalkulering av ladeeffektivitetsfaktor, hvor mange ganger batteriet har blitt 100% toppet, hvordan det har tapt seg år for år osv, osv. Hensyntar også selvutlading, selvfølgelig temperaturkompensert.

 

Med andre ord forteller meteret ikke bare om volt og ampere og hvor mye strøm du har igjen, men også hvor mye batteriene har blitt brukt, hvordan de har blitt brukt, hvilken form de har øyeblikket, hvordan lademottageligheten og ladeeffektiviteten har sunket osv.

 

Meteret kan med stor nøyaktighet fortelle at med nåværende utvikling vil batteribanken antagelig vare i 2 sesonger til hvis den skal skiftes ut når de ikke klarer mer enn halvparten av de ampertimer de opprinnelig klarte. (man må lese historiske data og tenke litt sjæl)

 

I særklasse lite egenstrømforbruk som det automatisk korrigerer for.

I særklasse meget nøyaktig målinger både for spenning og strøm.

Målingene samples 1000 ganger hvert sekund, slik at store øyeblikksbelastninger som baugpropell, ankervinsj og starter måles korrekt.

Sprutsikker utførelse.

Passer nedi et standard 52mm monteringshull selv om displayet er firkantet.

 

Dette er bare det beste jeg noen sinne har sett. Intet over, intet ved siden.

Gir deg i praksis all informasjom om strømsituasjonen ombord. Hvordan den har vært. Hvordan den vil bli og når batteriene dine kommer til å dø. En trollmann som som forteller deg om fortid nåtid og fremtid og garanterer svaret.

 

Et dekkende ord? Fantastisk!

 

Intet over, intet ved siden. Dette er sannsynligvis verdens beste batterimonitir for hobbybrukeren. Forgjengeren Battmeter/Link10/Link20 var bra. Dette er enda bedre.

Og for proffene? Alle måleverdier kan mates rett inn i en PC. (tilhørende programvare og serieadapter)

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

http://www.xantrex.com/products/product.asp?did=847

(samme som kunne kjøpes på Elfa til ca 2700)

Da er det nok forgjengeren til denne jeg har sjekket prisen på. Den er nok uten alt PC-stashet og med LED istedenfor LCD, men jeg lurer nå på om det er et OK kjøp likevel jeg da, når LCD'ene ikke bruker mer enn oppgitte 16/32mA.

 

Forøvrig kan det se ut som den omtalte Elfa varianten i skrivende stund ligger på kr. 2178,-, og ikke kr. 2700,- som opplyst i en annen tråd. http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/8881.htm Eller er det jeg som stokker kortene nok en gang :yesnod:. I så fall later det til å være mye monitor for pengene.

 

Hva er den beste prisen du har klart å spore opp i utlandet på Xantrex, Lotus? Jeg har snoket litt etter LCD varianten, men finner ikke noen på nettet som selger den. Kan den være så ny at de fleste ikke har fått oppdatert web sidene med den ennå?

Link to post
Share on other sites

Sjekket. Du har prisen uten mva. Og prisen er sluttbrukerpris.

Det innebærer at det må være mulig å presse litt på denne prisen.

 

Ellers leter jeg etter den på nett jeg også. Problemet er at den ikke har et modellnavn. Den heter rett og slett bare Xantrex Battery Monitor. Det er jo en generell betegnelse på veldig mye forskjellig. Si i fra hvis du finner den på nett. Spennende å se hva den koster.

 

http://www.boatsyachtsmarinas.com/cgi-bin/datacgi/database.cgi/News/SingleArticle/ArticleID=12995/ ://http://www.boatsyachtsmarinas.com/c...ticleID=12995/ ://http://www.boatsyachtsmarinas.com/c...ticleID=12995/ ://http://www.boatsyachtsmarinas.com/c...ticleID=12995/ ://http://www.boatsyachtsmarinas.com/c...ticleID=12995/ ://http://www.boatsyachtsmarinas.com/c...ticleID=12995/ ://http://www.boatsyachtsmarinas.com/c...ticleID=12995/ ://http://www.boatsyachtsmarinas.com/c...ticleID=12995/ ://http://www.boatsyachtsmarinas.com/c...ticleID=12995/

Ser ut som den er flunk ny og at $275 er veil. pris. Det innebærer at den nok selges for "streetprice" rundt $220-230.

Legger man til moms, frakt og 150 til tollgebyr, ender man nok opp hos norske Elfa.

Link to post
Share on other sites

Nå burde vi vel bevege oss over i den andre tråden, hvor resten om metrene ligger...

 

Ellers leter jeg etter den på nett jeg også. Problemet er at den ikke har et modellnavn. Den heter rett og slett bare Xantrex Battery Monitor.

Ja, det er det som irriterer meg også :yesnod:. Jeg har funnet ut at shop.bizrate.com er et OK utgangspunkt for å sjekke priser på tekniske duppedingser i utlandet. Når det ikke kommer opp noen treff her, betyr det som oftest at det kan bli veeeldig mye manuell leting før man evt. finner noen tilbud - og da er det som regel bare snakk om noen få $ under veiledende pris.

 

...Det innebærer at den nok selges for "streetprice" rundt $220-230.

Legger man til moms, frakt og 150 til tollgebyr, ender man nok opp hos norske Elfa.

Det spørs det. Da er det kanskje ikke så mye å lure på. Tipper den er for ny til at enkelte har begynt å gå ut med knalltilbud ennå. Men det virker nå som denne kjører ring rundt metre som er vesentlig dyrere når det gjelder muligheter. Og når nå Elfa sin ligger på snaut 2200,- og ikke 2700,- som tidligere antydet, er det kanskje ikke så mye å lure på?
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg ???

 

Idag har jeg 2 stk batterier som er paralellkoblet til en hovedbryter (manuell)

Har et ønske om å bruke disse som forbruk. Trenger da å anskaffe meg et eget startbatteri.

Hvordan kobler jeg opp dette?? :yesnod: Har noen et skjema/ tegning eller forklaring på dette.

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Antar at det nederste på tegningen din skal vel forestille en vender?

 

Har du en en vender med valgene 1,2,ALL,OFF ?

 

Hvis du har det kobler du som følger:

 

Minus-polene kan du koble sammen direkte på alle 3  batteriene.(hvis du ikke en engelsk motor med minus switching). Du har jo to batterier koblet sammen fra før så det er bare å linke inn den tredje minuspolen.

 

Pluss polene på dine to opprinnelige batterier er koblet sammen. Fra disse kobler du en ledning inn på baksiden av vender til bolt merket 1 eller 2 (du kan velge).

 

Det nye startbatteriet ditt har nå ingen kabel tilkoblet plusspolen. Du kobler nå en kabel til denne plusspolen og kobler den andre enden inn på bolt 1 eller 2 på baksiden av vender.

Du velger den som ikke ble benyttet til forbruksbatteriene, ref forrige avsnitt.

 

Da har du en ledig bolt på baksiden av venderen som er merket "common". Til denne kobler du plussledningen som kommer fra motor (dynamo/starter).

 

Venderen vil nå fungere slik: Posisjon 1 - batteri(er) koblet til bolt 1 vil brukes til start/lading.

Posisjon 2 - Batteri(er) koblet til bolt 2 brukes til start/lading. Posisjon ALL - alle tre vil da parallellkobles og brukes til start/lading.

Husk!  ALDRI å slå venderen til OFF når motor går.

 

Bruk stor nok kvadrat på kablene. Husk heller for tykk enn for tynn kabel.

 

Du sier at du ikke har så god peiling.... . Vær forsiktig slik at du ikke kortslutter pluss og minus. Det kan lage mye skade selv om det kun er 12V. Strømmen er mange hundre ampère.

Korstlutter du med f.eks klokken din så er du heldig hvis du bare får et brannsår.

Aller helst er det best å få med deg en som kan litt mer om strøm.

 

Håper at det klargjorde litt selv om jeg ikke lagde tegning.

 

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har du ringer på deg, ta de av før du begynner arbeidet.  Er du uheldig renner ringen vekk samtidig som du mister fingeren den satt på....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...