Jump to content

kajakkbygging


eysteind

Recommended Posts

Hei

Har litt lyst til å gå i gang med kajakkbyggeprosjekt til vinteren, men erfaringene er få. Har eigd en Hasle touring, det er alt.

 

har sett en del nettsider på internett, men dei fleste er engelske (engelsk er ikke min sterke side...).

Ser at det er to måter å bygge på: strips planking eller finer.

Syns stips planking virker best å bygge og disse kajakkene er jo også mykje finere enn finerkajakkene, syns eg.

 

Er det noen er på baaplassen som har bygd eller har erfaringer/synspunkt om kajakkbygging?

 

Trur også  det beste er å kjøpe ferdige teikninger/maler. Finst det norske teikninger? Evt hvor?

 

Sjølv om eg veit at dette blir masse arbeid, trur eg det kan bli inntresant.

Dei ser iallefall veldig elegante ut!:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Bygde for mange år siden en seildukskajakk sammen med faderen. Hadde mye morro med de, nå henger den i taket i faderens garasje og støver ned.

 

Ser jo at seilduk er 'ute' og at det nå bygges i 'strip planking' og epoxy. Er medlem av en norsk mailingliste for selvbyggere, den har noe varierende aktivitet men ser ut til at de som spør får svar. Husker at det der har vært diskutert bygging av kano/kajakk, byggemetoder, materiell, tegninger osv. Har ikke detaljene her på jobben, poster det senere ikveld

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne også tenke meg å bygge en kajakk - en gang når jeg får god tid  :rolleyes:

 

Sjekk hos WestSystem Norge A/S, de forhandler byggesett. Du finner en del informasjon om byggeng der. Ellers kan du sjekke denne siden. Der finner du også en del linker til andre sider med tegninger og byggebeskrivelser, men som du har sett allerede er mye på engelsk. Uansett - kajakkpadling er en flott måte å oppleve naturen på - det er en helt ny opplevelse å padle den samme strekningen du har kjørt med båt mange ganger før!

Link to post
Share on other sites

Her finner du info om mailing lista jeg nevnte. Den heter Sjolbyggern og beskriver seg selv på følgende måte:

 

"Bygger, konstruerer, eller planlegger du å bygge, utbedre, restaurere eller reparere, seilbåt, motorbåt, kano, jolle, kajakk, osv? Da er dette listen for deg. Del og motta erfaringer fra andre i tilsvarende situasjon. "

 

De fleste postinger her går på bygging av kano og kajakk og bruk av epoxy.

 

Lykke til!!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Her finner du info om mailing lista jeg nevnte. Den heter Sjolbyggern og beskriver seg selv på følgende måte:

 

"Bygger, konstruerer, eller planlegger du å bygge, utbedre, restaurere eller reparere, seilbåt, motorbåt, kano, jolle, kajakk, osv? Da er dette listen for deg. Del og motta erfaringer fra andre i tilsvarende situasjon. "

 

De fleste postinger her går på bygging av kano og kajakk og bruk av epoxy.

 

Lykke til!!

Takk for tipset, men skjønte ikke helt kva den siden gikk ut på. Er dette et forum (som eks. baatplassen) for båtbyggerer, eller var det slik om det er noe eg lurer på så sende et spørsmål til epost addressen? Sjønte at eg måtte logge meg inn, men fant ingen plasser å registrere meg? Det er sikkert barre meg som har oversett noe....

Link to post
Share on other sites

...men skjønte ikke helt kva den siden gikk ut på

Det vanlige med mailinglister er at du "abonnerer" på dem ved å registrere email adressen din - slik som du kan gjøre på denne siden (To Subscribe this List: Click here). Diskusjonen foregår ved at man sender innlegget sitt til en bestemt email adresse . Alle som abonnerer på lista får så en kopi av innlegget sendt hjem til sin egen email. De som ønsker, kan så svare ved å sende en reply via email. Alle som abonnerer får så en kopi av reply, osv. I noen tilfeller kan man også lese og diskutere via web (Yahoo), men det ser ikke ut som det er slike muligheter i dette tilfellet. Hos Yahoo kan man også bestemme om man ønsker kopi av alle mailer umiddelbart, alle mailer samlet opp i en sending hver dag, eller man kan velge å bare lese diskusjonen på web, men heller ikke det tror jeg går ann i nevnte tilfelle. Ble det klarere nå?
Link to post
Share on other sites

...Men koster det noe å abonnere?

Nei, det tror jeg du kan være trygg på at det ikke gjør. Alle slike mailinglister som man kan opprette via gratistjenester er som regel reklamefinansiert. Det vil si at det som regel henger på en tekstreklame nederst i alle mailene du mottar. Men det gjør jo ikke noe, bare resten av inneholdet er intreressant. :confused:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...