Ubåtfender, på 11.09.06 10:42, skrev:
Her lurer jeg litt på endel problemstillinger.
Jeg skal gjøre mitt beste for å svare . . . .
Sitat
Jeg tok kystskipper 200brt i 1990.
Det fremgår ikke klart om du tok kystskippersertifikat eller kystskippereksamen. Hvis du tok sertifikatet så er det utgått som følge av STCW95-reglene. Hvis du tok eksamen så er den etter 5 år ikke gyldig i forhold til et fullt D5 (kystskippersertifikat), men den er fortsatt gyldig som eksamen for D5L.
Sitat
Men som det kommer fram av da tidens regler måtte du ha brukt sertifikatet innen 5 år for å få det gyldig. Ellers var du nødt til å ta en ny navigasjons eksamen.
Disse reglene kjenner jeg ikke til, jeg tør påstå at du muligens blander sammen et par forhold, men i praksis gjør det neppe noen forskjell
Sitat
Men kan dokumentere en godel fartstid både i yrkessammenheng og privat på fartyg over 8 meter.
Så hvor legger mann seg i dag i forhold til dette??????
Hvis du har bestått kystskippereksamen, i alle aktuelle fag, så er den som nevnt fortsatt gyldig i forhold til Fritidsbåtskipper D5L. Med tilstrekkelig båtpraksis kan du altså søke, og regne med å få, Fritidsbåtskippersertifikat.
Sitat
Er det slik at jeg ikke er i stand lengre å føre et fartyg på et lovlig vis over 8 meter?????
Meget forvirret
MVH Ove
Jo, du kan selvfølgelig føre båter opp til 15 meter, slik som alle andre som er minst 16 år
Forhåpentlig kan dette bidra til å minke forvirringen en liten tanke