Jump to content

Møkkete dieseltank


Kotnes

Recommended Posts

Prøv med Jif skurekrem og en børste. Dette er meget effektivft mot alle oljeholdige produkter. Du må ha mulighet for å spyle ren med vann, eller vil rester av Jife'n ligge i bunnen.

 

Eller du kan prøve dette: http://maritimstart.com/testresultat.shtml

 

Håper på tilbml.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei.

jeg var med på å rense to svært tilgrisede dieseltanker i vår.

 

Vi fikk brukbart resultat ved å fylle tankene med vann og en generøs del Zalo. La dette stå en ukes tid, og forsøk å skylle ut.

 

Vi hadde ikke muligheten til å ta ut tankene, og det var ett mannlokk per tank, og 4 skvalpeskott. I den ene tanken skar vi hull i skvalpeskottene med en vippesag for å komme til. Den ble helt ren ved skuring med børste.

 

Den andre tanken var #"%#"¤ å komme til, så der prøvde vi kun med Zalo - og resultatet ble ganske bra.

 

Det finnes visstnok tankrengjøringsmiddel for industri å få tak i, men det klarte vi ikke...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei Hei

 

Jeg har selv gjort rent i mange diese tanker, og jeg må si at jeg er ikke enig i at Zalo er det rette rengjøringsmiddel. Husk mat Zalo fjerner "all " fett, det vil alltid ligge igjen litt  Zalovann i bunn det er med på og fjerne "fett" fra dieselen som fylles på etter rengjøring, dieselen skal ha en smøre effekt. Hell evt på litt 2 takt olje som ekstra "smøring", bør også brukes om vinteren hvis en har fullt såkalt vinter diesel som er tilsatt mye parafin.

 

Så til rengjøringen, jeg har oppnådd best reslutater med kun rent varmt vann, gjerne via en høytrykkssteamer, 80-90 varmegrader, gjentas flere ganger etter behov.

Sørg d for og få tanken skikkelig tømt for vann, dyser tåler som kjent IKKE vann.

 

Mvh

 

Leifen :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei. Har nå gjort ren tanken min. Det ble en runde med Zalo og trekvart full med varmt vann. Gynget tanken frem og tilbake en stund så det skvalpet skikkelig. Tømte så ut alt i tanken og gikk på med høytrykk med varmt vann. Tanken ble som ny innvendig og skal settes på plass i båten igjen. ANBEFALES hvis du har tanken ute.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...