Fram25, på 05.09.06 20:48, skrev:
Hvis det er uteplass du er på jakt etter, så glem Sollux 24 AC med en gang. Selv om Javi og sol var fornøyde med den, så ignorer det. Det er knapt plass for to voksne mennesker å spise frokost engang. Uten AC er dette derimot en fin båt. Ellers er Nidelven fin den, men mange av de har VP MD17C, og det er etter mitt skjønn en drittmotor. En topp til hver sylinder er jo å be om trøbbel. Var ombord i en Hanto 24 med annen løsning en den Chriz har lagt ut bilde av. Der var løsningen omtrent som i Nidelven ute. Fram 25 gir enda litt mer plass, og ligger i samme prisklasse som båtene du har sett på.
Vi har kanskje alle våre favoritter når det gjelder båt. F eks den hver enkelt av oss har for tida. Derfor vi har akkurat den, kanskje.
Når så er sagt ekskluderer ikke det å være litt objektiv. Vi kjøpte Sollux 24 AC nettopp pga aktercabinen. Enig i at med AC er det ikke veldig mye plass i cockpit. Men å påstå at knapt plass til to voksne er å smøre på. Vi har ved flere anledninger vært 2 voksne og 2 barn ved frokosten og det går greit. Tyngste bordsitter veide ca 115 kg og letteste ca 35 kilo. Med ditto lengde og annet omfang.
Men, det er ikke AC varianten som er interesant. Det er varianten uten AC. Flere på finn.no akkurat nå.
Pussig nok sto vårt valg da vi endte med Solluxen mellom Fram 25, Nidelv 24 og Sollux AC. Vår "opplevelse" var (når det gejelder plassen):
Nidelv - stor forcabin, men mye "camping" med oppslagskøyene. Lav. Rundsitteren ble vurdert til å være overdrevet - det blir mye krabbing over hverandre for å komme ut og inn.
Fram - romslig forcabin. Høyere. Lang cockpit, men er smalere akterover enn de to andre og derfor ikke noe mer plass enn f eks Nidelven. Litt "gammaldags" løsning i cockpit.
Solluxen (med AC) - er jo egentlig ikke tema.
Forutsatt at jeg skulle ha en ca 24 foter uten aktercabin ville jeg valgt Nideleven med rundsitter og helst noe annet enn 25 hk grønn motor. Grei nok som båt og ikke minst - som å ha penger i banken. Nidelvene er det så mye omsetning av at de må regnes som likvide midler. Forutsatt Ok stand osv.