Jump to content

Innredning.


Slagskibet

Recommended Posts

Som kotnes allerede har gjort så er jeg i ferd med å skrote kjøleskapet.Siden skapet som kjøkkeskuffene var i er gjort om til skap for gassboks og er det nye hjemmet

for vannslukke anlegget for motorrommet så er kjøleskaps plassen tiltenkt andre formål.

Øverst i skapet er de to nå husløse kjøkken skuffene tenkt plassert med glideskinner.I den undre delen er det tenkt bygget en isolert boks.

Hva kan brukes som isolasjon i denne boksen når jeg ikke ønsker å bruke isopor?Ønsker en overflate som er lett å rengjøre.

Også her ønsker jeg glideskinner så kjøleboksen kan blit dradd litt ut av skapet.Skinnene må antagelig ha en slags låsemekanisme fordi boksen blir stående tverrskips.Hvor finnes sånne skinner?

Tre innredningen er ikke av verdens beste kvalitet untatt benkeplater og bord.Selve skapene ser for meg ut til å være laget av billigeste sort finer.Da kjøleskaps "høllet" er tenkt å ha en dør som dekker til foran boks og skuffer vil jo den være mye lysere enn resten av innredningen og da lurer jeg på hvordan beis som må brukes for å få tilnærmet teak farge på den nye

finer døra?

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat tatt den jobben med kjøleboksen, i vår båt er den plasert under ved bena på førerplassen, var veldig tungvint å få ting ut av den.

Kjøpte skinner hos Clas Olson kan trekkes ut 51 cm

så nå kan jeg få boksen helt ut på gulvet dermed ble det en suveren tilgjengelighet på dette.

 

Monterte så en teakplate utenpå så når den er skyvet

på plass tetter platen helt i forkant, dette ble i grunnen ganske bra.

Tenkte bruke en vanlig skaplås til å holde dette på plass.

Link to post
Share on other sites

I min forrige båt, en Summer Family, erstattet jeg all innredning med nytt. Deriblant en selvlaget kjøleboks på skinner.

 

Har dessverre ikke navnet på isolasjonsplatene, men det finnes slike i forskjellige tykkelser, og som har mye bedre isolasjonsevne enn isopor. (spør et firma som driver med kuldeteknikk) Kledde boksen med 10 cm i bunn og 5 på sidene. Deretter fikk jeg en "smed" til å kappe og knekke en rustfri plate slik at denne ble som en boks. Denne satte jeg ned i skuffen. I steden for å sveise de av sideflatene som ikke hang sammen, brukte jeg sikaflex. Fungerte helt utmerket. Det finnes for øvrig spesialmidler som kan sprayes på rustfritt, både som rengjøring og som "hindrer" fingermerker. Skinner kjøpte jeg hos Maxbo.

 

Boksen ble innmari fin, brukte lite strøm, men ble tung. Livsfarlig i sidesjø om den ikke hadde vært sikret. Borret derfor et lite hull inn fra sideskapet og inn i boksens side (ikke helt igjennom selvsagt). Når jeg kjørte, stakk jeg rett og slett inn en liten bolt der. Dermed var skapet sikret.

 

Har lyst til å advare alle som kjøper skinner til skuffer med hjul. Pass på å lage sperreanordninger. Den innebygde "dumpen" i skinnene duger ikke om du får en krapp bølge fra siden. Det skjedde meg og skuffene kom ut med voldsom kraft!! Hadde de truffet noen, kunne det gått riktig ille.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har laget min kjøleboks på følgende måte: Fått laget en inner boks i metall hos en lokal "blikkenslager" etter oppgitte mål. denne er så plassert nedi en stor skuff. Har brukt 30 mm isopor som isolasjon. Denne fungerer meget bra. Du finner et enkelt bilde av denne her, flere vil tilkomme senere.  http://home.no.net/berbmo/

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Styrofoam er produktet som egner seg best til isolering i fuktig miljø. Dette er en ekstrudert polystyren som kjennetegnes på den lyseblå fargen. Det finnes rimeligere alternativer , som f.eks. isopor, men denne bør brukes i tørre miljøer. De fleste byggevarehus vil kunne skaffe deg styrofoam, det er  Glava som leverer det.

Link to post
Share on other sites

Isolasjonen jeg har brukt i min boks heter ECOPRIM (IIRC). Dette er en MARK-isolasjon fra byggemarked, så fuktighet burde ikke by på problemer. Innvendig har jeg lagt epoksy/glassfiber med hvit pigment.

 

Det store problemet: hvor får man en skikkelig LOKK til en selvbygget kjøleboks (skikkelig=også lokket isolerer bra og er tett). Det leverer heller ikke Maritim eller tilsvarende. Og det forsøket jeg har gjort til nå kunne vært bedre.

Link to post
Share on other sites

Viknesen vår har orginalt montert kjøleboks under den ene sittebenken i styrhuset. Der har de løst lokk-problemet ved å lime isolasjonsmatriale (tror det er divinycell) under selve sitteputen som er hengslet.

 

For å få dette tettest mulig på en enkel måte har de rett og slett laget litt skrå kanter på isolasjonsbiten under lokket og på den faste isolasjonen i boksen. på denne måten får du større areal og en ikke rett flate noe som vel må gjøre det tett.

 

Kanskje du rett og slett kan bruke sånn tettningslist for vindu? Får du da spennt fast lokket burde det bli potte tett. Er likvel ikke sikker på om dette problemet er så stort i en boks da kulden ikke vil tendere til å stige opp i samme grad som den ville ha sivet ut av døren på et skap.

Link to post
Share on other sites

Nei, problemet er ikke spesielt stort: iår hadde jeg bare en kryssfinerplate liggende løs på åpningen og en sittepute opp på den igjen og den holdt kulden rimelig bra (jeg bruker bare nedfrosse kjøleakkumulatorer).

 

Jeg har nå laget et lokk: ecoprim skjært med skråe kanter, pakket inn med glassfiber og epoxi. Det ble litt mye rund i alle kantene. Og da ser det ikke sånn riktig proff ut. Nå skal jeg prøve å lage en ny 'løs' åpning og bruke da lokket som støpeform... vi får se, det blir sikkert enda mer rundt.

 

Takk for alle tipsene!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...