Jump to content

Chiptuning Volvo Tamd 73P EDC


troms

Recommended Posts

Er du sikker på at tallene dine stemmer? Det pleier vanligvis å være økt dreimoment man er ute etter når man tuner dieselmotorer.

 

Går tuningen ut på å bytte chip i elektronikkboksen eller å sette på en tuningbox mellom motorstyring og dieselpumpa?

 

Generelt er jeg skeptisk til tuning av båtmotorer fordi konsekvensene av et motorhavari på sjøen kan være så store. Det er liksom ikke bare å trille inn til veikanten om noe går feil. At tuning påvirker motoren er jo klart - man tar ut mer effekt og det øker belastningen på hele motoren

Link to post
Share on other sites

Hei har chippet en del nye motorer og det er merk bart øking.men har du topp turtall,må du skifte propeller eller cuppe dem.chipen øker kun turtall og dreiemomentet.prosent vis øker motoren med 30-40 hk.

Hmmm... Øke prosent vis 30 - 40 HK! Betryggende - not!

 

Her finner jeg grunn til tanker á la disse: Alle i planende båter er så vidt jeg har forstått ute etter å skremme flest mulig hester ut av minst/lettest mulig motor. Derfor lager fabrikkene slike motorer. Og hva ville det kostet fabrikanten ekstra å levere en motor "ferdig" chiptunet med enda x-antall hester flere? Svaret er kr 0,- - og når fabrikanten ikke gjør det har det nok sin årsak - og jeg tviler ikke et øyeblikk på at det er fordi han mener at det tåler motoren ikke.

Man kan da bare registrere at det tilsynelatende likevel finnes båteiere som chiptuner sine nye motorer, og dem om det. Jeg skulle imidlertid tro at ved motorhavari kan de bare glemme alt som heter garanti og reklamasjon- så det kan gjerne bli litt halvdyr moro.

 

FredT

Link to post
Share on other sites

Hei ser du har veldig mye imot trimming (chiping)av div motorer.hvis du er inne på diveres motorer av forskjellige størelser.fra 200hk og opp.ikke 50-100hk så er ikke 30-40 hk mye.og maskinene er bygget for å tåle det.eks.volvoD6 på 370 hk 2006 mod kan chippes til 410 hk.neste år 2007 leverer volvo D6 435 hk.helt make motor.selv følgelig ryker garantien ut.

Link to post
Share on other sites

For å supplere Båtmekanikeren

D3 130 og D3 160 er samme motor - men ulik motorstyring. Men D3 190 har en del endringer.

 

Jeg tror ikke man helt uten videre skal ta for gitt at alle motorer med ulik effekt kun har ulik motorstyring. Det gjøres en hel del med feks kjøling for at motoren skal tåle den økte effekten fabrikkene putter inn. selvom det ser likt ut på utsiden kan det skille en hel del på innsiden.

 

Og det er jo ikke bare motoren som skal tåle dette - også drivverket skal tåle dette.

 

Jeg kommer aldri tilå tune mine 2 D4 motorer selvom jeg sikkert kan få ut en del mer effekt om jeg vil. Føler at det er sårbart nok som det er originalt - og båten går fort nok som det er

Link to post
Share on other sites

Det er vel derfor VP kommer med D6 435 på IPS og rett aksling og ikke på drev. Og det er ikke antall hk som knekker drevet - det er dreimomentsøkningen som knekker det. Og på common rail turbo kompressor motorene til VP så er det meget kraftig dreimomentsøkning fra 1000-2000Omin.

Dette viser den svakeste - D4 260 (med drev)

D4_260_nm.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei har chippet en del nye motorer og det er merk bart øking.men har du topp turtall,må du skifte propeller eller cuppe dem.chipen øker kun turtall og dreiemomentet.prosent vis øker motoren med 30-40 hk.

 

Min 250 hk kan chippes til 300 hk i følge han jeg snakka med på http://www.powerchip.no , og momentet øker fra 550 til 650 Nm. Har Bravo 3X med 20P propeller, og har maks turtall.

Hvilken propell tror du jeg skal starte med ? 22P, 22P cuppet eller 24P (som kanskje blir i største laget?)

 

Jag skickar inn den her lådan... och så bliver den omprogrammerad: :eek:

ecu.jpg

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir interessant å høre. Hva skal effektøkningen bli i teorien?

Om dette er på en P42 så vil jeg anta at økning i hk også er av interesse for 29 knops toppfart som denne båten gjør med to D6 er jo ikke mye

 

KCR boksene skal gi 40 hk mer og 110Nm mer (fra 370 til 410 hk og fra 870 til 980 Nm). Ganske så saftig Nm økning.

300g3_190px.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...
båtmekanikeren skrev On ‎15‎.‎09‎.‎2006 at 20.02:

Hei har chippet en del nye motorer og det er merk bart øking.men har du topp turtall,må du skifte propeller eller cuppe dem.chipen øker kun turtall og dreiemomentet.prosent vis øker motoren med 30-40 hk.

 

båtmekanikeren skrev On ‎15‎.‎09‎.‎2006 at 20.02:

Hei har chippet en del nye motorer og det er merk bart øking.men har du topp turtall,må du skifte propeller eller cuppe dem.chipen øker kun turtall og dreiemomentet.prosent vis øker motoren med 30-40 hk.

Hei. Jeg har en 99 mod fairline targa 48 med to Volvo tamd 74 edc. Kjøpte båten for 5 år siden og har kjørt nærmere 800 timer siden da, men med årlig service og oppgradering fra merkeverksted. Har blandt annet byttet turbo og topp pakning på begge motorer, ikke pga skade, men for å være føre var. Topp turtall er 2500, og 33 knop. Ved 2000 omdr er jeg nede i 23 knop.. Jeg har ett ønske om å øke turbotrykk for å kunne øke marsjfarten, ikke nødvendigvis toppfarten. Jeg har to helt nye ekstra propeller og har god kontakt med Winrace i Arendal. Så han vil fint kunne endre disse to propellene til event ny effekt slik at maks turtall forblir det samme, men at farten vil øke..

Hva vil en fornuftig tuning av disse motorene innebære i kostnad og effekt? Og vet du om noen som kan gjøre dette? 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Toppfarten vil vel nødvendigvis øke hvis du ønsker en motor som har høyere effekt og kan dra en tyngre propell.

Er vel ikke noe problem å cruise på feks 2100-2200omd med de motorene du har?

Eller øker vibrasjoner/støy mye over 2000omd? Hvis du trenger høyere effekt for å dra en tyngre propell på 2000omd vil jo uansett dieselforbruket øke tilsvarende.

 

Er i utgangspunktet skeptisk til å trimme marine diesel. For å øke en motors dreiemoment og effekt, må du øke innsprøytning av drivstoff og kanskje mer luft.  Og større drivstoffmengde vil gi høyere temperatur i forbrenningskammeret, noe som i neste omgang gir høyere avgasstemperatur. Økt tempratur i kombinasjon med økt belastning kan blant annet føre til skader på stempler osv...

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 17.9.2006 at 17.26:

Det blir interessant å høre. Hva skal effektøkningen bli i teorien?

Om dette er på en P42 så vil jeg anta at økning i hk også er av interesse for 29 knops toppfart som denne båten gjør med to D6 er jo ikke mye

 

KCR boksene skal gi 40 hk mer og 110Nm mer (fra 370 til 410 hk og fra 870 til 980 Nm). Ganske så saftig Nm økning.

300g3_190px.jpg

 

Disse boksene er vel fortsatt noe uglesett, både til bil og båt :saint:

Det er vel alltid tryggere og bedre med ekte omprogrammering av ECU, slik som bl.a. Norsk Motorkompani gjør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...