Jump to content

Wallas varmer


Brumle

Recommended Posts

Har en Wallas 1300 ombord denne streiket her i sommer

tenkte jeg skulle ta en servise på den selv her i høst, bestillte rep sett  med ny veke, glødespiral etc, monterte dette sammen etter oppskriften.

 

Men resultatet ble dårlig varmer elendig og  slukker etter en stund, kan startes igjen går i 10 min og slukker. :smiley:

 

Må vel overlate dette til fagfolk. Finnes det noen i Oslo Akershus området som kan seg av denne for meg.

 

Kan jo bli noen kalde kvelder til sommeren også

Link to post
Share on other sites

Etter å ha bannet Wallas opp og ned i lange baner over lengre tid så ringte jeg til Wallas Norge AS for å få høre hvilket service verksted de anbefalte.Den lokale var helt utelukket - de har fremdeles kokeapparatet mitt som ble levert i mai 2001 :lol:

Skriftelig klage hjalp ikke det heller.I all sin arroganse har de ikke engang brydd seg om å svare.

 

Wallas foreslo den lokale snilen eller Wernes Båtbu i Sandefjord.Hos Werner ble varmeren levert men tror de sendte den til Wallas Norge da rundt 220 kr var frakt.

Helsjekk og justering av Wallas 2400 kom på nesten 1200 kr som jeg syntes er akseptabelt.For 1ste gang siden båten ble kjøpt i 97 så virker varmeren som den skal :smiley: Og dermed er diesel varmer planene foreløpig begravet.

 

Moralen er:Send den til Wallas Norge.De var skikkelig greie å snakke med og jobben er prima utført. :lol:

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe "fagmessig peil"på Wallas varmere, men har i hvertfall erfaringer fra mange års bruk og fra flere eksemplarer av arten - Etter noen års bruk blir effekten dårligere og/eller man opplever at varmeren fusker/slutter å varme. De fleste vil da gå til det skritt å foreta en forskriftsmessig service gjennom å bytte veke/spiral (servicekit). Imidlertid er det desverre slik at selve viftemotoren på Wallasene slites - dvs. at effekten/hastigheten reduseres gradvis. Dermed opptstår det fenomen at viften har for liten "kjølekapasitet" når forbrenningen "gjennoppstår 100%". Dermed virker varmeren i 5 - 15 minutter før varmesikringen slår ut. Derfor er det nesten alltid nødvendig å også bytte ut viftemotoren når Wallasen får noen år på nakken. Med normal "mekkekompetanse" går dette greit for de fleste - men litt "fukling + lodding" er helt nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Min Wallas 2400 sluttet å virke i høst. Nå har jeg den hjemme, skrudd i småbiter- det var ingen heksekunst. Det var mye fastbrent sot i brennkammeret - den har neppe vært rengjort eller skiftet veke på siden den var ny i 1985. Bortsett fra sot, så ser alt ut som nytt, ikke antydning til rust noen steder.

I morgen springer jeg til nærmeste forhandler og kjøper ny veke og spiral. Jeg sender ny melding når alt er montert tilbake i båten(hvis jeg får alle delene til å passe da)

NB. hva bruker andre å fyre med? Vanlig parafin - renset parafin- white spirit ?

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er varmeren på plass i båten, og den startet på første forsøket.

Som oftest er problemet med disse varmerne enten feil med veke, spiral eller viftemotorer (de har 2 stykker).

Dersom man ikke har et verksted i nærheten, er det greit å skru selv. Da lærer man en masse og litt moro er det når alt går bra. Å sende ting og tang i posten koster nå nesten like mye som å kjøpe nytt.

I mitt tilfelle kostet reparasjone 200 spenn og et par timers arbeid totalt. Vel anvendt tid og penger.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at "thor" anbefaler bruk av lampeolje eller tennvæske som brensel til Wallas parafinbrenner, ikke fritidsparafin. Wallas Norge skriver 16.11.2001 følgende i en epost til meg: Til Wallas parafinbrennere kan alle typer parafin benyttes, vi bruker Statoil fritidsparafin på verkstedet her hos oss. Det er jo etter vært mange parafinkvaliteter tilgjengelig på markedet forskjellen vi erfarer går på effekt og sotavleiringer inne i brenneren. Hvis du holder deg til Statoil fritidsparafin, exxol D60  eller lignende vil du få et fint kompromiss mellom effekt og serviceintervall.

:seeya: - Jeg er derfor nysgjerrig på hvorfor andre mener man ikke skal bruke fritidsparafin...

:seeya: - Noen som har gode erfaringer med rimelig brensel, f.eks. tennvæske (bruker selv 2-300 liter Exxol D60 per sesong (bor i båten))?

Link to post
Share on other sites

I FLII hadde jeg en tobluss"primus" Optimus?, og den forsøkte jeg forskjellige typer brensel til.  Det meste av det man kjøper, f eks lampeolje faller dyrt, så jeg ble anbefalt Exxol D60.  Siden brukte jeg bare det.  Kostnadseffektivt brensel uten soting og problemer av noen art. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hadde for et par år siden problemer med å få en Wallas 1300 til å tenne.

Hadde den på sevice, det ble ikke funnet noe feil. Selvfølgelig fikk de den til å funke på verkstedet.

Monterte varmeren tilbake i båten, null varme.

Fikk deretter et tips om å bruke Blåtind lampeolje.

Wallasen tente umiddelbart og jeg har siden ikke hatt problemer overhode. Jeg har heller ikke registrert noe soting.

Blåtind lampeolje innkjøpt hos Europris på 4 ltr. Må vel være noe av det rimligste som er å få. kr. 45 for 4 ltr

dette er dog fjorårets pris. Men tror ikke den er gått så mye opp i pris.

Link to post
Share on other sites

Dette er gjerne noe de fleste vet i dag, men jeg nevner det nå alikevel:

 

Svært mange av de mystiske varmerproblemene skyldes rett og slett for lav spenning. Dersom du har problemer med at apparatet ikke tenner i båten men typisk tenner på verkstedet kan dette være årsaken.

 

Hadde en den problemer med en eberspacher som bare tennte 30% av gangene. Etter at nytt batteri fra Biltema kom ombord var problemet løst. Antok at spenningen var problemet siden apparatet startet mye greiere når motoren gikk. Lav spenning kan også skyldes dårlige kontakter eller for veike ledninger.

 

Sikkert en selvfølge for mange men greit å ha tatt det med i denne tråden og så runder jeg 100 innlegg med dette bidraget.  :seeya:

Link to post
Share on other sites

De fleste jeg kjenner med varmere i båten, må starte motoren først for å få så mye spenning at Wallasen starter. Samme problemet hadde jeg. Etter at jeg flyttet varmeren flere meter nærmere batteriet og i tillegg doblet tverrsnittet på ledningene, har ikke dette vært noe problem.

Er Exxol D60 det samme som white spirit ?

Link to post
Share on other sites

anton: ... Er Exxol D60 det samme som white spirit ?


Exxol D 60 er en dearomatisert (lavaromatisk) White Spirit; det fins imidlertid ulike typer White Spirit.

 

:nono: White Spirit hos fargehandlere mv. har aromatinnhold på ca. 20% og flammepunkt rundt 40 grader

:seeya: Exxol D 60 har et aromatinnhold på 0 til 1% og et flammepunkt høyere enn 64 grader

:seeya: HMS-datablad for Exxol D 60: http://www.elektroskandia.no/datablad/8332.htm

Link to post
Share on other sites

HMS-datablad for Blåtind sine produkter (bl.a. lampeolje, White Spirit og tennvæske) finnes på: http://www.ecoonline.net/php3/msds-search....21&dist_trade_n

 

Data for Shell fyringsparafin (vanlig parafin) på: http://www3.shell.no/op/drivstof/prodblad/fyrparaf.htm

 

Data for Shell fritidsparafin på: http://www3.shell.no/op/drivstof/prodblad/friparaf.htm

Link to post
Share on other sites


Brumle: Har brukt Blåtind stort sett hele tiden, har fungert det, selges i de fleste rallemikkbutikker, det som har skjedd med min varmer er vel at det har kommet vann inn i den.

Sender den til Wallas Norge for full servise så for vi se hvordan det går.


Siden du nevner Blåtind og vann.

Jeg fikk stopp på min 2400 og årsaken viste seg å være at Blåtind oljen hadde "frosset", det var bare 3-4 kuldegrader. Regner med at det ikke var vann, men en eller annen tilsetning. (Voks?)

Har aldri hatt dette problemet med Exxol.

Link to post
Share on other sites

Si meg en ting, går ikke disse varmerene på diesel ??  :cheers:

Jeg har en kjenning som er på jakt etter en brukt varmer, er det noe spesielt merke man bør se etter for å brenne diesel ??

 

Har selv Bysse med vannspiral og fult opplegg rundt i båten (helt perfekt)  :cheers:

 

Hørest veldig dyrt ut å brenne lampe olje mm, hvor mye koster den Exxol D60 oljen det refereres til da ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at svært mange har problemer med varmere av merket Wallas som er de mest vanlige lampeoljedrevede apparatene. Dette kan selvsagt skyldes at det er solgt svært mange Wallasapparater men jeg har likevel en følelse av at det er en del problemer med disse.

 

Selv vil jeg ikke ha lampeolje da man ofte ender opp med en tank inne i båten og påfølgende muligheter for lukt. Desuten har jeg inntrykk av at disse aparatene gjerne må til service etter få år og har elektronikk som går i stykker.

 

Har hatt to wallas kokeapparater av typen safeflame. Den første var gammel og det tok 20 min før plata var varm. Den kunne nok trengt en service så jeg skal ikke dømme den nord og ned. Den vi har i dag fungerer helt utmerket og jeg er veldig fornøyd. Ingen lukt eller problemer, men så er den fra 1998 så det burde nesten bare mangle. Til koking i båt er jeg veldig tilhenger av gass. God effekt og klar til koking på et øyeblikk  :cheers:

 

Når det gjelder varmeapparater ville jeg ha valgt noe som går på diesel.   Har hatt eberspacher og har mikuni nå og dette er bare velstand. Har aldri vært noen problemer med disse bortsett fra at eberen trengte god spenning for å tenne. Mikunien har startet på første hver gang. Tror det lønner seg å kjøpe varmere som ikke er laget kun for båt men som også brukes i lastebiler, gaffeltrucker og den slags....tror mikuni og eberspacher brukes mye til det.

 

Har også hørt en del rart om Thermic varmere som vel også går på lampeolje. Uansett er det veldig fint å ha varmeren koblet direkte på dieseltanken.

 

Tar med denne siden det er helg, nye ferjeruter for HSD i Sunnhordaland

http://www.bilrim.no/ferjeruter.jpg

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...