Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

Der gikk jeg på en smell gitt...

Ikke var jeg ute etter å fiske hummer og ikke har jeg pugget reglene heller.

De jeg får om sommeren hiver jeg uti igjen, men av en eller annen grunn var jeg så sikker på at hummersesongen var igang at jeg ikke vurderte å hive den uti en gang.

Smakte godt gjorde den også, er ikke sikker på at den hadde smakt like godt om jeg hadde visst at den var fanget ulovlig.

Men kan ikke skylde på andre enn meg selv her.... og jeg som irriterer meg sånn over dem som plukker hummer om sommeren...

Dette var flaut!!

Link to post
Share on other sites

Har 6 teiner ute i Tønsbergfjorden. Har ligget i 3 dager.

 

1 teine stjålet.

5 tomme teiner.

 

Så noen god start har det ikke blitt.

Har agnet med Laks og torskehoder. Satte teinene fra 10 til 25 meter.

 

Hmm. Tror det er på tide med tottalfredning noen år nå for å få opp bestanden.

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg fikk vist en film som viste et kurs i tøyvask...

______

Redigert: Nå ser det ut til å virke bedre. Virket som Aftenbladets server plukket fram feil film på mine to første forsøk. Serveren er kanskje ikke helt patent...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, jeg fikk vist en film som viste et kurs i tøyvask...

______

Redigert: Nå ser det ut til å virke bedre. Virket som Aftenbladets server plukket fram feil film på mine to første forsøk. Serveren er kanskje ikke helt patent...

 

 

Kan se slik ut ja, jeg fikk feil film jeg og når jeg testet nettopp.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Fikk selv en knallblå hummer i fjor, den tøyt ut av klappteina, noen å 90cm lang mener vi å huske. (Har bilde, kan sjekke det.)

*rettelse* Den var ett par og 70. Bra likevel det. :wink:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Det står i artikelen at dette kanskje er Norges største hummer, dette er et eksempel på en journalist som ikke sjekker ting før han skriver det... Jeg vet om mange som har fått større hummer enn det...

 

Hummeren var vel i tillegg tjuvfisket :eek::eek: Mener det stod et sted at han hadde fått den i torskerusa. Det er vel kun lov til å fiske hummer med hummerteiner?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har tenkt og prøve meg på hummeren i år og lurer litt på dette med agn. Har en god del makrell liggende i fryseren som jeg fikk i sommer. Hvor lenge skal dette ligge og bli surt? Ligger det for lenge blir det kanskje for surt? :crazy:

 

Har tenkt og prøve meg med fem hummerteiner fra biltema og en eller to treteiner.

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor sur makrellen skal være tør jeg ikke si. Jeg er vel av den oppfatning at det meste er ok, bare det er fast nok i skinn eller kropp til å henge godt fast. Andre vil sikkert hevde noe annet.

 

Biltemateinene er jeg litt skeptisk til, spesielt om de står værutsatt til. Synes de virker spinkle og lett bøyelige.

 

Husk at reglene for fiske er skjerpet i år. Endringen fra tidligere er i store trekk:

  • Minstemålet økes til 25 cm for hele landet.
  • Perioden er fra 1. oktober til 30. november - og til 31. desember nord for Sogn og Fjordane.
  • Rognhummer fredes.
  • Alle teiner må ha fluktåpning på 6cm (krabbeteiner må ha på 8cm).
  • Maks 10 teiner pr. hobbyfisker, og 100 pr. yrkesfisker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...