Jump to content

Bjoa/Hardangersnekke, råd/bilder/tips


FENRIKSEN

Recommended Posts

Ja. Så er jeg endelig reder igjen.

 

Etter å ha ventet i flere måneder på at min ... eh, nye Bjoasnekke skulle bli klar har jeg endelig fått kjørt båten opp fra Kvinnherad til Sotra. Snekken er litt småshabby, møkkete og algergrodd etter flere år i en hage, men kommer med ny kalesje - og motoren (en BMC 37 hk) gikk uten et feilslag de første 40-50 milene. (Motoren er forøvrig delvis overhalt med "ny" varmeveksler og slanger, nye glødeplugger, nyslipe ventiler etc. Det var dette som tok tid for selgeren, som var avhengig av en mekanikervenn med mange jern i ilden). Uansett, 28 K er vel ikke ille, det inkluderte både bunnsmøring og sjøsetting?

 

Så til problematikken: All innredning på akterdekk er fjernet grunnet råteskader, og selger hadde dessverre kastet hele ruklet. Så jeg har ikke noe jeg kan bruke som mal. Vet heller ikke hvordan snekken var innredet i sin tid. Er det noen som har en slik båt (Bjoa/Hardanger) fra slutten av 70-tallet som kunne knipset noe bilder og sendt meg? Som inspirasjon? Er uansett interessert i å komme i kontakt med folk som har/kjenner båten. Vet lite om merkets historikk (ser det ligger en rapport i erfaringsdatabasen)

 

Dessuten syntes jeg båten går noe sakte. 8 mil med en 37 hk er klart i underkant. Turteller virker ikke (kabelbrudd?) men selger opplyste at turtall nomalt har lagt på 2800 rpm, mens motoren nok gjør sitt beste på ca 3500. Har noen gode råd om propellbytte, evt en kompetent leverandør i området Sotra/Austevoll/Bergen? Godt mulig at propellen egentlig passer bedre på en langsomtgående motor, og ikke på en rekkefirer.

 

Dessuten syntes jeg det trekker litt mye eksos inn under kjøring. Er dette bare noe jeg må leve med?

 

Ellers virker det som en bra båt. Starter lett og føltes trygg og kompetent på havet. En grundig vask og noen timer med loddebolt og prøvelampe er det som skal til for å få farkosten ship-shape, så kan snekringen komme etterhvert. Og til helgen skal det fiskes. (hurrra, ekkoloddet virker!)

 

- j

Link to post
Share on other sites

Har en svoger som har en slik. Kan prøve å få tatt noen bilder hos ham en dag. Kjekk båt, overraskende romslig under dekk.

 

Ellers så synes jeg ikke 8 knop på max høres galt ut, det er tross alt en snekke det er snakk om! Og 8 knop er langt over skrogfart for en båt av denne størrelsen. Svogeren har 60hk, ny propell, og oppnår ca 9,5 knop på max på en god dag. Så jeg tror du kan trygt slå deg til ro med dine 8 knop ja.

Link to post
Share on other sites

Mht fart: Undervannnskroget er ikke typisk snekkke fra midten og akterover, men er relativt flatt, med et "step" - og en gigantflaps på sikkert havannen fot. Skroglengden i vannet er dermed nærmere 24 fot. Du kan se et bilde på: https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5122/3.jpg

Skulle tro det var mulig å hente ut noen knop ekstra her ...?

 

mvh

j -

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er klar over at skrogformen på denne gjør noe høyere fart mulig. Men da snakker vi om betydelig større motor enn den du har. Så jeg tviler sterkt på om det er noe mer å hente her uten å skifte til større motor. Men 8 knop er da en bra fart? Pleier å ligge rundt sju i marsjfart jeg, med en 27 foter med 54hk og stor flaps.

Link to post
Share on other sites

Meget godt mulig du har rett, men det var dette med turtallet, da :-) (Det føles nesten som å kjøre oppoverbakke i femtegir med den gamle escorten min). Det er nok 10-15 hk å hente på en annen propell, skulle jeg tro - men jeg TROR vel egentlig ikke at snekken kan gå halvplanende med denne motoren. Håper bare :-)

Må nok primært bli vant til overgangen fra motorbåt med påhenger til dieselsnekke.

mvh

j-

Link to post
Share on other sites

....Dessuten syntes jeg båten går noe sakte. 8 mil med en 37 hk er klart i underkant.
.....Det føles nesten som å kjøre oppoverbakke i femtegir med den gamle escorten min

 

Er du helt sikkert på at du har valgt riktig båt?

8 knop på 24' synes jeg er meget bra! "Flapsen" er nok mest for å unngå nedgraving av akterskipet, vil jeg tro........du er jo allerede i overkant av skroghastigheten ((Vl i fot ganger X (? - denne husker jeg ikke i hodet) gir maks skroghastighet))

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...