Jump to content

Morkne vakumslanger på mercury 25 hk


wilma

Recommended Posts

Har overtatt en mercury 25 hk som ikke starter ordentlig. På denne går det 2 vakumslanger fra siden av sylinderene og inn under forgasseren. Disse er sprukne og defekte, tror disse er årsaken til at motoren ikke får bensin. (tenner umiddelbart med startgass). Har forstått det slik at bensinpumpa på båtmotorer blir "drevet" av undertrykket i veivhuset. Regner med at det er her disse slangene kommer inn i bildet. Er det hold i teorien min? Er det noen motorkyndig der ute som har kommentar på dette?

Link to post
Share on other sites

Det er antakeligvis som du si.

Ikke noe vakuum = ikke noe pumping.

 

Men enda farligere er at motoren suger luft via slangene.

I så fall kan det føre til at delen bensin blir for lite.

Mens motoren går uten full last gjør dette ikke alt for mye, vanligvis.

Men hvis motoren står på full gass så kan det resultere på stempelskader fordi forbrenningen blir for varmt (i beste fall).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Årsmodell? - Du har ikke tilfeldigvis muligheter for et bilde? Sitter bensinpumpa direkt festet på forgasser på denne? Er det oil injection på denne motoren? :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Årsmodell skal være -92. Tror bensinpumpa sitter til venstre på forgasser (sett forfra), men er ikke helt sikker. Det er ikke oil injection på motoren.

 

Kan føye til at den ene slangen var helt løs på nippelen under forgasser, den andre slangen viste seg å være helt av nippelen på sylindersiden. Utbedret den ene slangen, da tente motoren på bensin ved hvert drag, men ville ikke gå. DA fant jeg den andre som var helt av. Har ikke fått byttet den enda, men skal gjøre et forsøk i morgen. Da tror jeg faktisk maskinen starter og går. Men det gjør seg andres meninger og kunnskap...

Link to post
Share on other sites

Da har du nok sannsynligvis funnet feilen der... :smiley::smash:

 

 

 

Ved Merc. 25 hk ?

--- Jadda,jadda,jadda :lol: - Nå snakker vi om noe annet dere....... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Byttet ut vakumslange i dag. Ikke start, pluggene er ikke spesielt våte, men noe fuktighet. Gnist ok. Kommer bensin fram til bensinpumpen, men ikke lenger? Starter med startgass, men går ikke på bensin. Demontert bensinpumpen, membranen ser ut til å være hel, men veldig slapp, ville trodd at denne skulle være stram. Med membranen fjernet dro jeg i snora, da kommer det luft/vakuum, så jeg tror det biten er ok nå. Kan slapp membran være årsaken til at pumpa ikke pumper. Skulle gjerne fått liv i denne før den settes bort for vinteren. Kom på en ting nå, hvis jeg fjerner bensinslangen inn på pumpa og drar i snora, da burde jeg kjenne det hvis pumpa suger? Gjør den det burde den jo greie å forsyne forgasseren med bensin. Kan det være noe som er tett i gasseren, motor har stått i flere måndeder. Kanskje en runde med trykkluft er tingen?

Link to post
Share on other sites

Er kansje på tide med en grundig rengjøring, demonter hele forgasseren, vask alle deler i forgasser rens eller lignende, blås igjennom alle dyser/kanaler.

 

Memranen er stram som ny, men mister fastheten etter litt tid, burde ikke har så mye å si på effekten, det viktigste er at den er hel og at alle pakninger i området er 100% tette .

Er du i tvil kan du kjøpe et overhalings kit ( merc #1395-9803, pos 16 ).

Hvordan er det med resten av forgasseren ??, ingen deler som mangler ( fjøra bak menbranen )?? .

 

forgasser.gif

Forgasser for 25 hk 1992 .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei Droll. Ser ut som du har vært borte i disse motorene før. Men jeg var ute en liten tur nå, dro et par tak i startsnora og ingenting skjedde. Satte den i gir fremover, vet ikke hvorfor, tenkte kansje dette ville gjøre noe med tenningen. Ihvertfall så startet motoren, men jeg stoppet den umiddelbart da jeg ikke hadde vann koblet til. Satte den så i fri, dro i snora og motor startet igjen. Dette gjentok jeg en gang til. Men klokka er halv elleve, og jeg har ikke vann på motoren nå, så får ikke fortsatt. Hva skjer, er det noe som hadde satt seg i gasseren? Den skal være nyrenset og justert, etter dette har motor stått. Forrige eier fikk problemer med gangen på motoren, og kjøpte ny i mellomtiden. Men jeg er i tvil om jeg hadde choken inne, så hva skjer?

Må føye til at motoren står tiltet en del framover da båten står på bakken, kan dette ha noe med bensintilførselen å gjøre?

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå var jeg hjemme i lunsjen og forsøkte å starte motoren. Like død igjen. Men denne gang hadde jeg ikke tenkt å gi meg, den startet jo i går kveld. Denne gang startet den også i gir framover. Etterpå starter den i fri. Da motoren hadde gått litt forsøkte jeg å dra ut choken, dette ga ingen særlig effekt. Forsøkte også å vri på hjulet for å justere tomgangen, med klokka sank tomgangen, mot klokka økte tomgangen. men ikke hver gang. Her det her det er noe galt? Hvordan virker mekanismen choke/tomgang. Kjenner ikke noen nevneverdig motstand når man vrir på hjulet, men en arm trykker ned en dutt når man drar ut choken. Er det noen feil med primer/kaldstartfunksjon?

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henter fram denne tråden igjen i håp om noen tips. Motor tenner/går umiddelbart på startgass, men får ikke bensin. Trodde det var morkne vakumslanger, men det virker ikke slik. Allikevel så har jeg greid å få start på den ved å gi gass. Problemet er da at jeg også setter motoren i gir, giret sitter jo på gasshåndtaket. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar av dekselet kan du gi gass ved å vri direkte på armen til gass-spjeldet uten å sette den i gir (har samme motor stående..)

Kan du ikke se om du kan sette en griptang eller lignende på vaieren (husker ikke helt hvordan det ser ut under der, om det er en gasswire eller bare stag) med litt pådrag slik at motoren får litt mer bensin når du drar i snora.

Link to post
Share on other sites

Det er en arm (nr 37 på tegningen lenger opp i linken) som drar opp tenningen når man skrur på tomgangsjusteringen, og det virker som om den da samtidig skal gi gass. Denne armen er det mye slakk i, og det skjer veldig lite på tenningen og gasspjeldet når tomgangsjusteringen er skrudd helt til det stopper med klokken. For meg kan det se ut som om jeg ikke får "gitt nok gass" med tomgangsskruen. Har noen med lik motor mulighet til å se hva som skjer når dere drar ut choken og skrur på tomgangsjusteringen? Kan dette være årsak til startproblemet, at jeg faktisk ikke får gitt gass? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...