OnkelDonald Startet 4.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2006 Er det noen som har lyst til å lage en liten step by step guide til hvordan man monterer fast bensintank? Tenkte det var rett fram, men så har jeg lest om tilbakeslagsproblemer, alt skal jordes osv osv.. i mitt tilfelle dreier deg seg om en fast plasttank jeg kjøper på maritim eller noe.. må ha skroggjennomføring (påfylling) fra dekk. Hva må monteres? Hva skal jordes og hvor? Monterer jeg pumpe på bensinslangen til motor? kan denne i såfall plasseres nærme motor? Hvor går luftingen ut hen? ute, eller bare i rom over bensintank? (dette med tanke på gasser). Tankmåler har to kabler, den ene er vel en giver som går til instrumentet og leverer X ohm avhengig av posisjon, men hva er den andre til? Hva mer bør man tenke på? Min tank skal mate en 120hesters påhenger hvis det er av relevans :) All ære og en gratis halvliter på tønsberg brygge neste sommer til den som skriver en step by step guide :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 Jeg kan kort forklare hvordan det var hos meg før jeg byttet til diesel. Lufting nær påfyllet og lavere slik at en kan se om det kommer ut bensin når en fyller tankene. En tilbakeslags ventil (en perle og en fjær) i uttaket av tanken hindrer bensinen å renne tilbake i tanken, motoren vil da starte uten å måtte suge til seg bensinen som rant tilbake. Tanken skal jordes når den er av metall. Den andre kabelen på giveren er nok en 0v tilkobling (faria) Ikke noe step-by-step guide med noe å begynne med Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 (redigert) 1. Finn en egnet plass til tanken. 2. Monter tanken skikkelig. Fest den med skruer, evt. noen strammebånd slik at den ikke beveger seg i det hele tatt. 3. Ha en form for matte under tanken. Dette for å forhindre at den "gnisser" og lager hull 4. Trekk slange til motoren din. Jeg ville montert en håndpumpe på bensinslangen like før den går inn i motoren. På den måten kan du "prime" motoren dersom bensinen har rendt tilbake før start. Tilbakeslagsventil har du i denne pumpen (slik den fungerer). 5. Jeg ville også montert en vannutskiller på bensinslangen til motoren. 6. Bruk doble slangeklemmer på alle områder så langt dette lar seg gjøre. Disse bør være syrefaste. 7. Monter påfylling-stuss på utsiden av skroget. Bruk riktig og godkjent slange mellom stuss og tank. 8. Jord påfyllingsstussen mot motor. Dette er MEGET viktig. Det kan oppstå statisk elektrisitet, og det er lite lurt om dette blir utladet mot beninpumpa på land. 9. Borr hull i skrogsiden like under fenderlisten til ventilasjon. Ventilasjon skal foregå på utsiden. Det kan også her komme noe bensin under fylling. Det er fordelaktig at denne står plassert i nærheten av påfyllingen. Da har du lettere kontroll under fylling når det nærmer seg full tank. Bruk ordentelig slange til ventilasjon, ikke en billig-variant. 10. Monter brennstoff-giveren (avhengig av modell, men de fleste må tilpasses høyden i tanken. Dette står i manualen). 2 terminaler på giveren, hvor den ene mest sansynlig skal mot jord, den andre til instrumentet dit. 11. Fyll tanken helt propp full slik at det står bensin i både påfyllingsslange og utluftningsslange. Kontroller at alle koblinger er tette. Sjekk spesielt rundt bensingiveren. 12. Tut og kjør..... PS. Er tanken i metall må denne gjordes også. Fester du tanken med metallbånd el, er det viktig at du polstrer dette. Bevegelser mot dette vil over tid skape hull. Og ja, jeg skal faktisk prøve å komme meg til Tønsberg neste sommer Redigert 4.Oktober.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Svart 5.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Se der ja! thanks :) Pils på deg til neste sommer Larspo, Frøken fryd skal få en slurk av min :p Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 1. Legg tanken opp/ned på arbeidsbenk som er dekket til med søpplesekker. 2. Voks tanken tre ganger med formvoks. 3. Laminer 5 x 300 CSM over bunnen og 4 cm. opp på sidene. 4. På en vokset forskalingsplate, laminer opp 5 x 300 CSM. 5. Fjern laminatet fra tanken og skjær og puss til ønsket fasong. 6. Skjær ut bein til tanken fra laminatet på plata og sett disse fast med limsparkel. 7. Skjær til et tverrstag mellom beina og sett dette fast med limsparkel. 8. Sparkl opp hulkiler i sammenføyninger. 9. Laminer over alle sammenføyninger med 5 x 300 CSM, avtrappet utover 100 mm. 10. Laminer dette fundamentet fast i båten med 5 x 300 CSM avtrappet 100 mm. utover. 11. Puss og mal med topcoat. 12. Sett tanken i fundamentet og dra den fast med to jekkestropper rundt tank og fundament. Denne tanken rikker seg ikke en eneste millimeter, og kan enkelt taes ut for rengjøring. Du har heller ikke boret et eneste hull i dørken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Svart 5.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Hvor får jg kjøpt påfyllingsstuss? Kan denne være i plast, og dermed slippe jording? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 http://maritim.no, eller så burde de aller fleste båtforhandlere ha dette. Har aldri sett disse i plast, men finnes sikkert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sotra Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Lufting nær påfyllet og lavere slik at en kan se om det kommer ut bensin når en fyller tankene. Slik at du kan pumpe dritten rett på sjøen????? Hvis du ligger lufte slangen slik at den går høgere en påfyllingen. du kan la slangen gå ned til skrogsiden hvis du har gjennomføringen til luftingen der. Da stopper pumpen når tanken er full og du slipper å grise til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Sotra: Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har sett noen ventilasjoner over påfyllingen. Tar poenget ditt, men som regel så er dette veldig upraktisk og ofte umulig å gjennomføre. En ventilasjon midt i "glaninga" er heller ikke noe stas. Det skal heller ikke store teknikken til for å forhindre at det spruter over. Man hører som regel når det er tid for å stoppe. I hvertfall ikke noe problem på min båt. At det kommer noe ut kan evt. stoppes på andre måter. Finnes både beger med "sugekopp" som du kan sette over ventilasjonen mens du fyller, og det finnes egne utlufninger som fører overskuds-brensle tilbake til påfyllingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Svart 12.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Da er alle tank deler handlet inn. Blant annet denne luftestussen fra maritim. Men hvis denne monteres rett under fenderlist framme, hva er som hindrer sjøvann fra å ta veien inn i stussen og ned i tanken? Eller det ikke noe problem kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.