Jump to content

Dieselaksjonen: Verditap på båt med dieselmotor


Hydrox

Recommended Posts

Det som slår meg mest i trynet er at båter med dieselmotor nå kansje vil synke i verdi nå som dieselen blir dyrere. For en normal familiebåt er det vel ca. 100 000 dyrere å velge en diesel fremfor en bensinmotor. Skal det koste det samme å kjøre med begge typer motor vil folk velge båt med bensinmotor. De som eier en båt med diesel vil kansje ikke få solgt båtene sine for mer enn tilsvarende båt med bensinmotor.

Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side.

 

Personlig hadde jeg planer om å bytte i fra bensin til diesel i vinter, men nå anker jeg på hele greien. Normalt sett ville båten min øke i verdi, men nå er jeg redd det blir et rent utlegg som jeg ikke har noe igjen for.

Link to post
Share on other sites

De som eier en båt med diesel vil kansje ikke få solgt båtene sine for mer enn tilsvarende båt med bensinmotor.

Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side.

 

 

Skjønner frustrasjonen her, men noen verditap tror jeg vi må ta på egen kappe, båt er jo tross alt en fritids investering... For et drøyt år tilbake, innførte staten fartssperre på amrikanske biler over 3500kg ala Tahoe, excursion osv. Nå har de også like godt fjernet hele "C1" , man får ikke lenger registrert en tahoe som "C1e". Er noen bileiere her som vet hvordan ting taper seg etter at regjeringen "hodeløs" har vært ute på vift..

Link to post
Share on other sites

Skal det koste det samme å kjøre med begge typer motor vil folk velge båt med bensinmotor. De som eier en båt med diesel vil kansje ikke få solgt båtene sine for mer enn tilsvarende båt med bensinmotor.

Selv om prisforskjellen mellom diesel og bensin til båt er nesten utjevnet, og sannsynlivis kommer til å bli helt utjevnet, har fortsatt dieselmotoren et lavere forbruk. Likevel, at båter med henholdsvis diesel- og bensinmotorer vil nærme seg hverandre i pris er vel hevet over tvil.

 

Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side.

Verditapet må du nok dekke selv. Tyveri er helt feil begrep i denne sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

Diesel er fremdeles billige pr. liter enn bensin, og det kommer det til være en stund til fremdeles.

Nå hørte jeg at SP ikke kan godta en økning av diesel prisene til bensin nivå, grunnet høyere pris på utkjøring av varer til distriktene, så den utjevningen som har vært foreslått, tror jeg kan ta litt tid ennå.

Link to post
Share on other sites

Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side.

 

Enten man kjøper båt, bil, hus, hytte eller andre objekter som har en markedsverdi så "spekulerer" man. Markeder endrer seg hele tiden. Det går opp, ned eller står stille. Å forvente at noen andre skal dekke et eventulet tap man måtte bli påført når man har gått inn i et marked er rent tøv.

Link to post
Share on other sites

For mitt vedkommende vil økningen tilsi ca 300,- i økte utgifter i året. Tror ingen vil vegre seg for å kjøpe snekker med diesel kontra bensin pga. dette.

 

sålde en liten 21fots snekke för 15 år sedan med bensinmotor........nesten omöjligt......

det först dom sp var vilken motor sitter i, det er en liten fin bensinmotor på 15hk - da er jag ikke

intressert, så la dom på!!!

 

tror jag kunde sålt 20 likadane snekker med dieselmotor i, innan jag til slut fick sålt den lille snekken med bensinare :smiley:

 

anledningen till att man vill ha diesel er ju fortsatt ekonomisk(trots höjd dieselskatt) og sikkerhet!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har dieselmotor, men bruker den på ingen måte så mye at regnestykket med billigere drivstoff som betaler for merkostnaden vil gå opp. Jeg tror det er mange fritidsbåteiere som er i den situasjon. Likevel har jeg valgt diesel, og ville valgt det også neste år. Om det i det hele tatt blir noe verditap vil kun tiden vise. Jeg vil i alle fall ikke påta meg å vurdere hvor mye fornuft og hvor mye følelser som ligger til grunn for prisene på bruktbåter.

Link to post
Share on other sites

Diesel motoren er så sterkt etablert som fremdrifts maskineri i båter at en prisøkning på diesel vil ha minimal effekt på bruktverdien.

 

De fleste av brukte bensinmotorer på markedet er også sjøvannskjølte og er ikke mer attraktive valg selv av prisen på diesel øker.

 

Du kan nok risikere at det blir ferre nye småbåter som blir solgt med diesel. Vinneren på nye båter under 24 fot blir nok 4-takt utenbords. Kansje dette blir begynnelsen på slutten for Mercruiser 1,7TD i Norge????

Redigert av SF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange som har investert i mer kostbar båt har hatt et rimelig klart forhold til hva som var INVESTERING og hva som var FORBRUK når de kjøpte båten. Dette regnestykket har frem til i dag sett svært bra ut for mange og medført at mange har hatt råd til å kjøpe store og kostbare båter. Mange har opplevde verdiøkning på investeringen samtidig som kostnaden ved å holde den i drift har vært lav. Når nå FORBRUKS delen av budsjettet blåses opp kreves det mer likviditet. Det er nok langt fra alle med kostbar båt som har så veldig stor likviditetsreserver å gå på. Dessuten er det en ting å ha råd, en annen ting er om det føles riktig å bruke ENDA mer penger til forbruk. For disse er dette svært kjedelig, spesielt siden økt kostnad ved bruk også truer verdien på investeringen...

 

Jeg tror nok det er slik at de som har valgt, mer eller mindre bevisst, båter som relativt sett bruker lite disesel vil komme grei ut. Kanskje vil til og med verdien på slike båter øke fremover på bekostning av de båtene som har svært høyt dieselforbruk?

Link to post
Share on other sites

Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side.

 

Mange avgiftsendringer kan/vil/har gjort utslag på de verdier de relateres til, noe positivt og noe negativt. Regner ikke med at noen har tanker om å sende verdiøkningen til staten, hvis en endring medfører en verdiøkning? :wink:

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det skal bli intressant å se hvordan utviklingen blir. Slaget om prisen på marinediesel er nok tapt før den er begynt. Det er snart bare Norge som har billigere diesel for marine bruk i Europa.

 

Samtidig tror jeg at de som vil ha en stor Cabincruicer på 35-45 fot eller mer med flight bridge, fremdeles vil ha nettop det. De vil neppe velge V8 bensin som alternativ til rekke-6'er diesel. Så i dette skiktet vil nok markedet forbli uendret.

 

Når det gjelder båter i segmentet under kan det tenkes at vi får endringer. Kanskje flere velger halvplanende snekker fremfor en helplaner for å få ned forbruk?? Tror fremdeles vi snakker om diesel motor i disse båtene fremover.

 

Når det gjelder DC under 24-25 fot kan det tenkes at det blir en vridning bort fra Volvo D3 og Mercruicer 1,7TD mot utenbords bensin'er.

 

Kanskje noen av disse "eventyr" prisene enkelte forlanger for en DC bare for de det står en diesel i dem vil forsvinne.

Redigert av SF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruktbåtprisene i Norge har vært høye inntil nå. Men i sommer har vi sett en nedgang. Alt kan

ikke vokse inn i himmelen. Er båten 5, 10, 15, 20 år må det være en viss avskrivning. Men dette

gjelder ikke alle typer/ merker det kan skille.

 

Dalende brukbåtpriser skyldes ikke dieselavgiften, men den hjelper ikke på heller. populære båter

med 1 diesel blir vel etter hvert mer ettertraktet. Men skulle jeg valgt motorbåt, ville jeg sett nøye

på en twin innst av diesel, av sikkerhetsgrunner. Ryker 1, kommer du deg fortsatt inn.

 

Populære båter vil fortsatt være ettertraktet. Vil tro bl. a. REM sin Princess 35 er populær

med 2 x 200 hk. Dieselmotorer som ikke slurper for mye.

Link to post
Share on other sites

Vi betaler jo HK-avgift og det spiller også inn på bruktprisen i Norge kontra Sverige vil jeg tro.

Jeg tror vel ikke avgiften direkte vil føre til lavere pris på dieseldrevne båter. Hvis antall kjøpere blir færre vil det nok slå ut på prisene på båt generelt. Er redd for at det vil skje.

En del finner kanskje ut at båtferien ikke er verdt så mye som det koster med slike dieselpriser. For noen vil kanskje ikke butdsjettet gå opp og de må selge.

 

Fordelen for bensindrevne motorbåter er jo at disse sikkert får et lite oppsving, og ikke blir så "spedalske" som de kan virke på noen kjøpere i dag.

Link to post
Share on other sites

populære båtermed 1 diesel blir vel etter hvert mer ettertraktet. Men skulle jeg valgt motorbåt, ville jeg sett nøyepå en twin innst av diesel, av sikkerhetsgrunner.

Tja. Hvem vet? Jeg for min del slår av den ene motoren når været er bra og fjorden blank. På det viset går jeg på 5l/t eller 0,8/nm. Den muligheten har du ikke med en enkelinstallasjon.

Link to post
Share on other sites

Tja. Hvem vet? Jeg for min del slår av den ene motoren når været er bra og fjorden blank. På det viset går jeg på 5l/t eller 0,8/nm. Den muligheten har du ikke med en enkelinstallasjon.

 

Akkurat hva jeg mener, du trenger ikke bruke mye drivstoff. Du har sikkerheten med

2 drivenheter og ikke overmotorisert.

Men når det gjelder nyproduksjon, tror jeg mangeprodusenter vil satse fremover på enkeltinnstallasjoner og baug/hekk thrøstler.

 

Tidligere Princess V42 med aksling 2 x 425, nå drev 2x D6 310

 

Men det er fortsatt posisjonen til spaken som bestemmer forbruket.

Redigert av baatsman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja. Hvem vet? Jeg for min del slår av den ene motoren når været er bra og fjorden blank. På det viset går jeg på 5l/t eller 0,8/nm. Den muligheten har du ikke med en enkelinstallasjon.

 

Vel, mulig jeg ikke helt skjønte hva du mente, men jeg har da en enkel installasjon 200 hk volvo, og kan vel da også gå sakte med et forbruk på ca. 0.8 l/nm, eller hva?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...