Hydrox Startet 10.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2006 Det som slår meg mest i trynet er at båter med dieselmotor nå kansje vil synke i verdi nå som dieselen blir dyrere. For en normal familiebåt er det vel ca. 100 000 dyrere å velge en diesel fremfor en bensinmotor. Skal det koste det samme å kjøre med begge typer motor vil folk velge båt med bensinmotor. De som eier en båt med diesel vil kansje ikke få solgt båtene sine for mer enn tilsvarende båt med bensinmotor. Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side. Personlig hadde jeg planer om å bytte i fra bensin til diesel i vinter, men nå anker jeg på hele greien. Normalt sett ville båten min øke i verdi, men nå er jeg redd det blir et rent utlegg som jeg ikke har noe igjen for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 ..... For en normal familiebåt er det vel ca. 100 000 dyrere å velge en diesel fremfor en bensinmotor. 100.000,- ??!!?? Bare for å velge? Det er jo det dobbelte av det jeg ga for hele båten min! Da skjønner jeg at noen er forbanna på denne økningen i dieselavgift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kortvarig(båt)håpløs Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 De som eier en båt med diesel vil kansje ikke få solgt båtene sine for mer enn tilsvarende båt med bensinmotor.Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side. Skjønner frustrasjonen her, men noen verditap tror jeg vi må ta på egen kappe, båt er jo tross alt en fritids investering... For et drøyt år tilbake, innførte staten fartssperre på amrikanske biler over 3500kg ala Tahoe, excursion osv. Nå har de også like godt fjernet hele "C1" , man får ikke lenger registrert en tahoe som "C1e". Er noen bileiere her som vet hvordan ting taper seg etter at regjeringen "hodeløs" har vært ute på vift.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Skal det koste det samme å kjøre med begge typer motor vil folk velge båt med bensinmotor. De som eier en båt med diesel vil kansje ikke få solgt båtene sine for mer enn tilsvarende båt med bensinmotor. Selv om prisforskjellen mellom diesel og bensin til båt er nesten utjevnet, og sannsynlivis kommer til å bli helt utjevnet, har fortsatt dieselmotoren et lavere forbruk. Likevel, at båter med henholdsvis diesel- og bensinmotorer vil nærme seg hverandre i pris er vel hevet over tvil. Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side. Verditapet må du nok dekke selv. Tyveri er helt feil begrep i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Dieselmotoren vil fremdeles ha fordelen av bedre virkningsgrad og derav mindre drivstioffforbruk. Dessuten er det mange som er skeptiske til bensinmotor i båt pga. brannfaren. Jeg ville selv fremdeles betalt en del ekstra for dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Diesel er fremdeles billige pr. liter enn bensin, og det kommer det til være en stund til fremdeles. Nå hørte jeg at SP ikke kan godta en økning av diesel prisene til bensin nivå, grunnet høyere pris på utkjøring av varer til distriktene, så den utjevningen som har vært foreslått, tror jeg kan ta litt tid ennå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side. Enten man kjøper båt, bil, hus, hytte eller andre objekter som har en markedsverdi så "spekulerer" man. Markeder endrer seg hele tiden. Det går opp, ned eller står stille. Å forvente at noen andre skal dekke et eventulet tap man måtte bli påført når man har gått inn i et marked er rent tøv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Tenk de som har kjøpt ny diesel-bil. Hadde de ventet i 2 måneder hadde de spart kanskje 20 000,- Hvem i såfall skulle dekke deres "tap"? Nei, kjøper en noe, må en regne med det at prisene kan gå opp/ned rett etterpå, ingen garantier mot dette! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordåsen Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 For mitt vedkommende vil økningen tilsi ca 300,- i økte utgifter i året. Tror ingen vil vegre seg for å kjøpe snekker med diesel kontra bensin pga. dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 For mitt vedkommende vil økningen tilsi ca 300,- i økte utgifter i året. Tror ingen vil vegre seg for å kjøpe snekker med diesel kontra bensin pga. dette. sålde en liten 21fots snekke för 15 år sedan med bensinmotor........nesten omöjligt...... det först dom sp var vilken motor sitter i, det er en liten fin bensinmotor på 15hk - da er jag ikke intressert, så la dom på!!! tror jag kunde sålt 20 likadane snekker med dieselmotor i, innan jag til slut fick sålt den lille snekken med bensinare anledningen till att man vill ha diesel er ju fortsatt ekonomisk(trots höjd dieselskatt) og sikkerhet!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Jeg har dieselmotor, men bruker den på ingen måte så mye at regnestykket med billigere drivstoff som betaler for merkostnaden vil gå opp. Jeg tror det er mange fritidsbåteiere som er i den situasjon. Likevel har jeg valgt diesel, og ville valgt det også neste år. Om det i det hele tatt blir noe verditap vil kun tiden vise. Jeg vil i alle fall ikke påta meg å vurdere hvor mye fornuft og hvor mye følelser som ligger til grunn for prisene på bruktbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 (redigert) Diesel motoren er så sterkt etablert som fremdrifts maskineri i båter at en prisøkning på diesel vil ha minimal effekt på bruktverdien. De fleste av brukte bensinmotorer på markedet er også sjøvannskjølte og er ikke mer attraktive valg selv av prisen på diesel øker. Du kan nok risikere at det blir ferre nye småbåter som blir solgt med diesel. Vinneren på nye båter under 24 fot blir nok 4-takt utenbords. Kansje dette blir begynnelsen på slutten for Mercruiser 1,7TD i Norge???? Redigert 11.Oktober.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Kansje dette blir begynnelsen på slutten for Mercruiser 1,7TD i Norge???? I allefall til den prisen... Det kan jo være at motorimportører kjennes sin besøkelsestid og justerer prisene på dieselmotorer en smule slik at de blir salgbare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Mange som har investert i mer kostbar båt har hatt et rimelig klart forhold til hva som var INVESTERING og hva som var FORBRUK når de kjøpte båten. Dette regnestykket har frem til i dag sett svært bra ut for mange og medført at mange har hatt råd til å kjøpe store og kostbare båter. Mange har opplevde verdiøkning på investeringen samtidig som kostnaden ved å holde den i drift har vært lav. Når nå FORBRUKS delen av budsjettet blåses opp kreves det mer likviditet. Det er nok langt fra alle med kostbar båt som har så veldig stor likviditetsreserver å gå på. Dessuten er det en ting å ha råd, en annen ting er om det føles riktig å bruke ENDA mer penger til forbruk. For disse er dette svært kjedelig, spesielt siden økt kostnad ved bruk også truer verdien på investeringen... Jeg tror nok det er slik at de som har valgt, mer eller mindre bevisst, båter som relativt sett bruker lite disesel vil komme grei ut. Kanskje vil til og med verdien på slike båter øke fremover på bekostning av de båtene som har svært høyt dieselforbruk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Hvem skal dekke det eventuelle verditapet på båtene våre??? Jeg for min del ser på dette som tyveri i fra staten sin side. Mange avgiftsendringer kan/vil/har gjort utslag på de verdier de relateres til, noe positivt og noe negativt. Regner ikke med at noen har tanker om å sende verdiøkningen til staten, hvis en endring medfører en verdiøkning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 (redigert) Det skal bli intressant å se hvordan utviklingen blir. Slaget om prisen på marinediesel er nok tapt før den er begynt. Det er snart bare Norge som har billigere diesel for marine bruk i Europa. Samtidig tror jeg at de som vil ha en stor Cabincruicer på 35-45 fot eller mer med flight bridge, fremdeles vil ha nettop det. De vil neppe velge V8 bensin som alternativ til rekke-6'er diesel. Så i dette skiktet vil nok markedet forbli uendret. Når det gjelder båter i segmentet under kan det tenkes at vi får endringer. Kanskje flere velger halvplanende snekker fremfor en helplaner for å få ned forbruk?? Tror fremdeles vi snakker om diesel motor i disse båtene fremover. Når det gjelder DC under 24-25 fot kan det tenkes at det blir en vridning bort fra Volvo D3 og Mercruicer 1,7TD mot utenbords bensin'er. Kanskje noen av disse "eventyr" prisene enkelte forlanger for en DC bare for de det står en diesel i dem vil forsvinne. Redigert 11.Oktober.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Man kan jo kikke på bruktprisene i Sverige. Det vil vel være en god indikasjon på hvordan markedet vil se ut her etter en tid med høy dieselavgift. Min egen båt ser jeg legges ut med en pris som er ca 100 000,- lavere enn i Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Prisnivået i Sverige er vell generellt litt lavere i Norge. Hva med å sammenligne et kurrant merke som selges både i Sverige og Norge hhv med bensin og diesel motor. Noen som har sjekket om pris differansen mellom samme båt med bensin og diesel er større i Norge enn i Sverige? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Bruktbåtprisene i Norge har vært høye inntil nå. Men i sommer har vi sett en nedgang. Alt kan ikke vokse inn i himmelen. Er båten 5, 10, 15, 20 år må det være en viss avskrivning. Men dette gjelder ikke alle typer/ merker det kan skille. Dalende brukbåtpriser skyldes ikke dieselavgiften, men den hjelper ikke på heller. populære båter med 1 diesel blir vel etter hvert mer ettertraktet. Men skulle jeg valgt motorbåt, ville jeg sett nøye på en twin innst av diesel, av sikkerhetsgrunner. Ryker 1, kommer du deg fortsatt inn. Populære båter vil fortsatt være ettertraktet. Vil tro bl. a. REM sin Princess 35 er populær med 2 x 200 hk. Dieselmotorer som ikke slurper for mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Vi betaler jo HK-avgift og det spiller også inn på bruktprisen i Norge kontra Sverige vil jeg tro. Jeg tror vel ikke avgiften direkte vil føre til lavere pris på dieseldrevne båter. Hvis antall kjøpere blir færre vil det nok slå ut på prisene på båt generelt. Er redd for at det vil skje. En del finner kanskje ut at båtferien ikke er verdt så mye som det koster med slike dieselpriser. For noen vil kanskje ikke butdsjettet gå opp og de må selge. Fordelen for bensindrevne motorbåter er jo at disse sikkert får et lite oppsving, og ikke blir så "spedalske" som de kan virke på noen kjøpere i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Tror ikke oppsvinget på bensinmotorer, vil øke på båter over 24-25 fot. Muligens kun de med mulighet for ouboard. Ellers er diesler, mer gjerrige på drivstoff og eksplosjonsfaren er lavere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 populære båtermed 1 diesel blir vel etter hvert mer ettertraktet. Men skulle jeg valgt motorbåt, ville jeg sett nøyepå en twin innst av diesel, av sikkerhetsgrunner. Tja. Hvem vet? Jeg for min del slår av den ene motoren når været er bra og fjorden blank. På det viset går jeg på 5l/t eller 0,8/nm. Den muligheten har du ikke med en enkelinstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 (redigert) Tja. Hvem vet? Jeg for min del slår av den ene motoren når været er bra og fjorden blank. På det viset går jeg på 5l/t eller 0,8/nm. Den muligheten har du ikke med en enkelinstallasjon. Akkurat hva jeg mener, du trenger ikke bruke mye drivstoff. Du har sikkerheten med 2 drivenheter og ikke overmotorisert. Men når det gjelder nyproduksjon, tror jeg mangeprodusenter vil satse fremover på enkeltinnstallasjoner og baug/hekk thrøstler. Tidligere Princess V42 med aksling 2 x 425, nå drev 2x D6 310 Men det er fortsatt posisjonen til spaken som bestemmer forbruket. Redigert 11.Oktober.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Jeg for min del slår av den ene motoren når været er bra og fjorden blank. På det viset går jeg på 5l/t eller 0,8/nm. Den muligheten har du ikke med en enkelinstallasjon. Hvor stor mener du besparelsen er kontra enkeltinstallsjon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Tja. Hvem vet? Jeg for min del slår av den ene motoren når været er bra og fjorden blank. På det viset går jeg på 5l/t eller 0,8/nm. Den muligheten har du ikke med en enkelinstallasjon. Vel, mulig jeg ikke helt skjønte hva du mente, men jeg har da en enkel installasjon 200 hk volvo, og kan vel da også gå sakte med et forbruk på ca. 0.8 l/nm, eller hva? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.