Jump to content

Noen som har en kompresjonsmåler? (Diesel)


Tjond

Recommended Posts

Skal skifte dyser på min Ford 2715E (6 syl, ikke turbo) Men er vel ikke så dumt å få sjekkekt kompresjon før jeg bruker vel 2500,- på disse? Best ville jo vært å kjøre en lekkasjetest, men får jo en indikasjon på om jeg må gå hardere til verks en å skifte dyser.

Husker for mange kg siden noe som het MotoMeter. Måler med ei pappskive som tegnet av hver sylinder. Men er vel kanskje litt grovere målerutstyr som skal til på denne "jernklumpen" vel??

 

Noen som har noe slikt utstyr jeg kunne låne/leie? Kan hente/levere tilbake innen sentralt Østlandsområdet, men kan jo dekke kostnader ved postforsendelse også.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en komresjonsmåler som jeg brukte på en bil jeg hadde for noen år siden. Den er ikke noe presisjonsutstyr, men sikkert brukbar. Den er av merke Equus og går til 300PSI (2000kPa). Den ble jo brukt på bensinmotor og ble skrudd ned i plugghullet. Den passer for 3 forskjellige gjenger, men om den kan settet i hullet for en dyse, vet jeg ikke. Men skulle du bo i nærheten av Skjetten ved Lillestrøm, kan du godt få låne den dersom du kommer innom.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Nytter ikke med kompmåler beregnet for bensinmåler da den er beregnet for langt lavere trykk. Lastebilverksteder o.l. har nok kompmåler for diesel som kanskje kan lånes eller leies.

 

En lekkasjemåler er ikke vanskelig å lage og jeg hadde en link til en slik "homemade" måler i et innlegg for noen tid tilbake.

 

Låner du måleren til Lars H. vil den garantert bli ødelagt.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det ikke er så smart å "låne" kompmålern din Lars H bare for å ødlegge den. Så jeg får ta meg en tur nedom Bilia Last å se om noen husker meg igjen. Jeg får søke litt å se om jeg finner linken til TMe

Skulle det vise seg at det er kraftigere tiltak som må til, så får jeg bare vippe jernklumpen ut. Er vel ikke en uovrekommelig jobb å overhalle den.

Men takk for innspill. Og Skjetten er ikke lengre unna en et godt steinkast (Nittedal). Kan jo dukke opp noe annet Lars H

Link to post
Share on other sites

Her har du linkene.

 

http://www.xs11.com/tips/misc/misc3.shtml

 

http://www.650motorcycles.com/LeakDownTester.html

 

http://vmaxoutlaw.com/tech/leakdown_tester.htm

 

Søkeordet var : sylinder leak down tester

 

Ingen heksekunst å lage en slik for de fingernemmer.

 

En sylinderlekkasjetest forteller deg veldig mye mer om motorens tilstand enn en komp.test

 

Adapter lages enkelt av en avdanket innsprøytningsventil.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vedrørende "innlegg 4 "

 

Hei TMe

Har lett etter linken du nevner angående det hjemmelagde sylinder lekkasjetest opplegget men finner det ikke.

Du har også i et tidligere innlegg nevnt noe om en "Forte" kur. Ville sette pris på nærmere opplysninger om dette; f.eks. hvor får man tak i remediene.

 

Hilsen Nils

Link to post
Share on other sites

"Forte-kur" var effektiv der det var snakk om fastbeka stempelringer.

 

Et Google-søk med søkeordene: forte engine flush eller motor flush gir mange treff.

 

Det er snart 10 år siden jeg konverterte fra automotive til engineering slik at jeg husker ikke lenger hvem som var leverandør. Muligens var det Wurth.

 

Ville tro at der i dag er mange andre som kan tilby denslags "flush"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...