Jump to content

Vann i VP drev, skal jeg heve kjøpet?


Windihåret

Recommended Posts

Har fått en uheldig start på kjøpet av en ny 2 år gammel båt for 2 uker siden. I denne tråden forklarer jeg om hvordan jeg oppdaget vann i drevolja og i knutebelg, og slik så knute og aksel på drevskjold ut:

 

Kopi_av_drev_001_lite.jpg

Drevknuten var vel rusten synes jeg, men Volvo mener den ikke er skadet. Innsiden på drevet skal også være bra. Volvo har overhalt drev (nye simringer m.v)

 

drev_007lite.jpg

Dette er akslingen på utsiden av drevskjodet. De skal inspirere om det er kommet vann inn på motorside siden det har vært vann i belgen (svinghjulskåpe, starter).

 

Det store spørsmålet jeg nå sitter å vurderer er: skal kreve kjøpet hevet eller skal jeg aksepterer utbedring for kjøpers regning. Jeg har en krystallklar kontrakt som gir meg begge muligheter. Det som gjør meg betenkt er ev. følgeskader senere.

 

Jeg trenger derfor dere Båtplassens folks råd: Hva mener dere?? Og: er det andre med tilsvarende erfaringer med vann i drevet? Hvordan gikk det ev. etter et år og to??

 

Takknemlig for synspunkter og råd!

Link to post
Share on other sites

Eg tror nok at dette med at det kjem vatn inn i belgen og på knuten er ganske vanligt og noe som skjer dei fleste drev en eller annen gang. Det som da er viktigt er at dette blir rettet opp i før det går for lang tid, og at oljen blir skiftet hvert år. At selve knuten er litt brun og rusten skal ikkje bety noe, dersom den er fast å fin i ledda er det kun å pusse den litt for så å ha litt olje i belgen under montering. Eg tror ikkje dette er noen grunn for å heve kjøpet, du skriver at du får skaden utbedret for kjøpers regning, men dette må vel bli på selgers regning dersom du nett har kjøpt båten. Drevet kjem nok til å fungere fint i mange år til selv etter denne lekasjen dersom dette no vert utbedret tror eg.

Link to post
Share on other sites

Skift knuten nå. Er min mening. Fra Mercruiser verksted fekk eg beskjed om at rust på knuten var fy fy. Min var heilt fin ved demontering, og knuten kjentes fat og fin. Men eg ba dei skifte knuter for sikkerhets skyld. Det viste seg å være lurt. For selv om knuten så ut som ny (Kjørt 112 timer) var den nesten knust i lagerbanene.

 

Skal ikke være rust i det område.

 

Lengre inn i skjoldet ville eg skiftet transomlageret (Om der er et)

Drevet blir vel pakket om så da skal alt være 110%

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

At selve knuten er litt brun og rusten skal ikkje bety noe, dersom den er fast å fin i ledda er det kun å pusse den litt for så å ha litt olje i belgen under montering. Eg tror ikkje dette er noen grunn for å heve kjøpet, du skriver at du får skaden utbedret for kjøpers regning, men dette må vel bli på selgers regning dersom du nett har kjøpt båten.

 

Stemmer - det ser selvsagt for selges regning. Volvo sier at knuten er fast og fin, men det som Wellcraft skriver under her gjør meg jo litt i tvil...

 

Skift knuten nå. Er min mening. Fra Mercruiser verksted fekk eg beskjed om at rust på knuten var fy fy. Min var heilt fin ved demontering, og knuten kjentes fat og fin. Men eg ba dei skifte knuter for sikkerhets skyld. Det viste seg å være lurt. For selv om knuten så ut som ny (Kjørt 112 timer) var den nesten knust i lagerbanene.

 

Skal ikke være rust i det område.

 

Lengre inn i skjoldet ville eg skiftet transomlageret (Om der er et)

Drevet blir vel pakket om så da skal alt være 110%

Så du mener knuten bør skiftes om det har vært i sjøvann og har utvendig rust slik som bilde viser? Volvo sier det ikke er fin bevegelighet i det - ikke slark, men jeg er jo enig - her må alt være 110% om jeg skal vurdere å fortsette å ha denne båten. Har forstått det slik at det er snakk om lukkede lagre i knuten og at de skal være godt beskyttet.

 

Transpmlageret? Mener du da lagrene som ligger rundt mellomakselen i drevskjoldet?

 

Om andre har erfaringer og råd er det flott!

Link to post
Share on other sites

Ja eg mener lagrene rundt akselen. Det kan nok stemme som volvo sier men dette er ikke plassen å ta sjanser etter min mening.

Selv om lagrene skal være av den tette sorten så er det ikke verre enn å sammenligne med tette lager på en båthenger. Noen av dem ryker jo også ikke sant.

 

Drevet er jo å annse som nesten nytt. Og rustne deler har ingenting der å gjøre.

 

Om så du må betale dem selv ville eg skifta. Et ekstra opptak midt i sesongen kan koste dyrt både i penger og tid.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Om det er rust på knuten har ikke noe å si. Dette er bare overflaten og svekker ikke styrken i metallet. Lagrene derimot tåler dette dårlig. Bytter du alle lagrer i knuten (koster heller ikke all verden), så er du godt gardert.

 

Jeg ville også ha byttet både lager svinghjulskåpen og ved inngangen til drevet. Da er det ikke noen fare for "følgeskader" på dette området senere.

 

Ta et eks. Legg et lager i saltvann, la det ligge der i 10 min. Ta det opp, roter det rundt og jeg kan garantere deg at det kjennes fortsatt ut som helt nytt. Legg det samme lageret på hylla i en mnd. sjekk deretter hvordan det snurrer. Her vil det sansynligvis sitte helt fast.

 

Å kjenne på en knute etter rust kan ikke si noe om tilstanden til lagrene. Hva om det ligger salt der enda?

 

Det sises også her at det er helt vanlig å få vann i belgen av og til. Jeg har aldri opplevd det, og hadde det vært tilfelle hos meg, så er dette noe som jeg hadde utbedret ASAP med nye lagrer i både knute, drev og i skjold. Har sett resultater hvor drevknuten har låst seg, og det blir myyye skader av det. Min belg er derfor KUN orginal, og skiftet nøyaktig etter intervallene.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett resultater hvor drevknuten har låst seg, og det blir myyye skader av det. Min belg er derfor KUN orginal, og skiftet nøyaktig etter intervallene.

Hva skjer da? Jeg har som du ser på ett annet tema hatt havari på min 2 år gamle KAD32 (https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25283)

 

For å si det sånn så hadde jeg 6 mnd etter at båten var ny en 50 timers garantiservice, da ble det oppdaget hull på begge knutebelger som mest sannsynlig hadde kommet fra feil montering av slangeklemmene. Det var derfor små hull. Da ble lager i knuter skiftet på garanti. Men ikke noen andre lager etter hva jeg forstår. Kan det du beskriver ha skjedd med meg?

Link to post
Share on other sites

Om det er rust på knuten har ikke noe å si. Dette er bare overflaten og svekker ikke styrken i metallet. Lagrene derimot tåler dette dårlig. Bytter du alle lagrer i knuten (koster heller ikke all verden), så er du godt gardert.

 

Jeg ville også ha byttet både lager svinghjulskåpen og ved inngangen til drevet. Da er det ikke noen fare for "følgeskader" på dette området senere.

 

Å kjenne på en knute etter rust kan ikke si noe om tilstanden til lagrene. Hva om det ligger salt der enda?

 

Det sises også her at det er helt vanlig å få vann i belgen av og til. Jeg har aldri opplevd det, og hadde det vært tilfelle hos meg, så er dette noe som jeg hadde utbedret ASAP med nye lagrer i både knute, drev og i skjold. Har sett resultater hvor drevknuten har låst seg, og det blir myyye skader av det. Min belg er derfor KUN orginal, og skiftet nøyaktig etter intervallene.

 

Er skifte av hele knuten veldig kostnadskrevende? Mest fristet til dette...om jeg skal beholde båten. Var å kikket på drevet der lagre og platen bak knuten var demontert. Innvendig ser det jo etter min ringe vurdering, blankt og fint ut, men dette sier kanskje heller ikke så mye om hva som kan skje senere...

 

Hva skjer da? Jeg har som du ser på ett annet tema hatt havari på min 2 år gamle KAD32 (https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25283)

 

Lurer også på hva som kan skje om lagrene låser seg. Du får selvsagt en relativt brå stans på båt og motor, men kan motor skades av dette? Ellers synes jeg det virker som saken din er en opplagt garantisak. Klarer kan det ikke være etter min vurdering.

 

For min del er dette en sak i forhold til selger, så får det være hans sak om han ønsker å prøve dette som en reklamasjonssak mot Volvo. Det var jo ingen hull på belg og både belg og olje ble skiftet av Volvo i våres.

 

Verkstedet antyder at de har hatt en del drev med vann i år der de har funnet noe "ålegress" i propell-akslingstettingen. Men kjære vene! Skal ikke et kraftig dimmensjonert drev på 80- 90 kg. tåle tare og ålegress??

 

Flott om flere har råd i forhold til om jeg skal heve kjøpet eller ei!

Link to post
Share on other sites

Nå trenger jeg deres råd!

 

Har nå tilbud om en akkurat lik båt med samme motor, som er ett år nyere. I forhold til hva jeg ga for den jeg akkurat har kjøpt, må jeg ut med 80.000,- mer. Denne båten er strøken og gått 100 timer mindre. Ellers er de temmelig identiske utstyrsmessig.

 

Mitt vurdering er:

- jeg er meget usikker på om jeg vil ha båten etter disse problemene. Det har satt et aldri så lite "skår i gleden" med denne båten, uansett om det ikke blir nye problemer

 

- på den annen side: jeg har gjort en god handel på den og får den fikset uten kostnader for meg

 

- den ett år nyere båten vil trolig gi mindre bekymringer, men på en annen side kan også den jeg har gå problemfritt etter overhaling.

 

- Det vil også knytte seg usikkerhet til om verdien når jeg skal selge igjen vil være lavere etter en slik skade

 

Skal jeg få fikset den jeg har for selgers regning eller skal jeg heve kjøpet og satse på en ett år nyerer båt? Hva ville dere valgt??? Hjelp!! :eek::eek:

Link to post
Share on other sites

Få sakene fikset og da er det vel garanti på jobben som blir gjort??

Joda, men Volvo vil vel alltid argumentere med at feilen skyldes videre slitasje og dermed fraskrive seg ansvar. De gir vel bare garanti på det de fikser. Men jeg vil jo selvsagt be om skifte alt som kan tenkes å skape problemer, f.eks. lagre i knute og aksel på motorside, om jeg skal beholde...

Link to post
Share on other sites

Lurer også på hva som kan skje om lagrene låser seg.

Det som kan skje er at knuten ryker, dvs. deler seg. Da får du en stang som går veldig fort rundt, men en tung klump svivendes rundt. Kan slå i stykker huset til både drevet og svinghjulskåpen med mere. Er du heldig, så "låser" den seg bare og kveler motoren, men den kan også brekke av.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til informasjon er nå kjøpet hevet. Det hører med til historien at det også var en del andre feil og mangler på denne båten. Noen feil i tillegg til drevet var også alvorlige med bl.a. stopp på motor uten at årsak er kjent. Båten var definitivt ikke ivaretatt så godt som det det ble gitt uttrykk for fra selger. Hevingen av kjøpet gikk greit takket være grundig arbeid i utforming av kontrakt i forkant. Til dere som kjøper nyere brukt privat: sørg for en skikkelig kontrakt!!

 

Takk for bidrag og synspunkter!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...