Jump to content

Havari på KAD32 med kun 85 driftstimer


ovelaur

Recommended Posts

:cryin::cryin:

I dag skjedde det som absolutt ikke skulle skje med en så ny båt. Kjøpte båten i fjor helt ny for å ha "kontroll" med hvordan ting blir stelt med. Men noe har likevel gått galt i dag.

 

Jeg startet begge mine KAD32 som har 85 timer på turtelleren. Lot de gå på tomgang 15 minutter mens jeg oljet badeplatforma. Så kjørte jeg motorer opp i turtall uten belastning for å kjøre motorer litt varm., og å få sirkulert olja rundt i alle kanaler osv. Det er er som dere sikkert alle vet en god ting i utgangspunktet. Jeg lå på 3000rpm med begge motorer i 1-2 minutter. Trykk og temperatur var helt OK, og som normalt. Temp var selvsagt ikke mer enn 50-60 grader pga ingen belastning på motorer. Så snudde jeg ryggen til et øyeblikk (for å vaske kosten jeg oljet med). Og da kom det et dunk fra motorrom og den ene motoren stanset umiddelbart. Jeg stoppet også den andre, og åpnet luka for å se etter røyk og slike ting som jeg da fryktet. Men alt var helt fint, og ikke noe røyk eller lukt i motorrom.

 

Jeg fryktet selvsagt at motor hadde skjært seg, og prøvde å tørne med startmotor. Men startmotor klarer ikke å dra rundt. Men jeg ser såvidt en liten bevegelse på aksling/drivreim. Det virker nesten som at noe har låst motoren mekanisk innvendig.

 

Jeg sjekket oljenivået som var akkurat på MIN-merket, og jeg fylte på 2dl bare for å sjekke at det ikke var noe gammel olje på peilepinnen som lurte meg. Og da steg nivået en mm. Det var like mye/lite olje på den andre motoren. Men MIN merket skal selvsagt vært bra nok.

 

En teori jeg også har hatt er om noe har knukket og dermed låser motoren (som en tann på startmotor som faller av?).

 

Jeg har ikke foretatt med noe siden motorer er fra 2005, og jeg i tillegg har maskinhavari forsikring. Men hva bør jeg foreta meg, og syns noen at jeg har gjort noe galt? Olje og filter ble skiftet for 13mnd (og 45t gange) siden av Volvo Penta verksted.

 

 

:headbang::headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Det har sikkert ikke noe å gjøre med hva som har skjedd med motoren din, men jeg synes oppstart og varmkjøringsmetoden din er merkelig.

 

En dieselmotor av denne typen blir ikke varm uten at den blir kjørt med belastning. At du etter oppstart lar motorene gå på tomgang i 15 min. for så å kjøre motoren opp på 3000 rpm. uten belastning synes jeg ikke høres helt bra ut.

 

Var det ikke et emne her for ikke lenge siden hvor det kom frem at etter oppstart var det beste å løsne fortøyningene og kjøre motoren varme med økende belastning etterhvert? Var det denne tro?

 

Dette blir vel en garantisak ovenfor firmaet du kjøpte båten av, men var jeg deg ville jeg ikke nevnt noe om oppstartsprosedyren din da den nok ikke taler i positiv retning.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel uten tvil en garantisak, så en telefon til Lundebåt er på sin plass her... Det er de som må ordne opp siden båten mest sannsylig er kjøpt av de. Det er forahndler som skal komme med forslg til verksted som skal gjøre jobben i ditt nærområde..

 

Men du trenger ikke akkurat å flagge at du kjører på 3000 o/min i forbindelse med varmkjøring.. :eek:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men du trenger ikke akkurat å flagge at du kjører på 3000 o/min i forbindelse med varmkjøring.. :eek:
Selv om det gjerne ikke er helt kurant praksis så skal det definitivt ikke få motoren til å havarere :smash:

 

Den der maskinhavariforsikringen hørtes lur ut i dette tilfellet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bare for og understreke det , ikke reklamer til verksted eller forsikkringa at du varmkjører motor opp til 3000 omdreininger . Det tipper jeg at ikke er lurt , da det ikke er så lurt å kjøre motorer slik som du gjorde heller . Men uannsett må jo dette være en garanntie sak . Lykke til

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt båten av forhandler så henvender du deg dei og ber dem ordne opp i saken... Ikke begynn selv med å blande inn Volvo Penta her.... Har man kjøpt en vare av en forhandler og garanntien fortsatt gjelder så går man til forhandleren.. Ikke godta noe annet enne at de skal sørge for at alt fikses.... Fortelle dem hvor båten ligger og gi dem nøklene..

 

Garantien på BMB er vel 2 år og reklasmjon på motorenr er nok 5 år siden de er tenkt å vare mere enn 5 år.... skjønt det kan vel hende forhandler vil støtte seg på levetdsberegningen fra EU direktivet... Mne unasett så er ikke dette noe teme her....

 

Du har alt ditt på det tørre så her er det ingen grunn til å fire på noe som helst...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..... :eek::eek::eek: Oj, har samme motorene selv men de har gått uten feilslag i snart 600 timer.(Bank i bordet) At de stanset med et "DUNK" høres for meg ut ikke bra ut. Godt du er forsikret/har garanti.

Høres ut for meg at noe kan ha skjedd med intercooler slik at sjøvann har blitt med inn i sylindre og laget veskelås mellom topp og stempel.

Sjekk om det er litt fuktig under intercooleren din og om du kan se salt spor oppå starteren din. Det er et bitte lite hull i bunn av intercooler som eventuelt vann skal slippe ut av.

Link to post
Share on other sites

Garantien på BMB er vel 2 år og reklasmjon på motorenr er nok 5 år siden de er tenkt å vare mere enn 5 år.... skjønt det kan vel hende forhandler vil støtte seg på levetdsberegningen fra EU direktivet... Mne unasett så er ikke dette noe teme her....

 

Reklamasjonsretten er 5 år så lenge en greie er ment å vare vesentlig lenger enn 2 - TO år.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er riktig at "normal" bruk av motorer av denne typen er start opp og kjør med det samme. Men la oss si at båten ligger ved kai, og man skal "moe" maskinen. Nå er dette riktig nok ikke en type motor som står i oppsett med last av og på (som f.eks. en kompressor driver). Men dette er ikke min normale måte å bruke motoren, men fikk ikke mulighet til å ta båten ut på tur i går, og ville varmkjøre den litt for at en motor ikke har godt av å være i ro alt for lenge. La oss si at jeg skulle varme opp for å skifte olje...

 

Jeg snakket med en som hadde drevet og feilsøkt på en KAD44, og han hadde fått beskjed om å kjøre motor opp mot fullt turtall for å sjekke at maks turtall var OK. Og det uten belastning på motor! Det er ihvertfall ikke så bekvemt.

 

Og jeg vet ikke om jeg skal holde tilbake noe som helst informasjon om hendelsesforløpet, det vil uansett slå tilbake på meg den dagen noen skulle i såfall oppdage det. Og det er overhodet ikke noe som skulle tilsi at en pent behandlet motor skulle tåle denne behandlingen! I såfall bør Volvo Penta finne på noe annet enn å lage motorer, og selvsagt vil heller ikke Volvo mene dette. Men det er jo merkelig hva folk finner på å mene når garantispøkelset lurer rundt hjørnet. Hvis ikke motoren tåler 15min på tomgang, og ved 50 grader C så kjører jeg sakte opp mot 3000rpm (som er valgt for å unngå at kompressoren går hele tiden). Og dette turtallet var jeg på i under ett minutt, og hele tiden med øye på oljetrykk og temperatur. Bortsett fra da jeg snudde ryggen til og det stoppet. Og det gikk uansett så fort at jeg tror ikke at jeg hadde observert at oljetrykket droppet uansett.

 

Men jeg skriver nå hendelsesforløpet nå i kveld, og så får vi se hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

Etter nøye tankegang har jeg kommet frem til at jeg IKKE lot motorer gå på rundt 3000rpm i så lang tid. Det er snakk om under 1 minutt, fordi jeg ruset opp motorene til ca 3200rpm, slapp av til 2800. Og så snudde jeg meg rundt for å vakse en malekost, og da smalt det. Altså mellom 15-60sek.

 

Men er det ikke merkelig hvor lang tiden synes å være når livet passerer i revy? Og det var nok det den ene tvillingen min under dekk opplevde...

 

Uansett, hendelsesrapport er skrevet. Og jeg legger ikke skjul på hverken tomgangskjøring eller ca 3000rpm når det smalt. Hvorfor skulle jeg det?? Temperatur var fin nok til å øke turtallet, og oljetrykket var helt normalt. Og den motor med 85 fint behandlede timer som ikke tåler det, har ikke livets rett. Heller ikke med olje på MIN nivå. Hvorfor er ellers det merket på peilepinnen der?

Link to post
Share on other sites

Og jeg legger ikke skjul på hverken tomgangskjøring eller ca 3000rpm når det smalt. Hvorfor skulle jeg det??
Det skjønner ikke jeg heller. Det som kan være skadelig er å belaste motoren hardt før den har oppnådd tilnærmet arbeidstemperatur.

Så lenge den hadde gått noen minutter på lavt turtall først bør det ikke være noe problem å tomgangskjøre den på 3000rpm.

Link to post
Share on other sites

Tomgangsruse en motor på 3000 rpm er en vane du bør kutte ut.

Jeg har det ikke som vane heller, men tipset er uansett mottatt.

 

Men hvordan varmer man opp en motor på best mulig måte når båten ligger i vinteropplag? Jeg ligger riktig nok på sjøen hele året, men det er ikke alltid det passer å ta turen ut. Og jeg tror at en motor har bedre av å bli kjørt om så det er på tomgang (eller litt rusing), enn å la den ligge fra september til mai uten å bli startet?

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg, ovelaur. Bekymre deg ikke -- dette er en helt grei og kurant reklamasjonssak. :smash:

Til min kones (overstyrmannen) sin store fortvilelse lar jeg slike ting gå sterkt innover meg. Og selv om jeg er enig at det er en grei sak, så er mitt daglige arbeid bl.a. bestående av diskusjoner om hvem som har ansvaret for at ditt og datt gikk i stykker. Og det er ikke alltid at rettferdigheten skjer fyllest i slike saker. Selv om jeg aldri tar parti i slike saker, og det er noe som til tider har irritert min arbeidsgiver.

 

Men det jeg trøster meg med, er at det er høst og vinter før jeg trenger båten igjen. Så om den må ligge i Dolviken eller Solheimsviken noen uker, bekymrer meg ikke sånt sett.

 

Likevel takk for trøsten! Jeg trenger den, og det er kjekt når det kommer fra en aktør på forumet her som jeg har stor respekt for!

Link to post
Share on other sites

Jeg har det ikke som vane heller, men tipset er uansett mottatt.

 

Men hvordan varmer man opp en motor på best mulig måte når båten ligger i vinteropplag? Jeg ligger riktig nok på sjøen hele året, men det er ikke alltid det passer å ta turen ut. Og jeg tror at en motor har bedre av å bli kjørt om så det er på tomgang (eller litt rusing), enn å la den ligge fra september til mai uten å bli startet?

 

Det du beskriver er ikke å belaste motoren. Det er en overrustilstand for en del komponenter. F.eks. er turboen en varmekraftmaskin. Den reagerer ikke på turtallet, men det gjør andre komponenter i motoren. Turboen snurrer i h.h.t. det antall kW som eksosen produserer. Dette er kun en komponent. Under rusing, er det ingenting som holder igjen slik som propellen gjør. Innen visse systemer har vi noe som kalles backlash, komponeter som kommer ut av frekvens.

 

Tomgangsrusing ligger vanligvis mellom 1100- og 1500 rpm. Det er godt nok for å få litt temp. og oje rundt i systemet. Hvis du har mulighet til å koble inn litt propell mens den ligger i brygga, er det bra. Hulda gjør det. I vinter frøs jeg fast, og båten gikk på 1500 rpm med gearet innkoplet (750 rpm på propellen den gangen), uten å rikke seg.

 

Denne kjøringen er noe jeg ikke ville reklamert med til Volvo. Finn på noe annet. Denne saken burde det ikke være vanskelig å få uttelling på.

Link to post
Share on other sites

Denne kjøringen er noe jeg ikke ville reklamert med til Volvo. Finn på noe annet. Denne saken burde det ikke være vanskelig å få uttelling på.

Hva skal jeg si da? At jeg var ute på tur med båten, og så stoppet den ene motoren? Det er jo bare å se på blåskjella på propellen. Og nå vet jo alle her på forumet også saken... :nono:

 

Det er jo heller ikke snakk om grov rusing av motoren. Maks turtall for motoren med belastning i fart er 4050rpm, og jeg marsjer med 3600rpm. Jeg kjøper den backlash teorien, men det betyr vel faktisk i mitt tilfelle at turboen går saktere pga mindre eksoseffekt? Og den korte tiden skulle vel heller ikke slite noe i stykker på en frisk motor.

 

Men jeg kommer nok i fremtiden å koble inn propeller, det er gode fortøyninger i brygga. Selv om det i dette tilfellet kanskje ikke har noe som helst med saken å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Si det som det er :smash:

 

Noe annet ville være HELT meningsløst. Det er en SELVFØLGE at motoren skal tåle noen minutter og vel så det på høyt turtall. Hvis ikke, ville jo alle andre fabrikanter enn Volvo ta over makedet om noen uker :smash: (etter at ditt tilfelle blir kjent :wink:)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...