Frøken Fryd Startet 15.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2006 Var ute å kjørte i går kveld og så ingenting gjennom vinduene, prøvde å lukke opp sidevinduene for å få litt trekk men det hjalp lite. Har fåreløpig ikke montert varmeapparat men det er nok tid for det ganske snart. Så lurer jeg på hva folk gjør for å hindre at det dugger slik, vil dettte forsvinne ved bruk av varmer? kan det være fordel med dyser mot vinduene? I går var det jo så fint ute at jeg turen ble tilbrakt oppe på hemsen, flatt hav og varmedress gjorde turen til ren nytelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marø Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Dyser mot vinduene er utvilsomt den beste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Får se etter om det er plass til å lage noe slikt da, regner med at rørene ikke må være så veldig store... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Ta en liten dråpe Zalo (alle båteieres venn) på ruten når den er litt fuktig og gni den godt utover. Dette hjelper garantert. Duggkluter du kjøper for bilvinduer virker på samme måte. De er nemlig innsatt med et såpestoff. Lars H. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ubåtfender Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Edik vann skal hjelpe mot dugg, gni litt edikkvann på innsida av ruta og sjekk det du, gode kjerring råd er greit å ta med seg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Jeg pleier å sette et par-tre telysholdere under hvert frontvindu (på slingreduk) og synes dette er en grei måte å holde vinduene duggfrie på. Så lenge det ikke er for mye trekk, er varmen fra disse faktisk svært effektiv. Sikkert ikke ideelt i mørke, men jeg foretrekker nå helst å gå i dagslys da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Jeg har deforstervifter hengende over frontrutene. Disse blåser den varme inneluften nedover rutene. Funker greit, det. Ikke mye som skal til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Noen som har erfaring med ettermontering av dyser? Noen forslag til hvor man kan få utvalg av forskjellige varianter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 (redigert) Jeg har deforstervifter hengende over frontrutene.Jeg har også defrostervifte (med varme) rett fremfor meg, men obs!, disse finnes i varierende kvalitet. Jeg oppdaget plutselig at flammene sto opp av viften! Selve viftemotoren hadde stoppet, plasten smeltet og kom ned på selve varmeelementet på 150W og tok fyr. Dette gikk helt greit, slengte bare et vått håndlke over hele greien og slo av bryteren. Har nå kjøpt ny vifte av omtrent samme kvalitet da jeg jo alltid sitter under en meter fra viften og har full kontroll. Jeg bruker jo bare viften under gange. Men for all del, det kan jo skje igjen en gang jeg er alene og må en tur på dass mens båten går langsomt fremover på autopilot (etter å ha sjekket at det ikke er andre båter i nærheten). Noen som har erfaring med ettermontering av dyser?Jeg har hørt at noen bare har lagt en ventilasjonsslange i underkant av vinduene med flere hull rettet mot vinduene. Lars H. Redigert 15.Oktober.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Jeg har hørt at noen bare har lagt en ventilasjonsslange i underkant av vinduene med flere hull rettet mot vinduene. Lagt merke til at mange av Taxi-båtene i Kragerø har denne patenten og de gutta kjører jo året rundt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Hva med denne fra Biltema? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Jeg har hørt at noen bare har lagt en ventilasjonsslange i underkant av vinduene med flere hull rettet mot vinduene. Lars H. Hadde denne samtalen igår med en kamerat. Fikk tips fra han om å legge rør nedenfor vinduene med masse borrede hull. Koble disse mot Wallas varmeren med et spjeld eller lignende (har begge utløpene inn i kabinen). Lurer litt på å montere denne løsningen, men vet ikke helt i praksis ennå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 De aller fleste båtene i handelsflåten har jo noen form for dyser mot vinduene, noen har også varmetråder i vinduene. Ser helst at alt som monteres enten det er varme eller ekstra utstyr blir innfelt og skjult best mulig. Men må nesten se hva jeg kan skru ned for å få plass til slikt. Skulle tro det dugger mest når en har brukt for varme inne, så da kan en kansje koble seg på en dieselvarmer og hente luften derfra?! (tenker høyt)... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 En defroster koblet til motorens kjølesløyfe er absolutt å anbefale. Gratis varme fra motoren mens du kjører. På Norpart.no finner du alt du trenger. Både selve varmeren og luftdyser/slanger osv... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Hvis du ringer rundt på div bilopphuggere så bør det vel finnes varmeapparat til kombibiler som er mulig og kjøpe til en nice price . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Den enkleste teknikken er uten tvil te-lys i underkant av vinduene - disse gir varmestrøm som fjerner endel dugg. (Mange av oss husker sikkert hvordan te-lys i marsjstøvlene i militæret ga tørre støvler om morgenen). Dernest er det som flere har nevnt mye å vinne på å montere varmeveksler til motorens kjølesystem. Dette er et meget kostnadseffektivt tiltak, hvor man får mye varme i båten fra motorens oppvarming under gange som kan overføres til varm luft ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Mange gode forslag her Zalo har jeg brukt selv med godt resultat men etter at jeg kjøpte LUFTAVFUKTER fra Clas ohlson så har problemet vært borte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Mange gode forslag her Zalo har jeg brukt selv med godt resultat men etter at jeg kjøpte LUFTAVFUKTER fra Clas ohlson så har problemet vært borte. Det hjelper også å tørke av rutene med en fille fuktet med rødsprit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Et annet alternativ er en propellvifte. Virker fint den, men må av og til stå på en del før vinduet er tørt, da der ikke er varme i den, men siden den ikke trekker så mye strøm, så kan du sette den på en time før du kaster loss. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 ...... legge rør nedenfor vinduene med masse borrede hull. Koble disse mot Wallas varmeren med et spjeld Hei! I min gamle tresjark hadde jeg et lignende system som funket meget bra. På utblåsningssiden, rett under frontvinduene, benyttet jeg Biltemas 32mm PP-rør i hvit plast, med mange små hull som styrte varmluften frem- og oppover. Dette PP-rørsystem som har en del koblinger, bend og muffer til en rimelig pris. I tillegg slipper man å gjenge / lime, da alle skjøter har en hurtig-kobling. Defrosteranlegg i båt (fra innlegg # 7) - det spesielle med den var vel hvordan jeg hentet varmluften fra min Refleks-ovn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pondus 32 Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Hei! Prøv Antidugg-spray. Kjøpes på bensinstasjoner. Har brukt dette selv i flere år. Spray på, tørk med klut. Holder i timesvis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Walter_S: Ikke noe vondt om båten din, men i dette tilfellet hadde jeg heller tatt på meg lue og fjernet vinduene. Savner liksom "utslagsvasken" på babord-side. Jeg ville har foretrukket en skjult installasjon, og det er det jeg synes gjør det vanskelig. Finnes dårlig med "dyser" til dette formålet synes jeg (ala de som er i bilen på frontruten). Og enda værre er det med dyser som bygger lavt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 16.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Som Larspo er inne på er jeg også tilhenger av skjult annlegg, det være seg ledninger, rør, slanger og hva nå folk velger å legge inn i båten sin. På samme måte liker jeg ikke elektroniske apparater montert i brakett, bør felles inn er min mening. Ikke like enkelt alltid selvsagt. Jeg er veldig spent på om jeg har noe luft under interiøret jeg kan benytte, tror kansje jeg kan få det til på oppsiden av vinduene, men da er det ikke mulig å hente oppvarmet luft fra noe varmer. Helt topp med bilder fra patentene der ute! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Du får "rive" litt forsiktig og sjekke om det er klaring nok til å skvise inn noen rør. Har sett løsninger der en rett og slett lager en kanal ved å tette mellom skrog og diverse innredningsplater osv, samt slisser opp innerliner under rutene og setter i små "griller" som styrer lufta på vinduet. Første bud er i alle fall å hente lufta utenfra. Å resirkulere fuktig luft har jeg prøvd, med dårlig erfaring. Ser også at du nevner å hente varmluft fra dieselvarmer, men min mening er at denne i mange tilfeller ikke vil ha nok effekt. En skikkelig varmeveksler vil kunne gi rundt 10kW varmeeffekt som gjør vei i vellinga. Ville også sørget for å ha muligheten for å _kun_ kjøre varmluft på vinduene v.hj.a. spjeld eller i alle fall stengbare dyser. Det er greit å få full effekt der den trengs, og det er ofte ikke behov for oppvarming av selve båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 En skikkelig varmeveksler vil kunne gi rundt 10kW varmeeffekt som gjør vei i vellinga. Hvorfor må noen ha 10.000 W mens andre nøyer seg med et telys (er noe forskjell på effekten her). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.