Jump to content

tilting av drev når motor går?


isbjorn

Recommended Posts

Når jeg skulle starte motor får å kjøre frostveske gjennom sjøvannsystemet fikk jeg ikke tiltet drevet hel ned siden jeg har laget for lave bukker, tok nå sjansen på å starte den likevell(drevet stod på 13 på displayet).

Er det noen som tror det er skadelig, eller er det bare pga akslinger det heter seg at man ikke må starte motor med drevet oppe?

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke hvilken motor/drev du har men det betyr vel ikke så mye.

 

Forstår jeg deg rett så er det her snakk om å kjøre motoren uten at du kobler inn gearet? Hvis det er en Volvo motor/drev så vil vel akslingen og drevknuten gå rundt da innkoblingen sitter i drevet, men i dette tilfellet blir det jo ingen belastning på aksling/drevknuten.

 

Uansett så kan du jo kjøre et slikt drev med gearet innkoblet i såkalt beach-stilling i lavt turtall (var det maks 1500 rpm?) med ganske høy opptilting - opp mot 35-40 hvis jeg ikke husker feil.

 

Kan aldri tenke meg at det du gjorde kan være skadelig.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som VP "tall" fra trimindikator. Disse begrenser på litt forskjellige nivåer (er en bryter på baksiden av instrumentene som du velger dette på). Men mener å ha lest i manualen at -6 til 12 er vanlig område for mine drev (dvs. med full last). Så kan jeg ta de opp til 25-30 eller no i grunne områder. Over dette gjelder kun ved transport mens motor ikke går. Ditt tall på 13 tyder på at dette ikke skal være noe problem i det hele tatt. Bare ikke "rus" motoren altfor mye.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...