Jump to content

Flere hp = mer knop?


olle62

Recommended Posts

Nå har jeg ikke så veldig mye grei på snekker men for at du skal få kvalitative svar vill jeg tilføyd litt mer info:

 

Hvilken snekke har du?

Er den halvplanende?

Hvilken fart har du i dag?

Hvilken motor?

Hvilket gear?

Aksel type og diameter?

 

Jeg ville nok sjekket hva girkassen du har i dag tåler av effekt samt aksel. Når er det ikke en dramatisk effektøkning du planlegger så det burde vell gå greit.

Uansett så må du ha en større propell til din nye effekt. Dersom du ikke alt har det hadde det vell også vært på plass med flaps bak for å unngå at den bare setter seg på ræven. (graver seg ned).

 

Dersom du oppgir hvilken motor, gear og aksel diameter så er det helt sikkert noen her som vet hva disse er dimmensjonert for av effekt og moment.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg forutsetter at båten har fortrengningsskrog (ikke halvplaner under vannlinja). Da er det i hovedtrekk båtens lengde i vannlinja som bestemmer max hastighet. Jeg vil tippe at båten din begynner å grave seg ned med hekken når du passerer rundt 7-8 knop. Om du skal øke hastigheten vesentlig, må du ha lengre vannlinje, evnt mye løft bak. En del sjekter ( som det heter i Arendal ) har faststøpt flaps bak, en plate som gir ekstra løft. Er usikker på hvor mye det hjelper, men det er jo enkelt tiltak som kan prøves. Synes å huske at en kar her inne hadde en Tresfjord på 28-30 fot som han gjorde dette med, sikkert noen som husker hvem det er og kan gi deg Nicket hans, så kan du ta kontakt. Som seilbåteier synes jeg 76 HK høres rikelig ut, men det funker jo litt anderledes med sjekter enn seilbåter. Selv har jeg 25 HK på 31 fot og det er nok....

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Du får vel en grei indikasjon på hva du må gjøre med den motoren du har i dag. Regner med at du har marsjfart et stykke unna max. turtall. Din nye marsjfart vil vel bli omtrent som på toppfart i dag.

 

Dersom du ikke får særlig mer fart ved å øke fra marsjturtall til max i dag, er det vel lite å hente ved å trimme motoren. Dersom du derimot føler at båten kan nyttiggjøre seg alle hestene opp mot max turtall, har vel trimmingen noe for seg? Flaps vil kunne hjelpe med eller uten trimming, i alle fall om du har en halvplaner. Jeg tror det er viktig å få bistand til utformingen av disse fra kyndig hold, ellers kan du ende opp med en meget "kilen" båt, spesielt i medsjø.

Link to post
Share on other sites

Synes å huske at en kar her inne hadde en Tresfjord på 28-30 fot som han gjorde dette med, sikkert noen som husker hvem det er og kan gi deg Nicket hans, så kan du ta kontakt.

Hei!

Er det kanskje vår tråd om Amica du referer til. Både Amica og emilskj svarer gjerne på spørsmål dersom det er noe vi kan hjelpe med.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Jepp det var denne tråden jeg tenkte på ja. Dette må være symptomatisk for båtidioter som meg, jeg husker ikke navnet på båten eller hva tråden het eller når det var, men hva slags båt det var, det satt spikret.... :eek:

Hjalp det på toppfarten ?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hjalp det på toppfarten ?

På vår Tresfjord med 49 hk Perkins utgjør det en fartsøkning på 1,5-2 kn på toppfarten. Har imidlertid en kjenning som har gjort samme operasjon med sin båt, samtidig som han skiftet motor. Tror han satte inn en Yanmar 120 hk. Han påstår at han har hatt over 20 kn. på båten, men da ble den vanskelig å styre.

mvh

Geir

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Om det er et halvplaner skrog, noe som er mye sansynlig da din kjenning er oppimot 18knop(maks fart sikkert marsj 14?), Så kan du vet ekstra hk også øke farten din.

 

Det er dog MANGE variabler ute og går, tåler aksling ekstra hk, hva med gear, hvordan vil båten gå i sjøen. osv osv,

 

Har selv montert inn yanmar 120hk istede for 49hk, kan klare 17 knop om båten er helt trimmet og ny smurt. Min erfaring er at skroget trives best i 12-13knop som jeg stort sett marsjer på.

 

Men det er vel ikke bare bare og montere en aftercooler i din tmd, heller, Sikkert mye som må endres for at den skal yte 105hk..svarer seg kansje og selge tmd22en og skaffe seg en større motor 31 motor eller yanmar 105/120

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...