Jump to content

Båt med drev skal ligge ute i vinter. frostskader på motor


ola_dunk

Recommended Posts

Står en VP 165 hk. diesel 85 mod. + drev.

 

Jeg skal ha båten på sjøen i vinter og kommer til å bruke den av og til ...

 

Jeg er redd for frostskader på motor og lurer på om jeg må tømme eller fulle på frostveske på kjølingen/sjøvannsiden etter vær tur..

 

Finnes det kraner eller må jeg helle på frostveske etter vær tur ??????

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del har plassert et inne/ute termometer ombord med føleren i motorrommet for å følge med på dette. Og så langt har jeg ikke vært under to pluss på vinteren. Har derfor ikke hatt behov for videre konservering. Det er imidlertid viktig å dekke til luftegitrene, slik at kald vind ikke slipper til.

 

På den forrige båten rigget jeg meg til med T-stykke, ventil og slange på sjøvannsinntaket for å kunne kjøre gjennom motoren med frostvæskeblanding vinterstid. Minuset var at det gikk et par liter frostvæske for hver fisketur, så dette ble en relativt dyr løsning. Men dette er jo alternativet da, hvis det er spesielt kaldt der du ligger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ligger båten langt unna?

 

Paralellkoble noen store batteri, og ha en liten 12 v. varmekilde på intervallbryter - og rullere batteri i de verste kuldeperiodene? :confused:

 

Varmekilden kan jo bare være en slik lampe eller noe... skal jo ikke så mye til om du pakker dette godt inn...

 

Et tips fra en som ikke har helt peiling.. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Med frostveske i kjølevannet (om du har mulighet for dette) så skal det jo bli veldig kaldt, og om du har en stor og god dundyne pakket godt rundt med en lampe inni som varmer opp en time stadig vekk vil jeg tro du slipper unna - men sikker er jeg jo ikke...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den gamle Hantosnekka - som de ser på avateren min - låg ute i fleire vintrar utan problem. Eg gjorde ikkje anna enn å stengje botnkranene, slik forsikringa krev. Dessutan hadde eg frostvæske i toalettet. Og så starta eg motoren minst kvar sjette veke.

 

I vinter har eg ny båt, den har større motorrom enn snekka, og eg vert litt nervøs når eg seg korleis de bruker landstrøm og frostvakt. Båten ligg i isfri hamn. Helst går det bra!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...