Jump to content

Oljeskift KAD42 / løs fjær VP 290 drev


ter-ang

Recommended Posts

Hei.

ER ikke ofte inne pådenne siden og skriver. Leser en del, og det er mange gode tips.

Noen spm. Har skiftet olje i min VP kad 42. Suger opp oljen manuelt, men får ikke ut mer enn ca. 7 liter +-. Oljemengden er iflg boka 11 liter. ER dette godt nok

Demonterte i dag mitt VP 290 drev fra båten for forste gang. Det gikk svært greit. Men på bakken under lå det en rund tynn fjær, formet som en ring ca. 4 cm i diameter. Er det noen som har et klart svar på hvor denne hører hjemme. Så har også jeg fått erfare at eksosbelgen sprakk på sensommeren i år. Skiftet, og den nye sprakk etter et par turer. Hører en hvislelyd fra motoren rundt turboen. Kan det være noe lekkasje som gjør at det blir lite kjøling på eksosen. Er litt i villrede.

Ter.

Redigert av ter-ang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 cm fjær i diameter er relativt stort, men det sitter ikke noen fjører utvendig på drevet foruten på frigjøringsmekanismen. Men meg bekjent, så skal det ikke være så store fjører der. Største er vel 1cm i diameter og 4 cm. lang. Dersom jeg ikke husker feil, så skal det sitte 3 fjører i denne mekanismen. 2 på hver side, og en i midten.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet med å få ut all oljen fra KAD`ene er diskutert flere ganger her inne. Det er et kjent problem. Bruker du vakumpumpe er sjansen større for å få ut noe mer, men har selv hatt en 43 og slet med samme problemet. Jeg fikk vel ut en 8-9 liter på det beste. Det er også en tråd her om havari på en 42. Problematikken rundt dette med at en ikke får ut all oljen ble også drøftet i denne forbindelse.

Link to post
Share on other sites

Men på bakken under lå det en rund tynn fjær, formet som en ring ca. 4 cm i diameter. Er det noen som har et klart svar på hvor denne hører hjemme.

 

Det kan nok ikkje vere noen av fjørene på selve drevet nei for dei er mindre. Eneste eg kjem på er desse fjørene/ringene som sitter på selve eksosbelgen på innsiden eller på utsiden, men dei er vel kanskje enda større?

Link to post
Share on other sites

Det første som slår meg er at en tynn ringformet fjær med diameter på ca. 4 cm _kan_ være fjæra fra en segerring/simmerring (ikke sikker på hva som er korrekt betegnelse og hva som er dialekt...). Ikke spør meg hvor denne måtte komme fra, men hvis du står i en båthavn/marina har jeg selv opplevd å gruble over hvor en eller annen del hører til, for etter en stund å konkludere med at den kom fra en annen båt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...