Jump to content

Båtlukt i madrassene


Banner

Recommended Posts

Har fått lukt i madrassene ombord, noe som ikke er spesielt hyggelig. Lukter av alt etter en helg ombord. Har skumgummimadrasser med tøy-trekk.

Noen som vet en god måte å få fjernet lukten fra skumgummien? Selve trekket går jo i vaskemaskinen, men madrassene er det verre med.

 

Selve lukten er noe merkelig. Vet ikke helt hvor den stammer fra. Har en glassfiberbåt som er ganske så tørr innvendig. Lukten er faktisk ganske så vanskelig å få bort. Må gjerne 2 ganger i maskinen før den er helt borte

Hadde samme problem i fjor, men da var lukten borte etter en vinter på loftet. Men straks det kom litt fuktig luft i høst var den tilbake.. :(

 

Å kjøpe nytt er jo dyrt så skulle hatt noen gode tips for å sjerne lukten for godt.

Når det gjelder selve båten så vaskes den med klorin og er god som ny.

Link to post
Share on other sites

Det var en reportasje i et båtblad for noen år siden hvor løsningen var å legge skumgummimadrassen i badekaret, fyll opp med vann og dertil egnet såpe. Gå oppi og tråkke, tråkke, tråkke, etterfulgt av skylle, skylle, skylle (kombinert med tråkke!) og deretter ut i frisk luft og helst litt sol og etter en laaaaang stund så er madrassen både rene og tørr!

 

ps

Går ikke god for metoden da jeg ikke har prøvd den selv, men høres rimelig fornuftig ut?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har du jontaktetr eller hører med et skadesanerings firma kan du vel kanskje få stukket inn madrasene når de skal ozon behandle møbler eller lignende. Dette vil kanskje ta lukten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte tepperenser på mine puter! Pga vannlekkasje var det noe muggent i båten når jeg kjøpte den, og putene luktet ille selv etter vanlig vask. Leide så en tepperenser, da jeg så på teppeshampoflasken at dette skulle fjerne mugg/lukt. Kjørte over alle sider (med trekkene på) tre-fire ganger, deretter et par ganger med rent vann. Dette var svært vellykket, kjenner ikke engang antydning til lukt nå etterpå! Anbefales!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Denne dreper lukt: Biltemas36-682 luktfjerner.

Luktfjerner

Parfymert. For bruk i bil, båt, bobil, leilighet, garasje, verksted m.m. Biologisk nedbrytbar. Absorberer lukt fra røyking, husdyr, matlaging, malingsarbeid, mugg, fuktige tepper, rengjøringsmiddel, kjøkkenavfall, baderom, forråtnelse, bensin m.m. Varer opptil 3 måneder.

 

36-682_l.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vasket putene i Amica etter "druetråkkmetoden" i fjor sommer. Tok av trekkene og vasket en og en pute i badekaret med Sun vaskemiddel for oppvaskmaskin og litt klorin i vannet. La putene i karet på kvelden og lot dem ligge over natten, så tråkket jeg så lenge jeg orket, før jeg startet skyllingen, også den etter tråkkemetoden. Putene fikk tørke ute når det ikke regnet, og inne på varmegulv når det var for vått ute. Det tok uendelig lang tid, så til slutt laget jeg et slags stativ over vedovnen, som jeg la putene på og fyrte på spreng til jeg fikk tørket alle putene. Hele jobben tok meg ca. 3 uker, men jeg synes det ble bra, mugglukta forsvant.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Båtlukt kommer av lukt og fukt.

Olje, diesel ol. gir fra seg lukt som setter seg i båten. (så å gå på med vask av madrassene etter du har gjort som beskrevet under.)

Gå på kilden til problemet. Hvis motor svetter olje som en gammel gris har du ett broblem.

 

Olje, diesel og kjølesystem alt må gås over på leit etter lekkasjer.

Denn viktigste årsaken er allikevel FUKT.

Fuktighet forsterker luktproblemet. Er ikke båten isolert blir det kondens.

Ha god ventilasjon i båten. Få båter er så tørre at det ikke setter seg lukt i dem.

 

Ps. Tørr hund lukter. Våt hund stinker som f.... Det samme for båt.

Link to post
Share on other sites

Dessuten finnes det å få tak i spesielle luktfjerningsmidler.

Disse brukes bl.a. på sjukehjem for å fjerne urinlukt fra madrasser.

 

Og det funker! Har selv brukt det med hell for å fjerne lukta fra kattepiss på baksida av sofaen.

Chemsearch på Haugenstua i Oslo har mye bra kjemikalier :wink:

 

...forresten,- den katta døde IKKE av alderdom!

a'mor

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke prøve tepperenseren da? Raskt og greit, suger opp mesteparten av vannet etter seg, og null lukt etterpå! Jeg brukte Hagerty's teppeshampo, som i følge dem selv har tilsetninger for å desinfisere og fjerne lukt av mugg etc. Og det virker faktisk utrolig bra!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Dessuten finnes det å få tak i spesielle luktfjerningsmidler.

Disse brukes bl.a. på sjukehjem for å fjerne urinlukt fra madrasser.

 

Og det funker! Har selv brukt det med hell for å fjerne lukta fra kattepiss på baksida av sofaen.

Chemsearch på Haugenstua i Oslo har mye bra kjemikalier :wink:

 

...forresten,- den katta døde IKKE av alderdom!

a'mor

 

stakkars pus...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Airponge Norge har middelet som fjerner lukt.Det brukes av skadebegrensningsfimaer etter branner,kloakkstopper o.l.

Det virker helt sikkert på kattepiss også.

Takk for tipset Tom Rør

Firmaet heter Air Sponge Norge

http://airsponge.no/

 

Har akkurat bestiltt litt fra dem nå. .

Er en lukt, spesielt i aktecabinene jeg sliter med å bli kvitt. Tror nok på kondens og fukt bak teak panelet er årsaken. Er umulig å komme til om ikke hele innredningen rives.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Sakset fra airsponge:

 

Hvordan blir du kvitt vond lukt?
Det er fire måter å bli kvitt vond lukt på. Du kan:

  • Dempe den med en sterkere lukt
  • Bruke et middel som gjør deg mindre i stand til å kjenne vond lukt.
  • Absorbere og nøytralisere luktpartiklene.
  • Fjerne luktkilden.

 

Stusser litt på nr 2 her, en god løsning men den holder jo bare over natten! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er Biltemas luktfjerner og Airsponge samme sak?

Det synes jeg også. Så spurte en kamerat hos Felleskjøpet om jeg kunne få åpne og lukte på en av Airspongene han hadde liggende i butikken. Innholdet både så og luktet såpass likt som Biltema sin variant at i alle fall jeg ikke kunne se og lukte forskjell. Føltes også lik i konsistensen (prøvde trykke forsiktig med fingen nedi massen). Bruker Biltemas sin selv og er fornøyd med den. Ja, den lukter gjerne noe sterkt de 2-3 første dagene, men så avtar lukta. Til 20-30% av prisen av Airsponge synes jeg Biltemas luktfjerner er et kupp.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...