abbor Startet 17.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2006 Jeg har netopp installert en Bosvik hydraulisk styring for påhengsmotor. Har trøblet mye med lufting av systemet. Har også en Simrad AP14H autopilot innkoblet i styresystemet. Det skal være 4,6 omdreininger fra side til side når styringen er luftet. Den ene retningen gikk dette greit, den andre retningen har jeg brukt mye tid til å få til. Har følt at antall omdreininger har variert hele tiden. Har nå funnet ut at hvis jeg dreier rattet fort får jeg ca 5 omdreininger, ved sakte dreing får jeg helt opp til 8 omdreininger. Retningen der jeg har korrekt antall omdreininger er styringen kontant når jeg kommer til endestopp andre retningen er den fjærende. Føler meg rimelig sikker på at jeg har fått ut lufta, har brukt mer enn 10l med hydraulikkolje. Min teori er at dette må være en lekkasje på en av ventilene i styrepumpa. Noen som har erfaring med hydrauliske styringer som kan kommentere dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Hvordan er piloten koblet til styringen? 10L med olje var ikke småtteri... Hvordan har du klart det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Pumpa til piloten er koblet til styringen med 30cm slange og T-kobling ca 1m fra styresylinderen. Fikk beskjed fra forhandler om å kjøre igjennom mer olje da jeg klaget min nød over problemene. Bruker olje fra Felleskjøpet så kostanden er ikke så stor, 259kr for 10l. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Det skal to slanger mellom pumpene og sylinder via t-stykke som du sier. I tillegg skal det være en slange mellom de to pumpene. Når du lufter sylinderen kan du henge på en liten slange i lufteskruene og legge de ned i oljebeholderen din. Da er du sikker på at det ikke suges luft inn igjen i beholderen, vri den til begge sider både med rattet og med piloten mange ganger, gjenta så med den andre luftenippelen på sylinderen. Hvordan står pumpene i forhold til sylinderen da? (høyde) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Har også en slik overløpsslange mellom rattpumpa og autopilotpumpa som du beskriver. Rattpumpa er høyest slangene går derfra til autopilotpumpa som er monert lavere enn styrepumpa men høyere enn styresylinder. Monteringen er utført etter anvisning av forhandler som har samme styring på sin båt (lignende båt) Slangene mellom styrepumpe og autopilotpumpe er ført langs bunnen av båten. Har lagt autopilotpumpa på bunnen under luftingen. Skroggjennomføringen for slangene til styresylinder blir da det høyeste punktet bortsett fra rattpumpa. Det ser ut til at den mest effektive luftingen er å først kjøre autopiloten i automodus og styre til en retning med piloten og samtidig motsatt retning med rattet. (fant denne metoden på raymarine sine sider) Deretter kjører jeg rattet fram og tilbake mange 10 talls ganger. Vanlig lufting på styresylinder gjør ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Ja kjører du de hver sin retning får du luftet slangene mellom pumpene, viktig å etterfylle samtidig hvis ekspansjonstanken i rattpumpen fylles av luft, hvis ikke presses luften innigjen i slangene. Er det tilbakeslagsventiler på pumpene? Det er også mulig du bruker feil olje uten ay jeg er ekspert på det området (bruker selv sleipner sin olje) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peso Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 sjekk styresylinder og rattpumpe for oljelekkasje, boltpakningene til bosvik er litt ømfintlige for hard tiltrekking. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Har en beholder på 1,5l koblet til rattpumpa med gjennomsiktig slange for olje til lufting. I denne slangen så jeg i starten mange luftbobler når jeg kjørte pilot og dreide rattet motsatt og når jeg dreide rattet fra side til side, nå kommer det ikke flere bobler. Bosvik anbefaler Statoil HVXA 32. Jeg har brukt Felleskjøpet sin olje med viskositet på 32, denne er levert av Statoil og tilfredstiller de samme standardene, sannsynligvis samme olje. Ja, det er tilbakeslagsventiler i rattpumpa. Det at jeg får ulikt antall omdreininger avhengig av dreiehastighet på rattet indikerer for meg at dette ikke er et luftproblem. Luft komprimeres likt uavhengig av kompresjonshastighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Har sjekket alle koblinger, har ingen oljelekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Det at jeg får ulikt antall omdreininger avhengig av dreiehastighet på rattet indikerer for meg at dette ikke er et luftproblem. Luft komprimeres likt uavhengig av kompresjonshastighet. Det virker for meg at det lekker på en eller annen måte mellom slangene, og da er det jo bare tre plasser det kan skje. Hvis du ikke må etterfylle med olje og ser lekkasjer må det jo være en av pumpene eller sylinderen som gir etter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Enig i det, har nok en lekkasje mellom ene styrekretsen og overløpsystemet, dette utelukker i såfall styresylinderen. Sitter tilbake med de 2 pumpene. Har heldigvis kjøpt både styring og pilot hos samme firma. Når jeg kjører pilotpumpa samtidig som som jeg ratter motsatt er det en "mykere" lyd i pilotpumpa den ene retningen, akkurat som om den jobber mot noe som gir etter. Pilotpumpa bruker like lang tid fra ende til ende på styresylinderen begge veger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 (redigert) Hvordan er det når du snur rattet til endestapp da, er det fortsatt mulig å snu på det? Redigert 17.Oktober.2006 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Forstår ikke helt spørsmålet. Jeg har ikke ror har utenbordsmotor. Allt virker helt normalt både pilot og styring bortsett fra at jeg har for mange (varierende antall) omdreininger den ene retningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Endret fra ror til ratt Bare lurte på om du kunne dreie rattet etter at du nådde enden... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Det føles litt mykt når jeg når enden, men det kan ikke dreies videre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Da tror jeg ikke du har noe feil på systemet, er vel heller det at pumpen er mindre effektiv når rattet går sent... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 (redigert) Den andre retningen fungerer det jo greit. I tilegg beveger hele båten seg (står på henger) når motoren når endestopp den ene retningen, mens motoren bare stopper mykt opp den andre retningen. I følge dokumentasjon fra Bosvik skal det være 4,6 omdreininger fra ende til ende. Tror jeg har en lekkasje i pumpeventilen den ene retningen i rattpumpa. Hadde det vært lekkasje i pilotpumpa burde jeg kunne fortsatt å dreie rattet etter endestopp. Kommer til å ringe Bosvik i morgen. Redigert 17.Oktober.2006 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 (står på henger) Kommer til å ringe Bosvik i morgen. Ja det er nok bare å parkere hengeren utenfor forhandleren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 18.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Har funnet ut at ved å dreie rattet til stopp, så litt tilbake og så fortsette den orginale retningen kan jeg ved å dreie sakte dreie rattet flere omdreininger. Har snakket med Bosvik og forhandler, ny rattpumpe er allerede på veg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Høres bra ut dette, godt at forhandler rydder opp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Det føles litt mykt når jeg når enden, men det kan ikke dreies videre. Låner denne litt jeg , da jeg må spørre litt igjen . Hva vis du kan dreie rattet videre etter at du har nådd enden ? Oppe på FB kan jeg når jeg tar i kjenne rattet går hakkete videre , nede når jeg tar i kan jeg kjenne rattet siger såvidt videre . Har ikke fått luftet ferdig annlegget enda , men syntes det må være toppen av uflax vis begge rattpumpene mine er ødelagte ? Skal jeg bare få lufta ferdig å se hvordan det blir , eller er det bare å gi opp her ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 18.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Du har nok fortsatt luft i systemet. Har du autopilot? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Du har nok fortsatt luft i systemet. Har du autopilot? Ja har autopilot Håper på luft da . Finner vel ut av det når det blir noe bedre vær til å holde på oppe på FB , og et par ti og hjelpe til . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Loma Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Enig med Abbor. For å få ut lufta må du lufte på sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Kundeservicen til Bosvik er meget bra, da jeg ringte fikk jeg snakke med han som monterer rattpumpene. Vi ble enige om at det måtte være en intern lekkasje i min pumpe selv om han ikke hadde sett et lignende problem før. Dagen etter ringte forhandleren og ga beskjed om at ny pumpe hadde ankommet. Etter montasje og noen timer lufting fungerer nå både styring og autopilot perfekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.