Jump to content

Problemer med hydraulisk styring


abbor

Recommended Posts

Jeg har netopp installert en Bosvik hydraulisk styring for påhengsmotor. Har trøblet mye med lufting av systemet. Har også en Simrad AP14H autopilot innkoblet i styresystemet.

 

Det skal være 4,6 omdreininger fra side til side når styringen er luftet. Den ene retningen gikk dette greit, den andre retningen har jeg brukt mye tid til å få til. Har følt at antall omdreininger har variert hele tiden. Har nå funnet ut at hvis jeg dreier rattet fort får jeg ca 5 omdreininger, ved sakte dreing får jeg helt opp til 8 omdreininger. Retningen der jeg har korrekt antall omdreininger er styringen kontant når jeg kommer til endestopp andre retningen er den fjærende. Føler meg rimelig sikker på at jeg har fått ut lufta, har brukt mer enn 10l med hydraulikkolje.

 

Min teori er at dette må være en lekkasje på en av ventilene i styrepumpa. Noen som har erfaring med hydrauliske styringer som kan kommentere dette?

Link to post
Share on other sites

Det skal to slanger mellom pumpene og sylinder via t-stykke som du sier. I tillegg skal det være en slange mellom de to pumpene.

Når du lufter sylinderen kan du henge på en liten slange i lufteskruene og legge de ned i oljebeholderen din. Da er du sikker på at det ikke suges luft inn igjen i beholderen, vri den til begge sider både med rattet og med piloten mange ganger, gjenta så med den andre luftenippelen på sylinderen.

 

Hvordan står pumpene i forhold til sylinderen da? (høyde)

Link to post
Share on other sites

Har også en slik overløpsslange mellom rattpumpa og autopilotpumpa som du beskriver.

 

Rattpumpa er høyest slangene går derfra til autopilotpumpa som er monert lavere enn styrepumpa men høyere enn styresylinder. Monteringen er utført etter anvisning av forhandler som har samme styring på sin båt (lignende båt)

 

Slangene mellom styrepumpe og autopilotpumpe er ført langs bunnen av båten. Har lagt autopilotpumpa på bunnen under luftingen. Skroggjennomføringen for slangene til styresylinder blir da det høyeste punktet bortsett fra rattpumpa.

 

Det ser ut til at den mest effektive luftingen er å først kjøre autopiloten i automodus og styre til en retning med piloten og samtidig motsatt retning med rattet. (fant denne metoden på raymarine sine sider) Deretter kjører jeg rattet fram og tilbake mange 10 talls ganger.

 

Vanlig lufting på styresylinder gjør ingen forskjell.

Link to post
Share on other sites

Ja kjører du de hver sin retning får du luftet slangene mellom pumpene, viktig å etterfylle samtidig hvis ekspansjonstanken i rattpumpen fylles av luft, hvis ikke presses luften innigjen i slangene.

 

Er det tilbakeslagsventiler på pumpene?

 

Det er også mulig du bruker feil olje uten ay jeg er ekspert på det området (bruker selv sleipner sin olje)

Link to post
Share on other sites

Har en beholder på 1,5l koblet til rattpumpa med gjennomsiktig slange for olje til lufting. I denne slangen så jeg i starten mange luftbobler når jeg kjørte pilot og dreide rattet motsatt og når jeg dreide rattet fra side til side, nå kommer det ikke flere bobler.

 

 

Bosvik anbefaler Statoil HVXA 32. Jeg har brukt Felleskjøpet sin olje med viskositet på 32, denne er levert av Statoil og tilfredstiller de samme standardene, sannsynligvis samme olje.

 

Ja, det er tilbakeslagsventiler i rattpumpa.

 

 

Det at jeg får ulikt antall omdreininger avhengig av dreiehastighet på rattet indikerer for meg at dette ikke er et luftproblem. Luft komprimeres likt uavhengig av kompresjonshastighet.

Link to post
Share on other sites

Det at jeg får ulikt antall omdreininger avhengig av dreiehastighet på rattet indikerer for meg at dette ikke er et luftproblem. Luft komprimeres likt uavhengig av kompresjonshastighet.

Det virker for meg at det lekker på en eller annen måte mellom slangene, og da er det jo bare tre plasser det kan skje. Hvis du ikke må etterfylle med olje og ser lekkasjer må det jo være en av pumpene eller sylinderen som gir etter...

Link to post
Share on other sites

Enig i det, har nok en lekkasje mellom ene styrekretsen og overløpsystemet, dette utelukker i såfall styresylinderen. Sitter tilbake med de 2 pumpene. Har heldigvis kjøpt både styring og pilot hos samme firma.

 

 

Når jeg kjører pilotpumpa samtidig som som jeg ratter motsatt er det en "mykere" lyd i pilotpumpa den ene retningen, akkurat som om den jobber mot noe som gir etter.

 

 

Pilotpumpa bruker like lang tid fra ende til ende på styresylinderen begge veger.

Link to post
Share on other sites

Den andre retningen fungerer det jo greit. I tilegg beveger hele båten seg (står på henger) når motoren når endestopp den ene retningen, mens motoren bare stopper mykt opp den andre retningen. I følge dokumentasjon fra Bosvik skal det være 4,6 omdreininger fra ende til ende.

 

Tror jeg har en lekkasje i pumpeventilen den ene retningen i rattpumpa. Hadde det vært lekkasje i pilotpumpa burde jeg kunne fortsatt å dreie rattet etter endestopp.

 

Kommer til å ringe Bosvik i morgen.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det føles litt mykt når jeg når enden, men det kan ikke dreies videre.

Låner denne litt jeg , da jeg må spørre litt igjen .

Hva vis du kan dreie rattet videre etter at du har nådd enden ? Oppe på FB kan jeg når jeg tar i kjenne rattet går hakkete videre , nede når jeg tar i kan jeg kjenne rattet siger såvidt videre . Har ikke fått luftet ferdig annlegget enda , men syntes det må være toppen av uflax vis begge rattpumpene mine er ødelagte ? Skal jeg bare få lufta ferdig å se hvordan det blir , eller er det bare å gi opp her ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Du har nok fortsatt luft i systemet.

Har du autopilot?

Ja har autopilot

Håper på luft da . Finner vel ut av det når det blir noe bedre vær til å holde på oppe på FB , og et par ti og hjelpe til .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kundeservicen til Bosvik er meget bra, da jeg ringte fikk jeg snakke med han som monterer rattpumpene. Vi ble enige om at det måtte være en intern lekkasje i min pumpe selv om han ikke hadde sett et lignende problem før. Dagen etter ringte forhandleren og ga beskjed om at ny pumpe hadde ankommet. Etter montasje og noen timer lufting fungerer nå både styring og autopilot perfekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...