Jump to content

Dieselaksjonen: For snevert tema?


antiol

Recommended Posts

Det er bra å gripe sjansen ved å skille ut store emner i egne forum. Men i lys av den debatten som er gått på båtplassen det siste døgnet spør jeg om ikke dette er et for snevert utgangspunkt.

 

I denne tråden har jeg forsøkt å sette debatten om dieselavgift i et litt større perspektiv. Jeg anbefaler alle om å ta en titt på alle argumenter som er kommet i den tråden.

 

Der drøftes det litt utover spørsmålet ja eller nei til dieselavgift. Det tror jeg vi båtfolk har godt av.

 

Andreas

Link to post
Share on other sites

antiol:

 

Meningen med dette forumet fra baatplassen's side var å bistå KNBF, som gjerne ville ha et eget debattforum i forbindelse med www.dieselaksjonen.no

 

Den raskeste, billigste (gratis) og enkleste måten for dieselaksjonen.no å få til dette på var å få et eget underforum her på baatplassen

 

Velger man å klikke på knappen debattforum når man er inne på dieselaksjonen.no kommer man direkte til dette forumet. Dette forumet krever ikke registrering på baatplassen for å poste - posting kan skje helt anonymt

 

Vi håper at flere enn baatplassens medlemmer vil benytte dette forumet.

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg så. Det var også derfor jeg tenkte jeg kunne gjøre disse velkomne gjestene fra dieselaksjonen.no oppmerksom på at det hadde gått en debatt om dette på åpent forum. Det er en debatt jeg er opptatt av å synliggjøre.

 

Forøvrig: Som sagt suverent at baatplassen stiller med eget forum.

 

Jeg vil også legge til at det er suverent at baatplassen stiller seg til disposisjon for aksjonen (sopm jeg selv altså har valgt ikke å støtte.)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder baatplassens forhold til aksjonen så skrev jeg om dette her.

 

Det er selvsagt helt ok at man legger inn relevante linker, det være seg til diskusjon på BP, andre forum eller andre websider.

 

Men det er ønskelig at diskusjonene omkring den foreslåtte dieselavgiften flyttes fra Åpent forum og over hit. Da får vi samlet alt på ett sted og det blir enklere å holde oversikt.

Link to post
Share on other sites

. . . . .å sette debatten om dieselavgift i et litt større perspektiv. Jeg anbefaler alle om å ta en titt på alle argumenter som er kommet i den tråden.

 

Der drøftes det litt utover spørsmålet ja eller nei til dieselavgift. Det tror jeg vi båtfolk har godt av.

Andreas

 

Oljevirksomheten i nordsjøen sendte i 2004 ut 12.456.000.000 kg CO2 i atmosfæren Kilde: SSB statistikkbanken). Det er kun rigger og standby/supply anchorhandling etc som er med i dette utslippet. Gjett hvor stort utslippet blir hvis vi tar med resten av inneriks handelsflåte.

 

Dette setter kanskje dieselavgiften i et annet perspektiv. Om så alle småbåter ble satt permanent på land vill det ikke gi noen målbar effekt. Derfor støtter jeg dieselavgift aksjonen fullt ut.

 

Avgiften er rett og slett en ny skatt. Er det noen som tror at alle de milliarder som er tatt inn i CO2 aavgift de siste årene har gått til å minske utslippet? I så fall kan jeg anbefale disse Finland som vinterferie sted, der kan de legge frem ønskene sine for julenissen (han bor der).

 

Jeg blir ganske lei av velmenende mennesker som lar seg lure til å støtte alt som slenges frem for å skaffe penger. Sjekk fakta, spør om dokumentasjon. Selv boikotter jeg resirkulering av papir da det er en dokumentert miljøskadelig handling som opprettholdes av politiske grunner kun for at 'vanlige' mennesker skal få en følelse av at de bidrar med 'noe'

 

:flag:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Bilindustrien i USA er nå blitt saksøkt i flere stater fordi bilene forurenser. Bilindustrien har halv spøkefullt sagt at de vurderer å saksøke folket fordi de slipper ut mer CO enn bilene gjennom "naturlige gassutslipp i begge ender"

 

Men ett sted må man begynne når det gjelder miljøutslipp. Logikken min tilsier at man begynner med der innsatsen har størst effekt først, og deretter tar gruppe for gruppe etterhvert i prioritert rekkefølge. Jeg opplever vel at miljøargumentet når det gjelder fritidsbåter er et skinnargument. Det finnes andre hensyn som egentlig motiverer dette, som ekstra skatt på luksusforbruk og kanskje mest av alt - muligheten til å skattlegge. Således må den regjeringen vi har i dag være rene lykken for avgiftsavdelingen i finansdepartementet. Nå kan de realisere mange av de gode forslagene de har hatt i skuffen i mange år.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...