Jump to content

Dieselaksjonen: Forslaget i Statsbudsjettet


Skipper Worse

Recommended Posts

Her er teksten i forslaget;skamløst klippet og limt inn:

 

3.5.8 Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn og fritidsbåt (dieselavgift) (kap. 5536 post 77)

Særavgiften på diesel avløste kilometeravgiften i 1993 og har til hensikt å stille brukeren overfor de veibruks-, ulykkes- og miljøkostnadene som bruk av bil medfører. Særavgiften innbetales av innenlandske produsenter og importører og ilegges pr. liter omsatt diesel.

 

Fra 2005 ble det innført et avgiftsincentiv for svovelfritt drivstoff. Dette er drivstoff med maksimalt svovelinnhold på 10 ppm (0,001 pst.). Avgiften er i 2006 på 2,97 kroner pr. liter for svovelfri diesel (under 10 ppm svovel) og 3,02 kroner pr. liter for lavsvovlet diesel (under 50 ppm svovel). Ifølge Norsk Petroleumsinstitutt førte avgiftsdifferensieringen til en fullstendig overgang til svovelfri diesel i løpet av første kvartal 2005. Det foreslås å prisjustere avgiften for 2007.

 

Bruk av fritidsbåter påfører samfunnet kostnader i form av ulykker, støy og miljøskadelige utslipp. Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje. Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenlikning ilagt bensinavgift. Avgiftsforskjellen mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter er i 2006 på 3,68 kroner pr. liter drivstoff. For å utjevne avgiftsforskjellene mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter, foreslås det å utvide grunnlaget for dieselavgiften til også å omfatte fritidsbåter. Forslaget vil gi et merproveny på om lag 22 mill. kroner påløpt og 20 mill. kroner bokført. Forslaget forutsetter endring av avgiftsvedtakets navn, samt endringer i avgiftsvedtaket § 1 første ledd første punktum, § 3 og § 4. Forslaget forutsetter også en endring av vedtaket om grunnavgift på fyringsolje, slik at det framgår at fritidsbåter i likhet med motorvogner er unntatt fra grunnavgift når det betales dieselavgift. Det vises til forslag til vedtak § 2 bokstav b. Det foreslås også at eier og bruker av fritidsbåter blir solidarisk ansvarlige ved utrettmessig bruk av merket mineralolje til fritidsbåter. Det tilsvarende gjelder i dag for registrert eier og bruker av motorvogn. Det vises til forslag til endring av lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter § 4 annet ledd nytt annet punktum, jf. Ot.prp. nr. 1 (2006-2007) Skatte- og avgiftsopplegget 2006 - lovendringer.

 

Fritak for dieselavgift gjennomføres i utgangspunktet ved bruk av merket olje, jf. Stortingets avgiftsvedtak § 3. Det er ønskelig å redusere antall brukere av merket olje. For NATO er det åpnet for at eksisterende fritak i stedet kan skje ved refusjon. Dette foreslås klargjort i avgiftsvedtaket § 4 første ledd ny bokstav d.

 

Figur 3.13 viser en stabil vekst i omsetningen av diesel fram til midten av 1980-årene. Denne veksten ble kun avbrutt av et kortvarig fall i omsetningen etter av oljeprisjokket i 1973. Etter en sterk vekst på midten av 1980-årene falt omsetningen noe fram mot 1990. Fra 1990 har omsetningen av diesel vært i sterk vekst, og i 2004 ble det for første gang omsatt mer diesel enn bensin. Omsetningen av diesel var i 2005 om lag 90 pst. høyere enn i 1990, og omsetningen økte med 7 pst. fra 2004 til 2005.

 

Den sterke overgangen fra bensin til diesel antas i stor grad å være forårsaket av en betydelig økning i bestanden av dieseldrevne biler, jf. omtale under avsnitt 3.5.3 og figur 3.8. Det er grunn til å tro at denne utviklingen blant annet skyldes avgiftsforskjellene mellom bensin og diesel. Differansen, som i 2006 er 1,13 kroner pr. liter for drivstoffavgiftene og 0,26 kroner pr. liter for CO2-avgiften, kan ikke begrunnes ut fra ulikheter i de eksterne kostnadene som bruken av drivstoff medfører. For å motvirke avgiftstilpasninger som er miljømessige uheldige, og som svekker statens inntekter, bør denne forskjellen utjevnes over tid.

 

I dag omsettes om lag 9 pst. av all lavavgiftsbelagt diesel fra bensinstasjoner. Departementet har mottatt en anmodning fra lastebilnæringen om å vurdere tiltak for å begrense tilgjengeligheten av merket diesel. Næringen hevder at den enkle tilgangen fører til urettmessig bruk av lavavgiftsbelagt diesel i veitransport. Departementet har, utover påstanden fra lastebilnæringen, ingen klare indikasjoner på at urettmessig bruk av merket diesel er omfattende, men vil i samråd med næringen søke å framskaffe nærmere dokumentasjon om dette. Departementet vil i lys av dette også vurdere alternative tiltak som kan redusere omsetningen av lavavgiftsbelagt diesel fra bensinstasjoner.

 

Figur 3.14 viser at realprisen på diesel økte moderat gjennom siste halvdel av 1990-årene før prisveksten tiltok i 1999 og 2000. Avgiftsreduksjonene i 2001 bidro til at prisene falt tilbake til nivået fra midten av 1990-årene. Fra 2004 har dieselprisen igjen begynt å øke. Realprisen på diesel var i juli 2006 1,2 pst. over den tidligere pristoppen fra september 2000.

 

Dieselavgiften ble økt flere ganger i midten av 1990-årene før den ble redusert i 2001. Siden 2002 har særavgiftene på diesel vært reelt uendret. Siden 2002 har særavgiftene på diesel vært reelt uendret.

 

Som man kan utlede allerede av første avsnitt, er det altså en veiavgift vi nå muligens skal få æren av å betale. Alt prat om noe annet kan man avstå fra.

 

At ikke ngang veiavgiftene går til vei, er en annen sak ... :rolleyes: ... jeg leste forleden at Statens bidrag til Bybanen i Bergen i 2007 skal være på skarve 22 mill. og resten blir bompenger. 22mill....? Høres det kjent ut? Vi skal tydeligvis betale for Bybanen!! :lol: Det er det frekkeste ... :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Som man kan utlede allerede av første avsnitt, er det altså en veiavgift vi nå muligens skal få æren av å betale. Alt prat om noe annet kan man avstå fra.

:confused:

 

jeg leser

Avgift på mineralolje ... (dieselavgift)...Særavgiften på diesel ... veibruks-, ulykkes- og miljø..

 

Kunne det ikke være en mineraloljeavgift eller en dieselavgift eller en ulykkesavgift eller en miljøavgift også - ut fra teksten i første avsnitt?

Link to post
Share on other sites

Det står i andre avsnittet noe om støy og ulykker.... og at dette koster samfunnet noe... men i all rettferdighetensnavn så bør vi med små motorer som ikke støyer eller har båter som ikke kan gå fort slippe unna denne avgiften...

 

Ikke støyer vi på sjøen, ei hellet skaper vi ulykker som påfører staten kostnader... Dette burde jo være et særdeles godt argument mot avgiften..... det aller værste er at den faktisk holder vann.... minst like godt som andre argumenter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som jeg oppfatter det så står det i første avsnitt om en særavgit som ble innført i 1993, en avgift som avløste kilometeravgiften.........

 

Jeg klarer bare ikke å se ,det være seg i første eller noen andre avsnitt, at denne nye avgiften er noen veiavgft?

 

Hva disse 22 mill skal brukes til konkret vet ikke jeg, men kanskje det er de pengene staten forhåpentligvis skyter inn som "statlig ordning for regionale møteplasser" i forbindelse med realisering av Oslofjorden Trebåtsamling i Vollen i Asker? Jeg håper i hvertfall det, men først må Asker kommune si ja til å putte inn 15mill, så fylket med 15 mill og så forhåpentligvis staten med resten av kapitalbehovet!

 

Jeg håper, tror og krysser fingrene for at det vil bli realisert!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kunne det ikke være en ...............
Det interessante i innledningen er dette:
Særavgiften på diesel avløste kilometeravgiften i 1993 og har til hensikt å stille brukeren overfor de veibruks-, ulykkes- og miljøkostnadene som bruk av bil medfører..

 

Altså er det veiavgift som innkreves.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Altså er det veiavgift som innkreves.

Da er det vel bare å ringe veimeldingstjenesten for å sjekke eventuelle ujenheter under kjølen da før man legger ut på langtur :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flott. Da har vi slått fast en gang for alle at det er en VEIAVGIFT man snakker om og at denne VEIAVGIFTEN nå skal innføres på havet. Dette er altså myndighetenes ord, ikke mine.

 

Miljøavgiften betales jo allerede. Den har navnet CO2-avgift.

 

Nå er ikke myndighetene dumme. Derfor er det innbakt et forslag om å omdøpe veiavgiften:

For å utjevne avgiftsforskjellene mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter, foreslås det å utvide grunnlaget for dieselavgiften til også å omfatte fritidsbåter. Forslaget vil gi et merproveny på om lag 22 mill. kroner påløpt og 20 mill. kroner bokført. Forslaget forutsetter endring av avgiftsvedtakets navn, samt endringer i avgiftsvedtaket § 1 første ledd første punktum, § 3 og § 4.

 

Siden man nå altså innfører veiavgift på sjøen, skjønner jo alle at det slett ikke kan hete veiavgift lenger, men trenger et nytt navn. Hva det nye navnet blir, vet vi foreløpig ikke, men det er nærliggende å tro at det nye navnet rett og slett blir hetende drivstoffavgift.

 

Det går fint, fordi de andre avgiftene på drivstoffet allerede har konkrete navn som CO2-avgift, moms og grunnavgift.

 

Med drivstoff fritatt for drivstoffavgift, menes heretter drivstoff som bare har CO2-avgift, grunnavgift og moms, heretter kalt avgiftsfritt drivstoff. Man kan fyre med det, bruke det i landbruk og kollektivtransport m.m, men man kan ikke bruke det på bil eller båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...