Jump to content

Snekke på fjorden om vinteren....


tomhar

Recommended Posts

Den nyrestaurerte Fram 21 snekka med 64 modell FM motor har vært på vannet i år, og hvilken sommer! Takk til mange på forumet her som gjorde dette mulig gjennom gode råd når tre venner skulle få igang snekka etter 7 år på land. Men nå vil den ikke opp på land selv om vi skriver slutten av oktober. Begynner å bli skrint med båter i båthavna så de ellers så kresne måkene nå må skite på snekka i mangel av Princesser og Gibseas i høy prisklasse :lol:

 

Men hva om tempen fryser under null?

Tåler motoren og båten det? Er jo en plastsnekke som er saltvannskjølt dette.

Kan den ligge på vannet hele året, i såfall hva må passes på?

 

Noen som vet råd? Det er ikke noen varmekilder i den snekka.

 

Men får vel bestille en lastebil til opptak etterhvert jeg også.

 

Har mulighet til boblehavn men det er vel best kun for store skuter.

 

Noen synspunkter?

 

Tom

 

Mobbilde(26).jpg

Link to post
Share on other sites

Boblehavn er ikke bare for store skuter, her er snekka Fia som jeg kjøpte i desparasjon (lang historie) den lå ute forrige vinter da det var så mye snø.

Saltvannskjølt den også, men det gikk fint ifølge ny eier. Ikke noe som sprakk, og jeg hadde heller ikke is i kjølsvinet. Brukte kun en frostvakt på 250w.

 

Jeg har forøvrig helårsplass, er for lat til og rote med opplag og kan bruke båt hele året hvis ikke isen er til hinder.

 

fiavinter.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå skriver du jo ikke hvor i landet du holder til. men med mindre det er is på sjøen i lengre tid så bør du absolutt vurdere å ha den liggende på sjøen. Det kommer mange flotte vinterdager hvor båtliv så absolutt kan nytes. Ta på varmekjeledress og noe varmt i thermosen en stille vinterdag. Anbefales

 

Men om det er 4 måneder med konstant is på fjorden blir jo vurderingen noe annet :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...