Jump to content

Dieselaksjonen: Sosialkommunistmens rasering av Kystkulturen


Kaptein Til Sjøs

Recommended Posts

Sosialkommunistmens rasering av Kystkulturen

 

Jeg kjøpte helt ny halvplanede Vestlandsbåt med 222 hk Yanmar 11 sept 2001.

Jeg solgte den i fjor sommer, da jeg var i spekulasjoner om jeg skulle skifte båt eller kjøpe hytte. Nåvel, nok om det. Jeg tør påstå at jeg brukte båten over det som er gjennomsnitt for folk flest. på 3,5 år så hadde båten gått over 1000 timer. Mange flotte turer har jeg hatt på Vestlandet, blant annet med flere turer mellom Bergen og Molde. Det første året jeg hadde båten så kostet det meg litt over 1000 lappen i diesel en vei, men siste tur i 2005 kostet 2400 kroner! Og med foreslåtte Sosialkommunistiske prisene på over 11 kroner så hadde turen blitt ca 4000 en vei ! DVS at skulle jeg tatt meg en tur-retur til Bergen med de prisen Halvorsen hentyder så hadde en Bergenstur kostet meg 8000 bare i diesel, det sier seg selv at da blir dette for dyrt for vanlige folk med vanlige båter og vanlig inntekt, og de vil helt sikkert finne andre ferie fritidssysler. Det er vanlige folk som får svi, og det er vanlige folk som har spinket og spart for å kjøpe seg en familie båt , brukt eller nytt til 500000 – 1500000,- som får svi igjen, for slik som enn annen hentyder så vi dette måtte gå utover brukprisen på nyinnkjøpte båter som de i dag ikke kan ta seg råd til å bruke uten å ha dårlig samvittighet over familiens egen økonomi.

 

Båtlivet er samhold og kulturrelatert, for oss som har vokst opp i fjæresteinen og for andre som har kommet til så er dette kultur, der er samhold, vi tar vare på gamle tradisjoner, noen tar vare på gamle brygger som i dag står frem som service hus for båtfolket langs kysten, hadde det ikke vært for båtfolket så sier det seg selv at dette hadde gått tapt da det ikke hadde vært økonomi i å ta vare på dette, men med det nye diesel prisen så blir det lengre mellom hver gang noen tar seg råd å benytte seg av disse kulturelle perlene på kysten vår, og da tør jeg påstå at det er ikke bare mellomskiktet blant båtfolket som lider , men at hele den kulturelle arven vi har står i fare for å bli ruinert, i tillegg til dette må en ikke glemme at det er svært mange Nærbutikker, bunkingsanlegg og småbåtrelatert industri langs kysten vår som er helt avhengig av de kronene båtfolket legger igjen. Vi båtfolket tviler også på at Sosialkommunistene har tenkt at dette vil ramme bønder, fiskere og anleggbransjen som også har brukt den såkalte avgiftisfrie (KM frie) dieselen. Mulig må de opprette flere nye stillinger i departementet for å behandle refusjonssøknader fra disse yrkesgruppene. Svaret blir da for å få inn ca. 20 mill fra båtfolket, må de bruke 30 mill i nye stillinger og kontorplasser i departementet.

 

Dieselavgiften vi har på bensinstasjonen i dag var en avgift som før ble betal etter at en hadde avlest en Km-teller på alle diesel biler i Norge, dette var KM avgift, men for å forenkle og rettferdiggjøre denne avgiften så ble det bestemt at den skulle taes inn på bensinstasjonene rundt om kring i landet. Slik som jeg tolker dette så er dette fortsatt en KM-avgift på grunn av at en benytter seg av landets veinett, men så langt har jeg til gode å se båter benytte seg av veinettet i Norge, og da er det vel også ikke rett at vi skal betale KM-avgifter på båtene. Eller skal satans veivesen bygge Stadt tunnel ?

 

Må legge til merke til at vi har en sak i EFTA domstolen pågående på en lignede sak at pengene i avgift skal være for en gjennytelse (bompenger – ferger osv)

 

(PS: Båt-kollega ” bromle” har også kommet med innspill på denne teksten

Link to post
Share on other sites

Staten tar inn mengder av avgifter. Spørsmålet man kan stille seg er om 80% avgifter på båtdiesel er riktig avgiftsnivå i en kyststat som Norge.

 

Det er helt klart det riktige avgiftsnivået hvis man ønsker å begrense bruken av motorbåt. For miljøet spiller det vel egentlig null rolle i den store sammenhengen av hva nasjonen Norge slipper ut av CO2. Forurensningsmessig vet vi at det ikke spiller noen rolle over hode fordi havet er stort og båtene få og ikke særlig konsentrert. Eksos fra motorbåter i fritidsflåten vil nok aldri noensinne bli et problem.

 

Ulykker og slitasje på sjøen er heller inten stort problem.

 

Da gjenstår fiskale skatter og inndraging av kjøpekraft. Det er et viktig poeng for en sosialistregjering. Likeså er signaleffekten det gir til miljøbevegelsen. Problemet er nok at noen billige poenger drukner i sinte motorbåteiere som mener dette er å skattelegge alt for hardt en viktig fritidsaktivitet som har svært mange positive effekter.

 

Går båtbruken ned, forsvinner de positive effektene samtidig. Og skulle båteieren finne på å bruke de sparte penger på ferie et helt annet sted enn i Norge, kan effekten ulempene en høy dieselavgift medfører bli betydelig høyere enn de pengene selve avgiften genererer. I så fall er vi på minus i både stort og smått. Og går noen av de sparte pengene f.eks til en flyreise utenmlands, er vi på skikkelig minus også for miljøet.

 

For en kystnasjon som Norge med et fritidsbåtmiljø pr innbygger større enn noe annet land i verden mener jeg det blir helt galt å avgiftsbelegge selve grunnfjellet i den norske kystkulturen med 80% avgifter på drivstoff. 50% avgifter hadde holdt lenge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...