Jump to content

Turtall på Yanmar 33hk


Pilar

Recommended Posts

Hei!

 

Har byttet båt og er blitt eier av en Yanmar 33hk. Det jeg lurer på er om det er vanlig på disse

diselmotorer at der er veldig forskjell på støy og vibrasjoner i de forskjellige turtall.

900 o.p.m =ok.

1300 o.p.m =mye støy og vibrasjon.

1500 o.p.m =ok.

1700 o.p.m = støy og vibrasjon.

1900/2000 o.p.m =ok.

2200 o.p.m =støy.

2400/2600 o.p.m =ok.

Motoren går jevnt og fint og har ny topp for 2 år siden.

Motoren blir ikke varmere enn ca. 45 grader, er dette normalt.

 

hisen Pilar :diving:

Link to post
Share on other sites

Når det forandre seg mye fra turtall til turtall kan du ha torisjonsvingninger i motor/propellanlegg. Ved spesielle frekvenser kan vibrasjonene forsterke hverandre og gi vibrasjon og/eller støy. Det er normalt at du har et slikt området på turtallskalaen, men helst ikke slik du forklarer.

 

Jeg var bort i noen lignende på min tidligere Viksund. Her var det ikke støy, men vibrasjonene ble merkbart endre i turtallsområdet. Jeg gjorde mye for å finne ut av dette, avbalansert propell og aksling, rettet opp motor etc. Alt var ok... Viksund mente det måtte ha med vannstrømmene å gjøre... Vel, enden på visa var at jeg satte på en fleksibelkobling fra R&D Marine. Dette hjalp mye... Denne "bryter" svingninger fra propellanlegget til motor og fra motor til propellanlegget og kan derfo være svært effektiv HVIS det er det som er problemet ditt... Dette er IKKE enkelt og en bør går frem trinnvis å utelukke en og en ting

 

Hvis dette er noe du føler at du må gjøre noe med så er det MANGE ting som bør sjekkes før du evt installerer en kobling. I tillegg til det jeg gjorde bør du jo sjekke motorfester, slark i hylsa. Ellers er det viktig at motorfundamentet er "dødt" dvs at dette ikke har mulighet for å begynne å vibrere og skape svingninger... Et tips er også å sjekke at alle labbene står lavest mulig og at det ikke er stor forskjell på hvor mye de er skrudd ned mot motorfestet. Går ut fra du har fleksible motorlabber... Videre så bør en klokke akslingen når den står oppmontert i båten, ikke bare når den er tatt ut. Det kan jo være spenn i oppsettet når det er strammet til, feks kan det være små unøyaktigheter i flens på aksling/gear... Som sagt, det er mange teorien på ting som KAN forårsake dette...

 

Lykke til! (et billigere alternativ en kobling er jo å unngå disse turtallene, men det kan jo være kjedelig å ha en båt med av og på knapp :eek:

 

Fleksibel kobling

 

Når det gjelder temp vet jeg ikke mer enn at en sjøvannskjølt motor ikke kan være mer enn 50-60 grader pga at saltet skiller seg ut på enn eller annen måte ved så høye temperaturer som en ferskvannkjølt motor har...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...