Jump to content

Maxi 77 Gøteborg/Kristiansand i oktober - hvilken rute?


Rolf

Recommended Posts

En Maxi 77 skal seiles hjem fra Gøteborg til Kristiansand. Skipper og mannskap er relativt uerfarne seilerer og jeg antar båten er relativt sparsomt utstyrt. Hvilken rute anbefales? En kort rute er Gøteborg/Skagen/Kristiansand, ca 147nm. En annen, lengre rute er selvsagt opp svenskekysten, over fjorden og ned sørlandskysten.

Årstiden, båten og mannskapet tatt i betraktning, hva vil erfarne seilere anbefale?

Redigert av Rolf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok ikke noen erfaren seiler, men slik jeg forsto på dette innlegget så er ikke de som seiler denne Maxi77 heller det..

 

Jeg er ikke i tvil.... på meg hadde det blitt svenskekysten nordover og krysset over mot Ferder/Svenner/Jomfruland etter været... og langs kysten sørover til K.sand.... Lengere ja, tryggere :yesnod:

Redigert av sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flere råd fra uerfarne seilere: Litt avhengig av når man seiler vil man kunne dra nytte av strømmen oppover langs svenskekysten og nedover langs sørlandskysten. Med ruten Gøtebørg-Skagen-Kr.sand kan man få strømmen i mot.

 

Jeg ville nok også valgt en bue oppover langs svenskekysten og nedover langs sørlandskysten. Kortere vei til havn hvis noe ryker eller man blir sliten.

 

Se http://ocean.dmi.dk/anim/index.html for strøm- og vindvasrsler.

 

- Harald

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som en virkelig spennende høsttur! Blir *litt* misunnelig...

 

Jeg kan være med å skrive under på at man blir sulten av å seile :)

 

Ironisk nok (sikter til en tråd jeg startet tidligere i kveld); sjekk at det er strøm til lanternene - høstmørket kommer fort. Kanskje har båten en form for lading ombord?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

He, he, det ble endel tumulter ja.

 

Sønnen min var en av dem, han var nokså skeptisk til opplegget og syntes nok at de andre var litt eplekjekke og lite seriøse i sin innstilling til turen. Pga dette og andre årsaker valgte han å bli hjemme.

De 3 andre dro til Gøteborg og la i vei - sydover. Det viste seg snart at det nok var noe mer komplisert å seile enn de hadde trodd, de ble kalde, slitne, trøtte og ikke minst sjøsyke. mener å huske at de snudde 2. dagen og seilte tilbake.... og at han som skulle være mest erfaren fant ut at han IKKE ville være med å krysse Skagerak allikevel. Tror det ble gjort et forsøk til noen uker senere, også denne gangen nedover svenskekysten og tror det ble full retrett den gangen også. Såvidt jeg vet ligger båten der ennå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...