Jump to content

Perkins AD3.152 49hk ryker


Viksund Bravo

Recommended Posts

Ja, det er jo litt OT dette da, men det er tross alt en 49 hk perkins, som mange har erfaring med.

Den sitter i traktoren min, en MF 135 1969 modell.

 

Den starter veldig lett bestandig, men synes den ryker en del....

Kan det være dysene som må byttes/ overhales??

 

Når den har gått lenge, og blitt skikkelig varm, har den en tendens til å stoppe på lavt turtall, må liksom ruse den opp litt igjen.

 

Er det noen som har noen tips?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Den bruker hverken olje eller vann av betydning, det var derfor jeg regnet med det var uforbrent diesel? Men den røyken er kanskje sort?

Ble litt usikker på fargen, men tror den er grå. Ikke voldsomt mye røyk, men nok til at jeg synes det er litt sjenerende. Dersom jeg gasser på blir det mindre røyk.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Dette er noe jeg sakset fra en håndbok en gang i tiden. Dette er noen mulige "diagnoser" basert på eksosfarge.

 

Hvit eller gråhvit røyk:

  • Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.
  • Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.

Sort eller mørk grå røyk:

  • Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.
  • Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.
  • Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.
  • Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.
  • Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.

  • For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.

Blå eller gråblå røyk:

  • Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.
  • Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.
  • Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.
  • Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...