Jump to content

Dieselaksjonen: Betaling av dieselavgift for beholdn. 01.01


Stranna

Recommended Posts

Så vidt jeg har sett finnes det ikke overgangsregler ifm. innføring av dieselavgift. Dette medfører at det skal betales dieselavgift for farget diesel som brukes etter 01.01.2007. Jeg vil anta at i bl.a. Hordaland vil politiet og Kystvakten seile innom Husnes Båthavn og andre tilsvarende steder på fine sommerdager og foreta kontroll av dieseltankene.

 

Jeg hadde selvsagt fulle dieseltanker da jeg gikk i opplag. Jeg vil anta at dette også gjelder de fleste som har båt med dieselmotor. Skal vi være 100% lovlydige skal vi da beregne hvor mange liter vi har på tanken 01.01.07, og betale inn avgift iht. dette. Med noen 100000 båter med dieselmotor vil vi få mange nye off.ansatte som skal administrere alle innbetalingene fra lovlydige båtfolk. Dette må da være flott for utviklingen i BNP?

 

I realiteten vil man bruke opp den fargede dieselen man har på tanken. Men hvor lang tid har man på seg? Sjøsettes båten over St. Hans har man rester av farget diesel på tanken hele sommeren. Jeg har en ubrukt oljetank på 1000 liter i hagen som er velegnet for lagring av diesel og som innebærer at det kan være spor av farget diesel lengre enn dette...

 

Hva har båtfolket tenkt å gjøre? Beregne mengde med farget diesel og betale avgift eller gi blaffen og satse på at man ikke blir tatt?

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i - under forutsetning av at avgift er betalt. Så vidt jeg har sett spiller det ingen rolle når dieselen er kjøpt, poenget er at når du bruker den etter 01.01.07 skal det være betalt avgift.

Dette kan de da ikke kreve. Skal vi sjøsette båtene våre for å få brukt opp dieselen før 31/12 da eller?

Link to post
Share on other sites

Dette kan de da ikke kreve. Skal vi sjøsette båtene våre for å få brukt opp dieselen før 31/12 da eller?

 

Det er jo der poenget ligger, du kan bruke farget diesel etter 31.12. Men hvor lenge kan vi gjøre dette? Dersom man ikke har blank diesel på tanken: Når vil myndighetene og kontrollinstansene (politi/kystvakt) kreve dokumentasjon/innbetalingsbilag for innbetalt avgift for farget diesel, alternativt gi båteier eller fører (solidarisk ansvar) en skyhøy bot?

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide å skaffe en 5000 liters tank i hagen - eller kanskje militæret har et overskuddslager av tankbiler?

 

Har 3000-liters fyringsoljetank under jorda, men tenkte å gå over til luft-vann varmepumpe for å spare på oljeforbruket. Så da kan jeg bestille fyringsolje og så ha eget tappeanlegg i kjelleren for båt-diesel over på kanner. For motoren går vel like godt på fyringsolje ??? :flag:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

.....For motoren går vel like godt på fyringsolje ???

 

Fyringsolje nr 1 er vel det samme som gassolje? Altså ganske så likt diesel, ja. MEN, (og her må jeg avsløre min totale uvitenhet) så er vel denne fyringsoljen tilsatt grønn-farge, er den ikke det? Da er man jo like langt!

 

Catch 22 :headbang:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

tja hvis den har tilsatt farge så er man jo like langt, iallefall hvis det blir kontrollert noe. men da kan jeg jo si at jeg hadde gammel diesel på tanken og ikke har brukt båten før så det henger jo igjen av den gamle dieselen :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mine 210 liter holder nok til rimelig mange år.... siden det kun er dieselvarmeren som går på dette.... og den kan jo fortsatt kjører på farget diesel...... Har også en 20 literskanne som er til motoren... Den brukes kun inn og ut av havna... ca. 4-5 min tilsammen og med et forbruk på 40 liter i timen så rekker dette også rimelig lenge... Denne kjøres selvsagt på "hvit" diesel fra nyttår..

 

Er ikke noe problem dette vet du.. bare man har orden på slangene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe problem dette vet du.. bare man har orden på slangene...

Pussig det der. Vi har det på samme måte.

Jeg har stor motorbåt, og kjører relativt lite. Dieselen er blitt så dyr.

Dieseltanken min er på 50 Liter.

Varmeren og generatoren brukes relativt mye. Så her er tanken på 650 Liter. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Pussig det der. Vi har det på samme måte.

Jeg har stor motorbåt, og kjører relativt lite. Dieselen er blitt så dyr.

Dieseltanken min er på 50 Liter.

Varmeren og generatoren brukes relativt mye. Så her er tanken på 650 Liter. :lol:

 

Er du sikker på at du har lov til bruke farget diesel til generator og varmer da?

Generatoren drives jo av en motor, og varmeren forurenser jo den også.

Blir nok bestemt at du må bruke klar diesel på dette også :headbang:

Link to post
Share on other sites

noen som vet hvor lenge diesel kan lagres da ? :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her skal det byttes fra oljefyring til luft/vann varmepumpe for husets del, så da kan jo Kristin smekke på samme avgift på fyringsolja også for min del :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bingo :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så er en slik dieselelektrisk sak fritatt for hk avgift også, siden fremdiften da blir elektrisk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det blir kW-avgift isteden, eller kWH-avgift, men uten nettleie :cheers:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...