Jump to content

Dieselaksjonen: Hva sier hvert enkelt politisk parti?


Guest Gjest

Recommended Posts

Jeg sendte en henvendelse til FrP på mail for å se hvor stort håpet er. Tenkte at de må gjøres litt lobbyvirksomhet på mail, og siden jeg stemmer FrP så var de vel naturlig for meg. Svaret er som følger:

 

 

Fremskrittspartiet reagerer sterkt på forslaget om å innføre dieselavgift for fritidsbåter. Båt og sjøfart har historisk stått kystfolket nær som nødvendig transportmiddel, og i den senere tid som et kjærkomment rekreasjonsmiddel til glede for et betydelig antall brukere. I Norge er det registrert ca. 180.000 fritidsbåter som har mulighet for overnatting. Et annet hensyn er alle som lever i små øysamfunn og som er helt avhengig av båt som transportmiddel. Mange bruker båten sin mange hundre timer i året, for disse blir ekstrautgiftene ekstra urettferdig.

Vi viser også til at dieselbruk til fiskeri og landbruk, ikke vil rammes av dieselavgiften. Det betyr at marinaene må holde minst to dieselpumper for å betjene begge markeder. Fremskrittspartiet mener derfor at dette er en usedvanlig dårlig begrunnet og gjennomtenkt forslag, og vil derfor gå i mot avgiftsøkningen når den kommer opp i Stortinget.

 

 

Oppfordrer no dei som stemmer andre partier om å sende en mail til sine respektive partier om hvordan dei stiller seg, og eventuellt hva kan gjøres.

 

Men uansett så er vel dette kun et slag i luften no når slaget føles tapt. :headbang::headbang:

 

Jeg har ikke engasjert meg så mye akkurat no for jeg har ikke vært klar over denne aksjonen her. Men har tatt meg tid til å lese mange innlegga og er i grunnen skuffet over hvor mange som tenker som så "Blir ikke så hardt skadd av denne avgiften så dette driter vi i og gleder oss i stedet over dei som blir berørt" :puke:

 

Dette blir for dumt :cryin::cryin:

 

Tenker da på dei med seilbåter som koser seg no. Trodde faktisk at de var mer samhold mellom dei som bruker sjøen til ferie og fritid. Rett og slett skuffende :headbang:

 

Pipa får vel en annen lyd når finansministeren finner ut at årsavgift ut i fra antall fot blir gjeldende. :flag:

 

Mvh

 

Roy

Link to post
Share on other sites

Kristin og Jens er nok blinde for slike bagateller av noen konsekvenser, det er jo "miljøhensyn" som er det utslagsgivende :smash:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kristin og Jens er nok blinde for slike bagateller av noen konsekvenser, det er jo "miljøhensyn" som er det utslagsgivende :smash:

 

Kan du tenke deg ka Norge AS hadde tjent på å kjøre miljøavgift på fyringsolje. Skulle tro at det var mer liter og CO2 utslipp der staten har glemt. Der snakker vi ikke om noen hundre liter brennstoff pr. bruker men flere tusner. :smash:

 

Men nei, fritidsaktiviteten båtliv skal belastes :headbang:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra Roy, :cheers:

 

Skal dette bekjempes må det skje på Stortinget. Hva de forskjellige partiene mener om dette hadde vært interessant å vite. :confused:

 

Foreløpig er det bare FrP som taler imot. De andre gjemmer seg bak "miljøhensyn". Når vi ikke bruker båten i ferien så blir det mer bruk av bil og fly som forurenser mer. Men det virker som om det er greit nok å forurense om man bare betaler for det. Forstå det den som kan. :crazy:

Link to post
Share on other sites

De rødgrønne vil ha mer av godene våre til fordeling, og da er det lettere å ta fra dem som tilsynelatende har masse å rutte med. Båter og båtliv koster flesk, og tanken er vel at her er mer å hente. I realiteten er det vel bare slik at båtfolket prioriterer anneledes. Er vel ikke så mange av oss som har svær hytte og campingbil i tillegg. Forferdelig synd at vi som er så hart belastet med avgifter fra før skal tynes enda mer. Motoravgiftene gjør at jeg desverre ikke har mulighet til å kjøpe nye miljøvennlige motorer til båten, og de jeg har er såpass dyre i drift at med den nye avgiften må jeg desverre vurdere om jeg i det hele tatt har råd til å ha båten. Har faktisk vurdert å kvitte meg med allt jeg eier og bli småkriminell. DA har det offentlige ikke lenger noen makt over meg, og jeg trenger ikke forholde meg til alle disse idiotiske reglene og avgiftene. I tilegg får jeg tilbake noen av de kronene jeg har betalt inn i skatt.

Link to post
Share on other sites

du er neppe alene :crazy:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

. Har faktisk vurdert å kvitte meg med allt jeg eier og bli småkriminell. DA har det offentlige ikke lenger noen makt over meg, og jeg trenger ikke forholde meg til alle disse idiotiske reglene og avgiftene. I tilegg får jeg tilbake noen av de kronene jeg har betalt inn i skatt.

Om du har tenkt til det er nok noe av det smarteste du gjør å annonsere det på internett :wink:

Link to post
Share on other sites

Betyr ingenting det. Eier du ingenting kan du ikke straffes.

Myndighetene driver jo med offentlig ran på høylys dag hele tia. :flag:

 

Forstår din frustrasjon, men staten har lov til "rane"oss, det er vi som må forme reglene utifra hvem vi liker på tinket og få dem til å styre landet.Snart r det ikke noe som heter fattig å rik lengre bare rike og kriminelle. Dette er neo staten har vært med på å forme fram. :cool:

Link to post
Share on other sites

Klipp fra Aftenposten:

Miljøvernminister Helen Bjørnøy ber folk la bilen stå og legge feriereisene til Norge for å redusere klimautslippene.

Hun mener at folk må vurdere om de kan droppe utenlandsferien for å senke utslippene av miljøgifter.

 

Ja, dette er jeg ikke uenig i. Men da bør vi få en mulighet til å klare det!! Nemlig ved å ikke øke avgiftene på farget drivstoff, og la oss få fortsette å bruke det på båten.

Mere her

Og her

 

Her er det mye som skurrer!!! Nå bør regjeringen bestemme seg snart. De begynner jo i helt feil ende med å forsøke på reduksjoner i utslipp...

 

Mongstad-utbyggingen og utslippene derfra vil slå knockout på Bjørnøys forslag. Utslippene vil utgjøre like mye som utslippene fra 800 000-900 000 biler.

Link to post
Share on other sites

Klipp fra Aftenposten:

Miljøvernminister Helen Bjørnøy ber folk la bilen stå og legge feriereisene til Norge for å redusere klimautslippene.

Hun mener at folk må vurdere om de kan droppe utenlandsferien for å senke utslippene av miljøgifter.

Snakk om strutsepolitikk !

Her rammer hun oss med bobåter og hyttebåter som ferierer hjemme i Norge med skyhøye avgifter. Og nærmest tvinger oss til å velge andre ferieformer ! Idiot politikk !

 

 

Link to post
Share on other sites

Under følger en mail jeg har sendt alle landets politiske partier og Stortingsgrupper:

Foreløpig har jeg fått svar fra to partier, nemlig Venstre og Høyre (eller Babord og Styrbord som de kanskje bør kalles hos oss) :wink:

Venstres svar bestod stort sett av svada og unnvikelser. Høyres svar som følger etter teksten, synes jeg var overaskende positiv og klar.

 

Høyres Stortingsgruppe

Jeg ser at miljøargumentet trekkes fram til forsvar for innføring av den nye dieselavgiften for fritidsbåter. Det å knytte avgifter til miljø er vel etterhvert blitt et kjent knep for å få aksept i befolkningen for nye avgifter. Alle er vel for et godt miljø, derfor må man jo også være for avgiften, ikke sant?

 

Vi er et ektepar i midten av 50-årene som etter mange år i små og ukomfortable båter nå endelig har sett oss istand til å anskaffe en relativt romslig bo- og campingbåt med dieselmotor. Barna har flyttet ut, og vi kan derfor bruke båten aktivt hele sommeren fra Påske til tidlig November. Vi er vanlige lønnsmotagere, har ikke hytte, vi reiser aldrig på sydenferie og vi kjører rundt i en gammel bil fra 1986. Båten har etterhvert blitt det all vår fritid dreier seg om, og alle ressurser vi tjener går med til båt og båthold.

 

Alle liker vi vel, og har behov for å kunne stikke av fra jobben og fra hverdagens mas og jag innimellom. Istedenfor å kjøpe seg hytte, kjøper man seg kanskje campingbil om man liker skoger og vidde, eller en campingbåt som oss om man heller foretrekker sjø og skjærgård. Mange vi kjenner på sjøen har ”konvertert” fra land til sjø og omvendt. Felles for oss er at vi tilbringer vår fritid i Norge og at vi legger igjen ferielønna og allt vi ellers har av overskudd i norske utkantstrøk.

 

Den nye avgiften vil gjøre at det over natta blir 10 ganger så dyrt å forflytte seg en gitt distanse med båt som med feks. en campingbil. At dette vil påvirke båtfolket til etterhvert å vurdere andre ferie og fritidsvaner trenger en ikke være samfunnsviter eller antropolog for å forstå.

 

De som har mye penger, altså de med de største båtene og motorene bryr seg katta om den nye avgiften og registrerer vel knapt om dieselprisene passerer både 15 og 20 kr/l. De vil trå på gassen som før, for så kjøpe seg en enda større og raskere båt når de vokser ut av den de har.

 

”Vanlige” folk derimot vil måtte snu på skillingen og vurdere om båtlivet egentlig er verdt det det koster. Du får deg et palass av ei campingvogn for det en brukt Wiking28 eller en Tresfjord koster. Driftsutgifter på en tiendepart gjør at du kan drøye feriebudsjettet vesentlig, og kanskje i tillegg legge inn ei ferieuke eller to til syden i løpet av vinteren.

 

Hensikten med å ilegge avgifter er vel i tillegg til å dra inn midler til statskassa, at man ønsker å styre folks vaner og valg i en annen og mer ønskverdig retning? En ny avgift på båtdiesel vil klart styre mange til heller å ta ferien på land og på landeveien eller til å velge fjerne og spennende destinasjoner med fly.

Med de gi-bort prisene vi nå ser på flyreiser vil ei ferieuke på Kanariøyene med fly og opphold inkludert, koste omlag det samme som en helgetur med båt fra Oslo til Bolærne utenfor Tønnsberg.

 

Når man da samtidig, onsdag i forrige uke kl 1600, hører i Dagsnytt radio at et klimapanel i FN regi slår fast at ”min og din flyreise utgjør den største trusselen vi kjenner mot livet på jorda”, altså større enn en kjernefysisk krig og større enn alverdens ulykker, katastrofer, hungersnød og epedemier, må det sannerlig være lov for en vanlig mann å undre på hva det egentlig er denne regjeringa vil?

 

De rødgrønne snakker jo ellers om den forferdelige biltrafikken som er iferd med å ta kvelertak på samfunnet. Stikkord vi hører er gjerne veistøv, astmatikere, jordvern, forurensning, støy, ulykker, ressursødsling osv. osv.

Uvesenet skal bekjempes med alle midler og virkemidlet er avgifter, avgifter og avgifter.

Vi hører om vektavgift, CO2- avgift, progresiv motoravgift, rushtidsavgift, piggdekkavgift, bomavgift, drivstoffavgift, veiavgift, kjøretøyavgift, importavgift og automatgearavgift. Det siste på stammen skal vistnok være cabrioletavgift som skal ilegges de som er så uforsvarlige at de vurderer åpen bil?

Alle disse avgiftene er motivert utfra ønske om å få folk til å kjøre mindre bil.

Og så går man altså hen og innfører en avgift som virker stikk motsatt og helt klart får folk til å kjøre mer bil??

Forstå det den som kan?

 

 

Hei,

Jeg skjønner godt at du reagerer på forslaget om å innføre dieselavgift på fritidsbåter. Av alle de forslag som den rødgrønne regjeringen har foreslått for 2007 er det trolig det forslaget Høyre har mottatt flest henvendelser og protester på. Du kan være trygg på at Høyre i sitt alternative budsjett for 2007 vil gå i mot Regjeringens forslag om å innføre en dieselavgift.

Hvilke skatter og avgifter som blir økt neste år er det stortingsrepresentantene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet som avgjør - siden de dessverre sitter med rent flertall på Stortinget. Dette flertallet er det velgerne selv som gjennom valget høsten 2005 har gitt dem og det foreligger ingen angrefrist før i 2009. Når det gjelder sammenhengen mellom ulike typer avgifter og bilbruk er du inne på noen viktige paradokser.

Vennlig hilsen

Terje Strøm

Finanspolitisk rådgiver

Høyres stortingsgruppe

Mail: tst@stortinget.no

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kanskje du kan gjengi svaret frå Venstre, òg?

 

Hei Rolf Erik, og takk for henvendelsen din. Det er regjeringen, bestående av partiene Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet som har foreslått en avgiftsøkning på diesel til fritidbåt. Disse partiene har som kjent flertall på Stortinget, noe vi bare kan beklage. Venstre arbeider i disse dager med sitt alternative opplegg til statsbudsjett for 2007. Vi har ikke endelig tatt stilling til hvilke poster i regjeringens forslag vi vil endre på, men vi vil bl.a. vurdere denne avgiftsendringen.

 

I første omgang foreslår vi derfor at du og de mange andre som er i tilsvarende situasjon, retter energi og frustrasjon mot regjeringspartiene. Endrer ikke disse oppfatning, er det lite vi som utgjør mindretallet på Stortinget kan få utrettet.

 

Mvh

 

Martha Hagerup Nilson

Venstres stortingsgruppe

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nedenfor følger svar fra Artbeiderpartiet:

 

Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er etter gjeldende regelverk ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje. Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenligning ilagt bensinavgift.

For å utjevne avgiftsforskjellene mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter foreslås det i statsbudsjettet for 2007 å utvide grunnlaget for dieselavgiften til også å omfatte fritidsbåter. Fritidsbåter vil være fritatt for grunnavgiften på fyringsolje når de betaler dieselavgift.

Dieselprisen for fritidsbåter vil øke med 2,59 kr per liter.

Båtbransjeforbundet NORBOAT har lagt ut en kalkulator der man kan beregne konsekvensen av økt dieselavgift. Som et eksempel vil en båt med 100 HK og 100 driftstimer per sesong få en ekstrautgift på kr. 2.434.00.

I Småbåtregisteret registreres fritids- og småbåter som har en største lengde på inntil 15 meter (ca. 45 fot). Det er antatt av 50% av fritidsbåtene er registrert her. Av disse båtene er 64% under 20 fot.

Av de registrerte båtene med dieselmotor har 54% motor under 50KH. Hele 70% av båtene med diesel som drivstoff har motorer under 100HK.

Det er åpenbart at båter med dieselmotor får økte drivstoffkostnader, men som rammer de virkelig store motorene.

 

mvh

Ingjerd Karine Eng

Konsulent

Finansfraksjonen i

Arbeiderpartiets stortingsgruppe

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

rem - har du fått dette svaret fra AP nå? Det er oppsiktsvekkende at de fremdeles feilinformerer om hva økningen vil være. I svaret du offentliggjør sier hun at dieselprisen vil øke med 2,59 kroner pr. liter.

 

Som det fremgår av min mail med samme dame, så har hun den 19.10 bekreftet overfor meg at dieselprisen vil øke med 3,24 øre - ikke 2,59. Dette etter at jeg påpekte at mva tilkommer. Etter min mening er det da svært alvorlig at det største regjeringspartiet, mot bedre vitende, fortsetter å feilinformere om konsekvensen av avgiftsøkningen.

 

Her er korrespondansen hvor jeg fikk svar 19/10:

 

Det har du rett i

 

mvh Ingjerd Eng

-----Opprinnelig melding-----

Fra:

Sendt: 17. oktober 2006 15:39

Til: Eng Ingjerd Karine

Emne: SV: Diesel til fritidsbåter

 

 

Takk for svar. Stusser imidlertid over hva du sier om økning pr liter. Er ikke denne avgiften underlagt mva slik at total prisøkning blir 3,24- ?

 

 

 

Mh

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fra: Eng Ingjerd Karine [mailto:ingjerd-karine.eng@stortinget.no]

Sendt: 17. oktober 2006 13:44

Til:

Kopi: Lissner Vera

Emne: VS: Diesel til fritidsbåter

 

 

 

Jeg viser til din e-post om dieselavgift og båttrafikken.

 

 

Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er etter gjeldende regelverk ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje. Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenligning ilagt bensinavgift.

 

For å utjevne avgiftsforskjellene mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter foreslås det i statsbudsjettet for 2007 å utvide grunnlaget for dieselavgiften til også å omfatte fritidsbåter. Fritidsbåter vil være fritatt for grunnavgiften på fyringsolje når de betaler dieselavgift.

 

Dieselprisen for fritidsbåter vil øke med 2,59 kr per liter.

 

 

Med hilsen

 

Ingjerd Karine Eng

Konsulent

Finansfraksjonen i

Arbeiderpartiets stortingsgruppe

Link to post
Share on other sites

Tar en 2,59 og legger til momsen så ender man på 3,24

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt Sydvesten, og det er akkurat det jeg har påpekt, men mva må også betales av båtfolket som omfattes av denne avgiften. Det blir derfor direkte feil når AP i sin informasjon slår fast at Dieselprisen for fritidsbåter vil øke med 2,59 kr per liter. Direkte uredelig faktisk! Særlig når de åpenbart vet bedre....

Link to post
Share on other sites

rem - har du fått dette svaret fra AP nå? Det er oppsiktsvekkende at de fremdeles feilinformerer om hva økningen vil være. I svaret du offentliggjør sier hun at dieselprisen vil øke med 2,59 kroner pr. liter.

 

Jepp, svaret kom idag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nedenfor følger svar fra Artbeiderpartiet: Av de registrerte båtene med dieselmotor har 54% motor under 50KH. Hele 70% av båtene med diesel som drivstoff har motorer under 100HK.

Det er åpenbart at båter med dieselmotor får økte drivstoffkostnader, men som rammer de virkelig store motorene.

 

Så motorer over 100 hk er altså "de virkelig store" motorene ??? :crazy:

 

Kanskje hun tenker bil og motorstørrelse, og har glemt at det er båter på 4-5 tonn lastet vi snakker om....(i mitt tilfelle).

 

Min båt bør ha min. 200 hk på proppen for å kunne holde båtkonstruksjonens "fartsgrense" dvs. den påtenkte og økonomiske fart båten må ha.

Videre er min båt helt klart i størrelse medium for en liten familie på tur. Riktignok er jeg singel for tiden men det skal da ikke bety at jeg må bytte til mindre båt av den grunn ? :lol:

Javel så jeg har en virkelig STOR motor :smash:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi får si til denne damen, som driver og uttaler seg på en måte som i private kontraktsforhold ville kalles svik og bedrageri, at dersom avgiften inføres vil vi alle ta ut max 100 hk av våre motorer. Vi må bare få vite hvor vi skal gjøre av de himmelhøye hekksjøene vi da produserer...forhåpentligvis har hun hytte ved sjøen ett eller annet sted? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig morsomt å være morsom, spesielt på andres bekostning, men gjør det noe positivt for "saken"?

 

Hadde det ikke vært bedre å opplyse "denne damen" om at hun tar feil, hvor og hvordan hun tar feil, og på den måten øvd litt saklig trykk på de som, like det eller ikke, sitter med "bukten og begge endene", i tre år til?

 

Bare et spørsmål!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi må bare få vite hvor vi skal gjøre av de himmelhøye hekksjøene vi da produserer...forhåpentligvis har hun hytte ved sjøen ett eller annet sted? :wink:

eller kanskje hun er kajakkpadler :rolleyes:

 

Mouche - hun ER opplyst, det er det som er det "morsomme". Hun har i mail til meg bekreftet at riktig pristillegg pr. liter er 3,24 kroner. Dette er flere uker siden. Til tross for dette fortsetter hun å lyve om dette. Det mildeste hun bør forvente er at vi er "morsomme på hennes bekostning" . Løgnere bør risikere verre ting - makan!

Link to post
Share on other sites

Ja, det var det som var pointet. Lite mening i å forsøke å tal fornuft til slike ... det er som å banke på et hus der alt lys er på, men uansett hvor mye man banker på så virker det som som det "ikke er noen hjemme".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...