Jump to content

Diverse spørsmål angående gammelt Mercruiser drev


HomerSimpson

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en gammel Draco 20 med ett gammelt Mercruiser drev som ikke er montert i båten. Motoren er en Mercruiser 140 HK. Drevet er fra slutten av 70 eller tidlig 80 tallet. På toppen av drevet er det ett øye, og det er riller på siden på toppen av drevet. I disse rillene er det noe som ser ut som et "omega" tegn. Det er litt rundere i kantene øverst, ellers ligner det på alfa one gen I drev.

 

Drevet har nytt undervannshus og ser ut som det er i meget bra stand. Lurer på om jeg skal sette dette inn i båten eller jeg skal skaffe ett nyere drev. :confused:

 

Har derfor følgende spørsmål:

 

Hva er betegnelsen på dette drevet? :confused:

 

Passer dette drevet på alfa one transom og omvendt? :confused:

 

Er det samme undervannshus på dette drevet som på alfa one gen I? :confused:

 

På den switchen som kutter tenningen ved gearskift sitter det en hydraulikk-ventil som stenger når man setter båten i revers. Trim-sylinderene er også tynnere enn på alfa one gen I drev. Det sitter heller ikke rør utenpå sylinderen. Er det bare tilt på dette drevet og ikke power-trim? :confused:

 

Er det noen på dette utmerkede forum som har inngående kunnskap om Mercruiser og kan svare på dette? :wink:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei drevet du har er et MR drev eller pop kalt et pre alpha drev og ble vel produsert frem til 1982.

Dette drevet passer alpha transome og omvendt.

Ang bytte undervannshus så passer ikke nedre og øvre gear fra et alpha og et MR drev omhverandre.

Mr aksel har en pinne i topp bla.

Forskjellen på drevene sees også på cav- platen over propell, MR har rundet kant og litt mindre finne.

Øvre gear har som du sier løfteøye og i tillegg riller på siden av gearhuset.

TRS drev ser rimelig like ut i øvre gearhus og , ikke det du har da dette trenger gear i tillegg.

Det er powertrim på dette drevet og, noe du må se etter er gearutveksling, til 140hp skal du vel ha 1:1,82 sånn ca , til V8 er det 1:1,5 (305 og 350 CID) og 1:1,34 (454 og 502 CID)

Skulle gearet ditt ha utveksling til V8 går dette greit men da trenger du mindre stigning på propell.

Gearutveksling står stemplet inn i øvre gearhus på siden som regel.

 

ø.l

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklarende svar "bukt" :flag::cheers:

 

Jeg gir meg ikke så lett :lol:

 

Gjelder det samme med Alfa One gen II? Det ser ut som om jeg kan få tak in Transom med innerplate fra ett gen II drev. Dersom dette passer om hverandre kunne jeg montere denne transomen og bruke mitt gamle MR drev i en overgangsfase. Jeg vet at det er ekstern oljebeholder på gen II, men dette kan vel kobles midlertidlig ut? Som nevnt tidligere er dette MR drevet i meget god stand med nytt undervannshus. Da kan jeg heller bytte til gen II drev senere.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

hei må desverre skuffe deg der, alpha one og alpha gen II går ikke om hverandre.

Hva som ikke passer husker jeg ikke men er blitt forklart det tidliere.

 

 

Hadde jeg vært på tanken om å sette på alpha gen II transome og så senere drev ville jeg kjøpt et brukt Bravo 1 drev, dette drevet tåler mye mere og fåes for ca 18000 med transome, ditt gamle mr drev og transome kan du få alt fra 4000-12000(dyrt) som jeg har sett blitt solgt.

Link to post
Share on other sites

Hei 2. styrmann.

 

Har åsså nettopp kjøpt meg en Draco 20 DC fra 1977 og har samme drevet som du. Søkte litt på internett og fant en side der som jeg fikk de svarene som jeg ville ha ang både motor og drev.

Sender deg adr. så kan du jo se deg litt rundt på den siden. Den har tegninger om hvordan drevet ser ut innvendig. Hvis du trenger deler til motor og drev så er d lurt å kjøpe det fra USA der det er mye billigere enn i Norge. sender en side derfra åsså. Det JEG gjør er å kjøpe brukt fra USA på siden eBay. Mange av disse delene er gått i ferskvann og er derfor meget bra i forhold til delene som selges brukt her. Kan ta et eksempel.

Jeg trengte en dempeplate som sitter på svinghjulet( jeg har en Mercruiser 3,7L på 190 hk 85-86 mod) og i Norge var prisen på en ny ca 4300.- og den som jeg kjøpte i USA( den var gått 154 timer , som er lite) ga jeg 20 dollar for og EN ny trimsylinder koster i Norge 3700.- og da kjøpte jeg to stykk med slanger og akslinger for 80 dollar. Så her kan du spare MANGE tusen kroner. Har snakket med tollen og det som kommer i tilegg på prisen er 25%(på varens pris og på frakten)

 

Her er adr for å finne ut om drevet og salg av nye deler

http://www.sterndrive.info/sterndriveparts...y_outdrive.html

Sender med et par andre adr så kan du jo se litt

http://www.perfprotech.com/home/techtips/a...sterndrives.htm

http://www.marineengineparts.com/

 

Bare for å spørre

Hvilken mod på båt er det du har og type motor??

Jeg fikk et røverkjøp på min båt. Jeg betalte BARE 35.000.- for båt og motor.

 

Hilsen Kenneth Kristoffersen

Link to post
Share on other sites

Bare for å spørre

Hvilken mod på båt er det du har og type motor??

Jeg fikk et røverkjøp på min båt. Jeg betalte BARE 35.000.- for båt og motor.

 

Hilsen Kenneth Kristoffersen

 

 

Hei.

 

Båten er 79 modell og motor og drev tidlig 80. Det er en 140 HK Mercruiser 3,0 liter med alfa MR drev. Jeg kjøpte min båt og motor for 50000.- med 2005 modell 2000 kg. Tysse boggihenger med selvjusterende vugger (nypris ca 28000.-). Da stod ikke motor og drev i båten men dette stod på pall ved siden av. Båten er veldig pen i skroget, knapt en ripe. Seter var nytrekt, men dette i lyse brun skai :rolleyes: . Skal bytte ledninsnett og trekke om ut og inne.

 

Har kjøpt ett 87 modell alfa one gen I drev som jeg skal sette inn i stedet for MR drevet. Selger da dette MR drevet med nytt undervannshus komplett med transorm og bakplate.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...