Jump to content

Vann på dieseltanken trenger gode råd


Havmann

Recommended Posts

:sad: Har en diesel tank ca 700 liter uten inspeksjonsluke kun en liten åpning for tankmåler, sugerørene til diselen går ned gennom toppen av tanken vurderer å stikke en tynn slange ned gennom sugerørene og håpe på å nå bunnen av tanken og prøve å pumpe ut vannet er dette nok for å fjerne alt vann og eventuelt skitt? Redigert av Havmann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei har selv gjort samme jobben, men mannhull i tankene...

 

Du vil aldri få opp all smussen og dritten som garantert ligger på tanken din opp skikkelig.

 

Det eneste, mener jeg, er at du får laget til mannhull og derifra lenser tankene og får rengjort innvendig. Det kan være tæring på tankbunn f.eks som du bør kontrollere...

 

Ja det er en møkkajobb, men ta den og så vet DU at DINE tanker tåler en kuling eller fem uten at redningsselskapet må ut og lete etter deg i havsnød pga tette filtre...

Link to post
Share on other sites

Fyll på 1 liter to-takts olje så er du kvitt vannet. Hvis det ikke er nok, fyll mer olje.

Denne anbefallingen fikk jeg også fra motorimportør, ellers finnes det dieselfiltre som kan vaskes. Så mens du venter på redningsselskapet tar du ut filiteret og skyller under springen og setter det på plass igjen :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville prøvd å suge opp så mye som mulig med en tynn slange, og deretter tilsatt Hammerdown til dieselen for å emulgere opp det resterende vannet. Denne emulgerer glatt 10% vann inn i drivstoffet, uten at det skal gjøre skade på motoren. På kjøpet får du en renere motor innvendig, ikke så dumt det heller! Blandingsforhold 1:6500, så det er ikke mye som skal til. Men først bør du se om du finner lekkasjen da, slik at det ikke kommer mer vann inn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

I hannestad båthavn bruker vi ei gammel sugepumpe med et langt rør som når ned til bunnen på tanken, gjerne igjennom et hull til måler eller lign. Deretter pumper vi til det kommer ren diesel og beveger røret frem og tilbake langs bunnen, helst på det dypeste punktet. Så venter vi en halvtimes tid og prøver litt til for å se om det har kommet noe til. Dette har vært den¨enkleste og sikreste måten som vi har prøvd. :yesnod: Dette tipset fikk vi fra en som har drevet med bensinstasjon, det var slik de gjorde ren tankene på stasjonen.

Mvh

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Om du kun skal ha ut vannet så kjøper du en drillpumpe på biltema, kobler til drill og kjører i vei. Slangen som du trer ned i tanken må da festes til feks en rør stump slik at du kommer ned til bunn der vannet jo ligger. Denne løsningen funker fint den , men du blir ikke kvitt all dritten og slammet som "garantert" ligger der nede og tærer på tankbunn..kun noe av det..

 

Har selv ansvar for en god del kubikk med både diesel og annet som lukter godt...husk at på en tank på f.eks en bensinstasjon så har en jevnlige kontroller for slam og vann. Får en utslag så skal en rimelig fort ordne opp. Det skjer SVÆRT sjeldent at vann og slam fra stasjoner får stå så lenge at det blir sugt opp..sugerør står rimelig høyt på tanken...

 

I båten blir det på en måte en helt annen konsekvens.....dette skjer som oftest når det er litt bøljer på sjøen og drivstoffet får beveget seg i tankene....hos meg skjedde det rett etter motor bytte, fra og være snekke ble jeg ræserbåt..hva skjedd jo alt vannet og grumset i bunnen ble virvlet opp og tettet filtrene....kom meg i havn i snekke fart og fikk rengjort skikkelig tykt lag med dritt etterat jeg hadde brukt drillpumpe og rør...trodde jeg hadde fått alt og var fornøyd helt til jeg var nede og så dritten som lå som en geleklump i bunn....vaske vaske!!!

Link to post
Share on other sites

Hva mere enn Hammerdown heter stoffet og hvor selges det.

Ser flere skriver at tankbunnen bør sjekkes for tæring men det kan vel ikke vere noe problem på en syrefast tank.

Kommer til å pumpe ut så mye som muleg ut gjennom sugerøret til motorene og deretter stikke et rør til bunnen av tanken og suge ut resten,fylle 25 liter diesel suge fra bunnen tll det er helt reint.

Link to post
Share on other sites

Ser at index i innlegg #8 skriver at Hammerdown emulgerer 10 % vann.

 

Er det tester som viser dette?

 

Denne opplysningen samsvarer ikke med mine erfaringer fra i sommer. Det var svært lite ferskvannvann som ble emulgert i en dieseltank på 750 liter.

 

Det som "reddet" meg var at det på tankenes laveste punkt er montert avtappingshull.

 

Der tappet jeg ut 4 - 5 liter ferskvann som jeg selv hadde klart å spyle ned i dieselpåfyllingshullet.

Link to post
Share on other sites

Pump ut all dieselen på tomme fat.

Rengjør tankene godt med en høytrykkspyler gjennom hullet til tankmåleren, samtidig som du har en drillpumpe til å pumpe ut dritten.

Tørk tanken godt ved og sette en føner eller regulerbar varmepistol i hullet, pass på at luften får sirkulert.

Når fatene har stått ute i masse kuldegrader og vannet i dieselen er fryst til is, pumper du dieselen til bake på tanken.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rengjør tankene godt med en høytrykkspuler gjennom hullet til tankmåleren

Tørk tanken godt ved og sette en føner eller regulerbar varmepistol i hullet, pass på at luften får sirkulert.

 

Håper at hullet er stort nok til at det blir god lufting rundt, hvis ikke vil det nok bli veldig ubehagelig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ser at index i innlegg #8 skriver at Hammerdown emulgerer 10 % vann.

 

Er det tester som viser dette?

 

Denne opplysningen samsvarer ikke med mine erfaringer fra i sommer. Det var svært lite ferskvannvann som ble emulgert i en dieseltank på 750 liter.

De skipene som har installert vårt emulsjonssystem RedSys, og kjører motoren på emulsjon av vann og olje, opererer med 20% vann i dieselen når motoren går med full belastnig. Vi har også kjørt med 30%, som blander seg fint i oljen, men ved lavere belastning på motoren kan det da bli feiltenning med så store andeler vann i emulsjonen.

 

Med 750 liter dieselolje på tanken vil Hammerdown lett kunne emulgere inn 150 liter vann.

 

Poenget er at det må være et minimum av bevegelse (turbulens) i blandingen av vann og olje for å emulsjon. Når man fyller Hammerdown på en tank med brennolje, og ønsker at eventuelt vann i tanken skal emulgere inn i oljen, må man altså sørge for litt bevegelse av blandingen - slik som under bunkring, ved omrøring eller ved slingring. Da blir alt vannet med ut av tanken.

 

Den som er litt nysgjerrig på dette, og har Hammerdown tilgjengelig, kan fylle en halvliterflaske med 4 dl olje og 1 dl vann og tilsette 8-10 dråper Hammerdown. Sett på toppen, snu flasken oppned og rett den opp igjen. Hvor er vannet blitt av? Hold flasken horisontalt i hånden og la den vippe litt i rolig tempo. Vannet forblir emulgert. La flasken stå i ro et par minutter så felles det ut noe melkeaktig på bunnen. Emulsjonen brytes delvis opp, men vannet kommer aldri ut som klart vann igjen.

Link to post
Share on other sites

Bruker selv hammerdown, dette som en ekstra sikkerthet nettopp mot vann som kan følge med fra tankannlegg samt ev. lekkasje og eller kondens på tank.

 

Hvor gammel er din båt/tank? Rengjort sist?

 

Er båten ny og vannet er kommet inn fra en åpenbar lekkasje eller feil fylling så kan jeg være enig i og kun lense tank.

 

Er den noen år så kan jeg nesten GARANTERE at det er skitt igjenn på tanken.

 

Vil tro at motorconsult og er enig i at en bør foreta en grundig rengjøring når dette (trolig) ikke er utført tidligere(ikke mannhull)

 

Dette blir litt mas, men jeg har opplevd den ekle følelsen av at motor med helt nye filtre tetter seg på 15 minutters gange...ikke moro... Derfor maser jeg litt om rengjøring HAVMANN..du får ikke rengjort tanken ved tømming. Nå har jeg sagt mitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...