Jump to content

Honda eller Mercury


lofot2

Recommended Posts

har du enda ikke skjønt det Sinten :headbang:

Se her: YAMAHA

:wink:

 

LOFOT2

Hvis det står mellom Honda og Mercury tror jeg jeg ville valgt Honda da de har drevet med 4takt mye lenger enn alle andre.

 

Men er det fritt valg ville jeg som andre her sier gått for Suzuki eller Yamaha...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen grunn har jeg større tillit til japanske produsenter enn amerikanske produsenter. Har egen erfaring med Honda på et par andre områder enn båtmotorer (ikke bil), og der er jeg veldig fornøyd.

Så skulle jeg velge motormerke fritt hadde jeg valgt Yamaha - med Honda på en god 2. plass :smiley:

Link to post
Share on other sites

Samme hva, bare hold deg unna Suzuki og helst Yamaha (liker ikke motorene selv om jeg må innrømme jeg har gode erfaringer med Yamaha) :discuss:

 

Mercury er appsulutt den beste! :flag:

 

Det kom forresten nye Honda motorer i 2004/2005 så 2003 er den gammle modellen om jeg ikke tar helt feil :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe ny motor til min Rana 530. Står mellom en Honda 50 og en Mercury 50. Begge er 4T og 2003 modeller. Har ca samme pris. Har noen gode råd? :sailing:

Katt_007.jpg

Hadde tidligere en tilsvarende båt, en Rana 530 fra tidlige 80-tall, med en 00-mod. Honda 40 hk. Og det er vel samme motor som den du snakker om men med litt mindre hk. Det var nok noen mindre endringer på 03-mod., min hadde forgasser, men de kom kanskje med el. innsprøyting etterhvert? Uansett er dette en kjempemotor! Hadde ingen problemer med den. Topp kvalitet som det meste fra Honda.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

På mange måter er dette en tåpelig diskusjon. Sterke meninger om at enkelte merker er bra og andre skal en holde seg borte fra blir for enkelt. Faktum er at samtlige merker som leverer moderne 4-taktere har gode motorer og kvaliteten er jevnt over meget bra på alle.

 

Når det her blir spørmål om hva en skal velge av nyere brukt 4-takts motor så er det derfor andre kriterier enn hvilke motor en skal kjøpe og ikke kjøpe som bør gjelde. For som sagt; i utgangspunktet er alle (Suzuki, Honda, Mercury, Mariner, Yamaha +++) bra! Kriteriene bør derfor være:

 

* Pris

* Mye el. lite brukt?

* Jevnlig service?

* Hvordan ser motoren ut?

* Om kjøp privat - få faglige råd

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Er nok mye riktig i det.

En annen ting er

Hvor langt er det til nærmeste forhandler/verksted for respektive merke...

 

Med mindre du bestiller deler fra internett og skrur selv da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Sterke meninger her ser jeg =)

 

Mariner/Mercury 50hk 4T er basert på samme blokk som Yamaha bruker i sin 50hk. (Med syl.volum økt til 995cc mens Yamaha bruker 935cc)

 

Honda sin 50hk er 3-sylindret på 808cc, en flott motor,men er nok ikke like sterk som Yamaha/Merc/Mariner. Så spørs det hvor mye det har å si da i forhold til båttype og bruksområde.

 

Enig med Daffy i at nærhet til kompetent forhandler er et viktig kriterie.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mercury 50 må på verksted for rense oljekanalene etter 800 timer for å unngå havari, bortsett fra dette er motoren bra. Det har vært noen havarier i trollingmiljøet av motorer som ikke har vært renset, problemet ble bekreftet av en selger på Mercury forhandleren på Fornebu da jeg så på ny båt i vår.

 

Kan si meg enig med de som anbefaler Yamaha 50, har hatt en 1997 modell fra 2001 til i høst. Lettstartet, sterk og ingen problemer. Veldig stillegående i dorgefart.

Link to post
Share on other sites

Alt er etter smak og behag, som vanlig.

Men tenker man om reservedeler etter lang tid så finnes det bare en som holder ordet:

Mercury ...punktum.

 

Det gjelder sikkert ikke alle modell og deler, men hos japanske motorer hendes det ofte nok

at det ikke finnes ALLE reservedeler (stykke om sstykke) bare etter 10 år allerede.

 

Vel, for Mercury fås alle deler stortsett også etter 30år og lengre.

Og (for min skyld) er det bare Mercury som gi både så mye service, kulans og de meste servicesteder,

rund verden fra "Eskimoto-sentralby" til Wellington/New Yealand.

 

:cool:Black.... is beautiful :cool:

 

 

:seeya:

Jørg

 

 

ps: Yamaha og Merc har stortsett det samme motorhus fordi motorene blir støpt på samme støperi.

Men alt som finnes inni av motoren er forskjellig.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette med reservedeler og amerikanske produsenter er ganske interessant. Her jeg befinner meg nå var det en som hadde mistet nøkkelen med startsperre til en Ford minivan som var 7 år gammel. Ford kunne ikke levere, og bilen er ubrukelig som alt annet enn uthus uten nøkkelen pga startsperren. Løsningen ble at forhandleren bruktimporterte en tilsvarende bil og ga den til kunden. Bra service var det jo

 

Å ha reservedeler på lager lenge er enkelt så lenge man har stort volum av modeller som bruker denne delen. Men etterhvert som den tekniske utviklingen går raskere og raskere og nye modeller med nye deler kommer til vil nok antall år med resverdeler synke ganske raskt. Det blir rett for slett for stor kapitalbinding å sitte med sakterullerende småvarer på lager.

 

Samarbeidet om blokker på mellomstore motorer mellom Yamaha og MErcury har opphørt etter en ganske heftig rettsfeiede som endte i forlik for ca 1 år siden. Samarbeidet løper om jeg husker rett ut dette året.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, smaken er som baken... den er delt, som de fleste vet!

Velg den motoren du synes passer best på båten og koster minst... men ville nok som en del andre her, også valgt Yamaha...

 

Er det disse motorene det står mellom?

Så registrerer jeg at Hondaen er 17,5 kg lettere enn Mercuryen!!!

 

HONDA

 

MERCURY

 

 

LODDA :flag:

Link to post
Share on other sites

Er det disse motorene det står mellom?

Så registrerer jeg at Hondaen er 17,5 kg lettere enn Mercuryen!!!

 

HONDA

 

MERCURY

 

....og at Mercuryen har hele 23 % større slagvolum med 995 ccm mot 808 ccm, hvilket ofte gir mer kraft ved lave turtall og akselerasjon.

 

Ellers forventer også jeg at alle 4-takterne i dag er gode motorer. Har selv god erfaring med Suzuki som i noen år nå har vært markedsleder i Norge på 4-takt påhengsmotorer (vet ikke om dette også gjelder inneværende år). Dette betyr ikke at jeg på død og liv skal råde deg til å kjøpe Suzuki slik som enkelte konskvent anbefaler Yamaha :lol:

 

Nei, jeg mener at i valget mellom 4-taktere bør man blant annet basere seg på ting som allerede er nevnt her som nærhet til forhandler/verksted, pris, vekt mm.

 

Så er det ikke minst viktig å huske på at avhengig av hvilken motorstørrelse man skal ha og hvilken egenskap man prioriterer høyest (slagvolum, lydnivå, vekt, osv, osv) vil det variere hvilket merke som er mest fordelaktig. Dette fordi de enkelte fabrikatene gjerne lager minst 2 motorstørrelser i HK av den samme blokka/motoren. Disse "sprangene" er ikke like mellom alle fabrikantene. Dette medfører at om jeg skulle velge motor kunne det være et fabrikat som ble foretrukket med 40 HK og et annet ved 50 HK osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...