Jump to content

Prosjekt skifte av propellanlegg


Ludde30

Recommended Posts

Etter å ha kjørt med et hydraulisk vridbart propellanlegg, som til alt overmål ikke fungerer skikkelig, en 1/2 sesong nå har jeg bestemt meg for å hive det ut og bytte til fast propell, da jeg har PRM160 gir også og kun bruker giret for reversering og hastighetsendring.

 

Jeg kunne antakelig ha feilsøkt og fikset det eksisterende anlegget slik at vingene ikke justerer seg under gange, men i tillegg til den feilen, så er det en alldeles forferdelig lyd (høres ut som metall mot metall) fra et eller annet sted når jeg setter båten i gir. Denne lyden skjærer langt inn i hjerterota, både på meg og eventuelle tilhørere på land, og må vekk!

 

Keep it simple er filosofien som ligger bak avgjørelsen, og i helgen begynte arbeidet med å fjerne eksisterende anlegg. Det hele var gjort på fem timer (to mann) og underveis hadde vi trøbbel med blant annet to klemflenser, hvilket resulterte at vi tilslutt kappet akslingen i to med en vinkelsliper. Både hylserør og aksling kom relativt greit ut, og det hyggeligste var å se at stevnen var hel og fin i veden.

 

Planen nå er å vaske, avfette og prime innvendig før jeg monterer nytt hylserør, 35mm aksling og propell. Det ser ikke ut nedi der! Setter nå akslingen rett på giret, muligens med en fleksibel kobling mellom. Da står jeg igjen med en enkel og robust løsning, som jeg tror jeg blir godt fornøyd med.

 

Jeg glemte kameraet i helgen, men kommer til å dokumentere jobben fremover, så bilder dukker opp etterhvert.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med vaskingen/oppussing av kjølsvinet har jeg tenkt meg følgende fremgangsmåte:

  1. Vaske med så mye som mulig med vanlig vaskemiddel/Zalo
  2. Skrape
  3. Vaske med avfetting
  4. La det tørke litt
  5. Prime

Hva tror dere om den fremgangsmåten? Jeg kan tenke meg å ha sølvfarge nedi der. Tar gjerne anbefalinger på produkter til dette.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg bruker ordet primer feil, men jeg skal definitivt ikke ha noe som er diffusjonstett på innsiden. Slik jeg har forstått hva en primer er, så er det et eller annet som skal beskytte, samt evt gi vedheft til noe annet. Har aldri koblet det til diffusjonstetthet jeg. Er det feil?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har hatt en liten økt i båten idag, som har bestått av fjerning av gammel drit (fett, olje og annen møkk) fra kjølsvinet.

 

Bastard3000: Blymønjen er ikke diffusjonstett, og var vanlig å bruke tidligere. Den var naturligvis ikke spesielt miljøvennlig og er fjernet fra markedet. Etter samråd med et par trebåtfolk, har jeg kommet fram til at Internasjonal Primer er en god erstatning. Den beskytter treverket, men er ikke diffusjonstett.

 

I bildet under ser dere driten som jeg spadde opp. Ble noe mer etter diverse runder nedi der, slik at bøtta etterhvert ble godt over halvfull:

 

botte.jpg

 

For første gang fikk jeg hvertfall øye på bånnstokken :rolleyes: :

 

kjolsvin1.jpg

 

kjolsvin2.jpg

 

Etter dette tok jeg en runde med Zalo og et par runder med avfetting, men det eneste saliggjørende før påføring av primer er skraping, avfetting igjen og vask med aceton eller lignende.

 

Gleder meg uansett til det blir rent og pent der, og ikke minst til ny aksling og propell er på plass!

 

Et ørlite skår i gleden er at jeg akkurat klarte å søle et halvt glass Hennesey VSOP utover skrivepulten og tastaturet. Heldigvis har jeg romslige Cognac-glass :drink:

Link to post
Share on other sites

Skikkelig blymønje ble forbudt for mange år siden. Det nærmeste man kommer nå er vel Arcanol. Den skulle kunne brukes både som grunning og skal kunne stå alene. Den er ikke diff.tett så vidt jeg vet. Det beste er kanskje bare å bruke en olje tilsatt soppdreper.

 

I gamledager lakket vi sjektene innvendig, for da ble båtene lettere å holde rene. Og så oljet vi dem utvendig med kokt linolje tilsatt soppdreper. Og så var det noen som gjorde det omvendt, særlig på dekkede båter.

Link to post
Share on other sites

....fjerning av gammel drit (fett, olje og annen møkk) fra kjølsvinet.

 

Hei Fram25!

 

Misunner deg ikke denne rengjøringsjobben, langt nedi "buken" av båten. Ubekvem arbeidsstilling er én ting, en annen er å få tak på svineriet. Må vel til med bare neven, tenker jeg. Fingerne er nok det beste instrument få å grafse rundt der nede.....

 

Når det er sagt, så lurer jeg egentlig på om du kommer til få noen-som-helst maling til å bite på kjølsvinet. Husk på at årelang impregnering av olje, akselfett, o.v. har satt sine spor. Skal du male, må dette skje på rent, tørt treverk. Tviler sterkt på om du få det så rent der nede, med alle krinkelkroker og utilgjengelige lommer.....

 

Bare en tanke som streifet meg.

 

 

P.S.: Når det gjelder blymønje så finnes den ikke lenger å få i handelen. Miljøhensyn har knekt den. Men, det er - etter min mening - ikke noe i veien for at du kan lage blymønje (eller en nesten like god etterligning) selv.

 

Gå i en butikk som selger kunstnerutstyr (oljemaling). Der kan du kjøpe BLYHVITT, enten i tørr pulverform i kilovis, eller ferdig blandet med linolje i store tuber. Både Blyhvit og Zinkhvit har - etter det jeg husker fra mine kunstnerdager (20 år siden..... :rolleyes: ) påstemplet en slags "giftighetserklæring" (må ikke spises, etc....). Det er jo denne giften som hindrer råtesoppen i å leve. Blyhvit er nok samme ingrediens som var i den opprinnelige blymønje, bare en annen farge.

Bland ut pulveret med linolje (kokt) og terpentin og du har det som er nærmest blymønje. Da har du:

1) - fargestoff (hvitt)

2) - gift som hindrer råte

3) - olje fra linoljen som bevarer treet

4) - inntrenger (terpentin) som fordamper

 

Du kan til-og-med tilsette Kobalt-Sikkativ, som fremskynder tørkeprosessen.

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Walter_S, det definitvt en noe kronglete jobb! Jeg har allikevel et lønnlig håp om at jeg skal komme meg inn på bart tre de aller fleste steder. Enkelte krinkelkroker er nok bortimot umulig å få helt topp, så de får bli så gode som de kan. Om primeren kommer til å feste vil bare tiden vise, men som evig optimist så har jeg tua om ikke annet. At det blir noen runder med avfetting er det hvertfall ingen tvil om!

 

Takk for tipset med å lage blymønje selv. Det er nok det beste stoffet å ha nedi der, så det kan godt hende jeg tester dette.

 

Jeg går i gang med skraping en dag til uka, og tenker jeg at jeg har et bilde av hvor rent det er mulig å få det. :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå har ny komplett aksling m/hylserør ankommet fra Sleipner. Begynner monteringsjobben til helgen. Det første som må gjøres er å bore opp stevnen noe for å få inn hylserøret på 51 mm. Valgte 35 mm aksling selv om motoren bare er 63hk. Det gjorde jeg av to grunner, for det første har jeg da tilgang til en rimelig girflens og for det andre så tenker jeg at jo større jo bedre.

 

Jeg gleder meg som en unge til å få båten på vannet og teste det nye anlegget. Skal bli utrolig deilig å sette den i gir uten skraping i lagere og uvisshet om hvilken vei propellvingene finner det for godt å ta.

Link to post
Share on other sites

Her følger en liten rapport fra arbeidet:

 

Torsdag ettermiddag var det klart for boring av akterstevn. Vi fikk satt opp borstanga så den pekte mot senter av girflensen, og boringen begynte. Tok ca. 5 sek så var den elektriske Metabo-drillen jeg hadde lånt av nabon'n dau. F-ordet ble gjentatt en rekke ganger. Vel, på'n igjen, denne gangen med en billigdrill. Nå gikk det bortimot 3 sekunder før dritten sa takk for seg. Vi endte derfor med å bore for hånd, noe som gikk relativt greit men selvsagt tok litt tid. Vi fikk dytta hylserøret inn, og var således optimistiske i forhold til helgens arbeid. Hell i uhell var at vi fant ut at i forsendelsen fra Sleipner manglet det i innvedig monteringsflens og propellmutter m/skive. Uhellet var at det manglet, hellet var at vi fant det ut da, slik at jeg kunne ile til Fredrikstad på fredag og skaffe delene.

 

Lørdag morgen kl. 0700 startet dagen i marinaen. Jeg ankom litt før min gode hjelper og klargjorde for dagens gjøremål. Vi fant nokså fort ut at vi måtte justere vinkelen på hylserøret relativt mye, slik at det ble langt mer boring enn vi hadde håpet. Heldigvis hadde vi nå drill som fungerte. vi måtte også justere vinkelen på motoroen. Den ble hevet i forut og senket akterut, samt at vi flyttet den litt mot styrbord akter. Hele lørdagen gikk med til tilpasninger og justeringer - vi holdt på i nærrmere 12 timer med det. Vi ble med andre ord ikke ferdige den dagen, noe vi hadde håpet på.

 

Dagen idag har gått med til å sette alt sammen, noe vi brukte ca. 4 timer på. Alt er nå dønn strøkent. Stevn er til og med avrundet for at vannet lettere skal kommer inn i stevnlageret for kjøling av hylsa. Min gode hjelper, som er tidligere skipsbygger, mener at det også hjelper mot propellkavitasjon.

 

Jeg glemte kameraet og har dessverre ingen bilder, men det kommer.

 

Noe som er helt sikkert er at jeg gleder meg noe sinnsykt til å teste dette! Jeg er spent på om propellen er riktig størrelse, da vi tok en sjans på en fireblads syrefast propell (17x13) som min gode hjelper hadde liggende. Det kan hende den blir noe tung, så da byttes den i løpet av juni tenker jeg.

 

Det har vært en arbeidskrevende men svært tilfredsstillende helg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...