Jump to content

Varmer i båt? Webasto/Eberspächer/Mikuni?


PerAn

Recommended Posts

Du trår nok ikke feil uansett hvem av disse du velger.

 

Har selv nettopp installert en Eberspacher D4. Ble anbefalt Eberspaher fremfor Webasto av flere som har erfaring med varmere i lastebil. Mindre problemer med Eber var beskjeden jeg fikk fra alle.

 

Eberspacher har dessuten et veldig bra servicenett, i Norge forhandles det av Bosch Diesel verkstedene. De har også et meget bra servicenett internasjonalt for de som trenger det.

Link to post
Share on other sites

Kan trygt anbefale Mikuni. Den er varm nok og kraftig nok til båter opp til 35-40 fot.

 

E<llers fins jo også vannvarmere. Webasto har en fin vannvarmer, som også varmer opp vannet i varmtvannstanken og gir deg nesten kokende varmt vann i løpet av 20 minutter når du måtte ønske..

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde Mikuni :smiley: i min siste båt, og den er meget kraftig, driftsikker og starter/stopper raskt. men den har lite avansert regulering (termostaten veksler bare mellom halv og full efekt) :nonod: . Eber har jeg ikke hatt, men er i båtbransjen og ser at dette er svært gode apparater som har en bedre regulering av temp. Kvalitetsmessig antagelig like gode.

 

Nå ble du sikkert ikke mindre forvirret :lol::confused:

Link to post
Share on other sites

Den må du forklare nærmere OLPI.

Apperatene kan jo snus rundt på festebraketten, og festes fra begge sider.

Hvorfor i all verden skal du snu slangen 180 grader. :confused:

 

Det stemmer sikkert som du sier. Kabelstokken kunne i hvertfall monteres ut på motsatt side hvis man snudde Eber D4. Vet imidlertid ikke om dette gjelder alle varmere. Så en Mikuni som var montert fra fabrikk der de hadde slange som snudde 180 grader før den gikk videre til kabin.

Mulig ikke båtfabrikanten hadde fått med seg at den kunne snues?

Vær imidlertid oppmerksom på at det er maks grenser for mye varmeren kan tiltes både i lengde retning og sideveis ved montering. I hvertfall er det slik på EBER D4.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TMS

 

Har du pakket inn rørene i glava. Ellers har du uttak i akterlugarene dine. Har 4 uttak,

beggebad, forpigg og salong. Droppet akterlugarene pga nettopp uisolerte rør. Da blir det varmt uansett. Men selvfølgelig varmetap ellers.

 

Har Webasto 5000

 

Forstod ikke helt spørsmålet, men

jeg har isolasjon på rørene hele veien fra varmeren og frem til salongen, begge badene og forpiggen.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt da det dreier seg om warmeapparat. I båten jeg overtok i høst står det en Wallas 3000 Dx warmer. Denne skal angivelig gå på diesel og det ligger slange fra tanken og frem til warmeren, men den er rigget til med en liten tank som det var lampeolje på. Er det greit å kjøre en brenner som er beregnet på diesel på lampeolje?

Link to post
Share on other sites

Hvis den skal kjøres bare på lampeolje mener jeg å ha hørt at den bør justers litt. Vet ikke om det er pumpefrekvens eller hva de gjør. At man kjører en dieslevarmer en kort periode på lampeolje skal det ikke være noe i veien for.

Det er hva jeg har hørt av folk som reparerer varmere.

 

Jeg ville tatt kontakt med Wallas Norge og forhørt meg nærmere om dette.

 

PS! Med klar diesel mener jeg ikke farget hvis det var uklart.

Link to post
Share on other sites

OK TMS

 

Har du uttak i akterkabinene fra varmeren?

 

Nei, vi valgte å avvente og se hvordan det funket uten. Akterkabinene bruker vi som gjestekabiner og gjester er det mest av i sommermånedene. På gutteturer høst/vår lar vi dørene stå åpne og det har gitt tilstrekkelig varme i akterlugarene. Vi er i båten nå, 23 grader i salongen og en forferdelig vind ute... Imorgen seiler vi til Koster

Redigert av TMS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...