Jump to content

En eller to påhengere?


monoskrog

Recommended Posts

Jeg har en avanti 28 som skal brukes vesentlig til fisking, og da ofte dorging et stykke til havs. Jeg har kommet til at jeg vil ha en 4 takts påhenger på brakett. Jeg har tenkt på en 140 hk Suzuki/Johnson, men båtnaboen som har hatt denne på en 22 for skibsplast mente det ble for spedt, og at jeg burde gå for en 175 hk som er 2,9 liter mot den mindre 2 liters 140 hk. Suzuki 175 hk er 4 sylindret, mens de andre merkene er V6.

 

Da vi skal bruke hovedmotoren også til dorging, er jeg litt skeptisk til å ha for stor motor/stort volum, og i hvert fall tror jeg det blir for drøyt å dorge med en V6. Det er mulig det er feil, men jeg innbiller meg at det er bedre å dorge med en motor med mindre volum. Derfor vil jeg også sjekke ut muligheten for å ha 2 stk mindre 4taktere framfor en stor + ev. reservemotor. F.eks 2 stk 90-100 hk i stedet for 1 stk 175 hk, og at den ene motoren slås av ved dorging.

 

Jeg vet at en stor kontra to mindre er tyngre, har mindre toppfart og er følgelig litt mindre økonomisk. Men jeg vil også tro at 2 mindre, som gjerne har mer volum til sammen enn en stor med samme antall hk, har mer moment, og derved vil få båten lettere i plan enn en stor motor, selv om toppfarten blir noe mindre. (og det kan jeg i så fall leve med)

 

Den ekstra tyngden det vil medføre med to motorer kan delvis oppveies ved at jeg bygger brakett med flytekraft. Dvs at den ligger noen cm. over bunnen, og gir løft når båten ikke er i plan.

 

Er det noen som har noen erfaring, mening eller tips om en kontra 2 påhengere?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med 2 motorer, men i USA er 2 motorer nærmest regelen på fiskebåter.

 

Se om du kan finne noe info på dette amerikanske fiske og båtforumet.

 

http://www.thehulltruth.com/

 

 

Dorger selv med en 115hk på en 21 fots båt så det er nok ikke umulig å dorge med 175hk på din båt. Ville i hvertfall ikke gått for en liten dorgemotor. Synes støyen blir høy på en slik løsning, dessuten er styreegenskapene mye dårligere for enn liten enn en stor motor.

 

Hvis du installerer motorene med seperat elsystem og gass/gir får du en ekstra sikkerhet med 2 uavhengige motorer hvis du velger en dobbeltinstallasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv Suzuki 140DT, og vet at denne er endel brukt i USA i dobbeltinstallasjon. Det er jo en slank og lett motor. Jeg anbefaler motoren pga kraft, driftssikkerhet, lite støy samt meget lite bensinforbruk ved dorging.

 

Om den er for liten i singelinstallasjon for ditt bruk, vet jeg ikke. Om du ikke er avhengig av de siste knopene man kan tyne ut, kan du jo gå for en mindre propeller. Da tror jeg nok denne motoren kan få en båt på 1800-200 kg (alt inklusive!) greit nok i plan, og i fart av rundt 30 knop.

 

Lykke til med valget ditt :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...