morgull Startet 8.November.2006 Del på Facebook Startet 8.November.2006 Hei Har fått kjøpt en Mariner 50 hk som skal være fra slutten av 80 tallet. Forrige eier solgte den etter å ha prøvd å demontere undervannshuset uten å lykkes. Han har brukt mye makt slik at det har gått noen skall av undervannshuset som nok bør sveises på igjen.. Jeg har nå prøvd å fortsette der forrige eier slapp uten å lykkes med å få av undervannshuset. (Impelleren må skiftes). Har noen noe tips rundt hvordan dette gjøres. Det er en bolt på hver side, samt en i bakkant ved styrefinnen/anoden. Får ikke av undervannshuset etter å ha løsnet boltene.. Mistenker at det er en skrue et annet sted som også må løsnes. Er det noen der ute som kjenner til dette så er jeg takknemlig for svar. Legger ved et par bilder. Takknemlig for svar. Mvh Morten Sitér dette innlegget <p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150 Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Hei morgull! Har du delt girsjalter-stangen? Det er vanligvis en sjøtekobling på den sånn halvveis ned på stammen, du ser et lite deksel som du skrur opp der. Antar Mariner har samme løsning som Yamaha. Lykke til med mekkingen! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 For mange år siden hadde jeg lik motor. Stammen rustet fast i "huset". Fikk den ikke fra hverandre selv etter slag med slegge. Den gangen var det ikke rustfritt. Tror du må være ganske hardhendt. Droll på forumet kjenner disse motorene godt. Send en IM til han. Forsøk også å kontakt Ravns Garage i BÅstad. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
petterøes.3 Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Har du tatt ut bolten som sitter under sink anoden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 hvis den ikke sitter i gearoveføringen så er det akslen som sitter fast i veiva.... rustet fast i splines...snu motor på hodet og tøm rustløser inn v aksel og la stå et døgn og prøv på nytt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Har du husket mutteren som er nummerert 6 ?? Link til siden, vet jo ikke om det er rett model da.. Delelister Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
morgull Svart 9.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2006 Takk for alle tipsene og bra link. Skal prøve å få demontert det i weekenden. Hilsen Morten Sitér dette innlegget <p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150 Link to post Share on other sites More sharing options...
morgull Svart 11.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2006 Har prøvd å demontere undervannshuset idag. Løsnet to skruer i bakkant samt en på hver side. Undervannshuset er løst, men får det fortsatt ikke av. Er noe som sperrer ser det ut til. Ser det går en stang i forkant av stammen som ser ut til å gå ned i undervannshuset? Har tatt bilder av den som jeg legger ved. Det ene bildet viser at den er festet med en mutter et stykke opp på stammen. Kan det være noe til gearet? Kjenner noen til dette? Motoren har sn: 9421366 og skal være fra slutten av 80 tallet.. Sitér dette innlegget <p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150 Link to post Share on other sites More sharing options...
morgull Svart 11.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2006 Her kommer bildene: Mvh Morten Sitér dette innlegget <p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150 Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 11.November.2006 Del på Facebook Svart 11.November.2006 (redigert) Hei hei.. Du må se under forgasserne.. Der er gir stanga festa.. Med umbrako mener eg å huske.. Den må løsnes.. Så kommer heile dritten ned..Husk å ha den i fri så slipper du tenke på det når du skal ha den sammen igjen.. Se bildet.. Del nummer 4 Redigere redigere.. Mulig det ikke stemmer på denne modellen.. Kanskje gir sjalter er delbar ca på midten der hvor pilen din er tegna på bildet, Del nr 43 er gir sjalter.. Som sagt finn din motor på den siden eg gav deg og let i tegninger der Velg Mariner :-) Redigert 11.November.2006 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
wyswyg Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Hei, jeg har samme problem, har nå satt den på hodet og fylt rustløser inn fra ett hull i siden på stammen hvor det var en gummipropp. Hvis jeg fyller opp til det hullet vil det da komme inn til koblingen hvor akslingen går inn i motoren eller går akslingen i ett lukket rom, og eventuelt hvor bør jeg helle i rustløser? mariner 50hk ca.82 mod Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wyswyg Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Nå har den stått på hodet med lanolin og diesel i snart en uke, jeg lurer på om den kkan sitte i gearstanga, der den går ned i girhuset. Er det noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wyswyg Svart 16.Juli.2022 Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 Hang motoren i stropp opp ned , lagde ett stativ av plank, slo inn kiler av metall fremme og bak,(kubein) slo alt jeg hadde, den løsnet, noe deformert i spinen på aksel og mye rust oppe i motoren, surret ei fille rundt en pinne dyppet i lanolin lot stå oppe i motoren over natten , så gikk det greit sammen, slipte litt med vinkelsliper på akslingen, i sporene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.