Jump to content

Tips til å lage digitalt "sjøkart" over innsjøer/elver!


ynroenn

Recommended Posts

Etter mange år med båtliv på elver og innsjø (Glomma og etterhvert Storsjøen) har jeg følgende tips jeg ønsker å dele.

NÅ e det jo sånn at flere av våre innsjøer (f.eks Storsjøen og Mjøsa) samt deler av Glomma (f.eks. Årnes-Minnesund) er dekket av ganske så gode papirkart. Hvordan dra nytte av dette for oss med plotter i båten?

 

Selv har jeg en Garmin 276c i båten og gjør følgende. Legger inn de topografiske 1:50 000 kartene som selges til Garmin plotterne. Deretter setter jeg med ned med papirkart og linjal og leser ut gps koordinater på merkene på papirkartet. Legger dette så inn med passende merking i kartprogrammet på pcèn. VOila så har jeg et fullt ut brukbart sjøkart. Gjorde denne jobben med det ellers så utmerkede kartet over storsjøen i sommer. Brukte vel et par effektive timer med linjal og pc før jeg var i mål. Synes resultatet ble bra! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Jeg har ordna meg digitalt kart over storsjøen:

storsjokart__Small_.jpg

 

Kartet er i kjempeformat!

 

Jeg bruker så PDA (Qtek9100) og GPS-tuner.

 

Jeg kalibrerer kartet første gang, og vips så har jeg sjøkart over storsjøen på min PDA. Har også maptech pocet navigator, samt tom-tom på denne saken. Bytter minnekort ettersom hvilket prog jeg bruker.

 

Og du, vi sees på storsjøen til sommer`n! :drink:

 

 

MVH tom-ass

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner f.eks Storsjøen ikke særlig godt. Det er mange skjær og grunner. De fleste er nå merket med bøyer. Men jeg må innrømme det, jeg stoler 100 % på dette elektroniske kartet, og navigerer etter det i mørket. Synes det er ganske kjekt jeg.

 

NB: Jeg tøffer i 5 knop da. Jeg hadde ikke brukt GPS i 20 knop for å si det slik. Dessuten har jeg en "rimelig" båt, så jeg gråter ikke om jeg går på ei grunne...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Helt klart! Jeg har ferdes mye langs kysten i Nord Trøndelag (utenfor Rørvik) siden begynnelsen av 80 tallet, men jeg må vel si at jeg har hatt mere bruk for kartet på Storsjøen. Endel skumle skjær og grunner, der mesteparten riktignok er godt merket. Men det er jo ikke dagligdags langs kysten å ferdes i farevann der dybden til tider ligger mellom 50 og 70 cm............ MEN, man blir jo fort kjent etterhvert da :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...