Jump to content

Sjekk impelleren-Volvo Penta med dårlig kvalitet


wave

Recommended Posts

Har registert på flere fora at Volvo Penta de siste årene har slitt med kvaliteten på impellerne sine. Det er også min erfaring. I fjor høst satt det kun et blad igjen av seks. Takker vedkommende blad for dets stadhaftighet i en situasjon som ellers kunne blitt en kostbar og ubehagelig affære. Det litt merkelige var at motoren likevel så ut til å få tilstrekkelig med kjølvann.

 

Nå i høst var to blad borte. Begge impellere var originaldeler.

 

Stort sett så havner de avrevne bladene ved inngangen til varmeveksleren.

Link to post
Share on other sites

Sakset dette fra Bavariklubben sin hjemmeside..

 

Ved vinterkonservering av min D1-30 (100 timers drift, ny av året) var 4 av 6 blader av impelleren borte. Så jeg må nok sørgelig melde meg på i "impellerklubben". Svenskene har skrevet en masse om det og anntyder at nye impellere skal være bedre.

 

Kom over en tilsvarende tysk forum. Her antydes det at nye forbedrete impellerene ble produsert fra september 2005 og har serienummer som begynner på G09xxx eller mer. (G01003 var fra januar 2005 og H03513 fra marsh 2006).

 

Jeg kan jo håpe. Det passer for mitt tilfelle. Jeg hadde serienummer G08034, impeller type 3586502.

 

Dette gjelder primært de små Shibura/Perskins baserte Volvo motorene som er utstyrt med dårlige impellere av tvilsom kvalitet.

 

Dette er jo utvilsmomt en reklamsajonssak som jeg regner med Volvo Penta ordner opp i.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Volvo Penta må åpenbart ha fått styr på impellerne sine på de 10 årene som har gått siden tråden over ble startet. Høyere kvalitet kom muligens med introduksjonen av D-serien?

 

Jeg byttet impellere på mine to D6'er i dag. En jobb jeg ikke hadde sett veldig fram til pga. plasseringen på BB motor. Men det gikk egentlig veldig greit. Impellerne som har stått i 6 sesonger og ca. 600 gangtimer på hver motor hadde ingen defekter forutenom litt ordinær slitasje og kunne fint kjørt noen sesonger til. Dette er Jabsco fabrikat. Håper de nye holder like lenge, ingen bekymring for løse imellerdeler i mine varmevekslere iallefall.

 

Nå har aldri disse vært tørrkjørte og det er også sjøvannsfiltere før pumpene montert som originalt fra fabrikken. Så der har aldri kommet ulumskheter inn. Men god kvalitet må dette utvilsomt være.

 

Bildene viser den ene av de to impellerne som ble byttet. Den andre så lik ut.

 

img_6320.jpg

 

img_6321.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor lang tid det gikk fra impeller var ute til bildet ble tatt. Men jeg synes noen av bladene fortsatt er litt bøyd.

Min erfaring er at dersom bladene ikke retter seg ut etter en stund etter at impeller et tatt ut av impeller huset så erikke  impelleren helt god. Husk på at impellren går fort rundt og det er viktig at "bladene" retter seg opp raskt for å få optimal vanngjennomstrømning.

Men det er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor lang tid det gikk fra impeller var ute til bildet ble tatt. Men jeg synes noen av bladene fortsatt er litt bøyd.

Min erfaring er at dersom bladene ikke retter seg ut etter en stund etter at impeller et tatt ut av impeller huset så erikke  impelleren helt god. Husk på at impellren går fort rundt og det er viktig at "bladene" retter seg opp raskt for å få optimal vanngjennomstrømning.

Men det er min erfaring.

Bladene får nok god hjelp av sentrifugalkraften til å rette seg opp...

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor lang tid det gikk fra impeller var ute til bildet ble tatt. Men jeg synes noen av bladene fortsatt er litt bøyd.

Min erfaring er at dersom bladene ikke retter seg ut etter en stund etter at impeller et tatt ut av impeller huset så erikke  impelleren helt god. Husk på at impellren går fort rundt og det er viktig at "bladene" retter seg opp raskt for å få optimal vanngjennomstrømning.

Men det er min erfaring.

Bildet ble tatt rett etter at impeller ble tatt ut. De er naturlig bøyde der de har stått mot innsvevring, noe som er helt normalt men som vil rette seg etter en tid.

 

At impeller er god vises gjennom ingen sprekkdannelser, hel og pen og kun mindre slitasjemerker i periferien. Etter 6 år er det nok på tide met et bytte uansett men den kvaliteten Jabsco har brukt i gummiblandingen her er utvilsomt svært god og egnet til formålet. Så kan man selvsagt ødelegge en impeller på få minutter ved tørrkjøring selv om den er helt ny. Men om rette omstendighetene er til rette kan den kjøre fint i mange år.

 

Nå går de to gamle i søpla siden jeg har en ny i reserve liggende ombord om uhellet skulle være ute. Det er en grei følelse å ha fått saken sjekket og impellerne byttet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...